Sèrie d’entrevistes treballs de recerca: Maria Brutau i el seu treball Lend a hand to the land

El treball de recerca és una tasca d’investigació que fa tot alumnat de batxillerat. Es treballa aproximadament des de finals de 1r de batxillerat i durant el primer trimestre de 2n de batxillerat.

Des de l’Institut Pere Ribot volem reconèixer l’excel·lència i publicar entrevistes a l’alumnat que així ho desitgi que hagi obtingut una nota de 10 i d’aquesta manera reconèixer el gran esforç realitzat.

Aquest any 2023, comencem la sèrie d’entrevistes amb la Maria Brutau i la primera cosa que volem fer és felicitar-te per la nota, però sobretot per l’esforç i la implicació que has tingut en la seva confecció, és a dir, per la feina feta. En el teu cas incrementat pel fet d’haver fet el treball en llengua anglesa.

El teu treball es titula Lend a Hand to the Land i de ben segur que podries estar hores parlant d’ell, però hem d’intentar sintetitzar. És per això que ens deixarem coses de les quals parlar i, per tant, ja demanem disculpes per endavant.

Però, anem al gra!

El primer de tot és saber perquè has escollit aquest tema. Què et va portar a decidir-te, quina va ser la teva motivació?

A mi sempre m’ha agradat molt la història i quan vam estudiar la segona guerra mundial vaig sentir que em faltava alguna cosa i volia anar més enllà de les batalles. El fet que els països guanyadors també tinguessin conseqüències brutals em va interessar molt i vaig voler centrar-me en el patiment i en el dia a dia de la ciutadania que quedava a Gran Bretanya. I perquè de Gran Bretanya? Perquè tinc relacions amb persones d’allà.

Amb això vols dir que demostres que a les guerres no hi ha guanyadors ni perdedors, sinó que tothom hi acaba perdent coses.

Totalment, sí, sí. I les investigacions del meu treball així ho demostren.

Ara et demanaré una cosa molt difícil: resumeix-nos en un parell de frases tot el teu treball.

El meu treball és sobre la societat britànica durant la segons guerra mundial i es divideix en diferents aspectes com l’educació, l’alimentació i com es patia i com va influir el tema de les morts i les migracions.

Pel que fa a la part pràctica he fet un diari de la guerra, fictici, però inspirat en les experiències d’una dona que va viure i sobreviure la guerra. Així vaig intentar no només explicar sinó sentir el dia a dia de la guerra i fer el treball molt més personal.

Tot i que el resultat del treball és evidentment excel·lent, de ben segur que has tingut moments de dubtes, de densa documentació, … Has trobat gaires entrebancs o dificultats per confeccionar el teu treball?

Sí, bastants. A la part pràctica vaig voler fer el diari molt romàntic, molt expressiu, i… va haver un punt on no sabia què escriure. No podia ser gaire repetitiu i havia d’escriure del dia a dia. Vaig quedar bloquejada i durant un mes no vaig poder escriure res. En aquest punt, la Susanna, la tutora del treball va ajudar a desencallar-me.

Pel que fa a la teoria hi ha molta informació i per tant va ser relativament fàcil.

De tot el treball i del seu procés de confecció, quin és el coneixement, la dada o la conclusió que més t’ha impactat i que t’agradaria destacar?

Una cosa que em va sobtar molt va ser que a la Gran Bretanya de la segona guerra mundial van fer els refugis antiaeris inspirats en els refugis que Catalunya fa fer a la guerra civil.

Això em va sobtar molt. Què tenien a veure els anglesos amb Catalunya? Sembla ser que l’enginyer que van contractar per fer els refugis era català. A Anglaterra els ensenyen que els refugis van ser una part molt important de la guerra, perquè van salvar moltes vides civils durant el Blitz.

Com va afectar la segons guerra mundial a la democràcia britànica? La britànica, que té fama de ser la democràcia més antiga i sòlida, durant la segona guerra mundial, tot i que tenien en compte al Parlament, va forçar una acumulació de poders molt important en la figura de Churchill.

La figura de Churchill va ser essencial en la guerra. De fet el Parlament no el volia perquè era laborista. Va tenir un paper crucial no només en els moviments i les accions de les tropes sinó també en els racionaments dels aliments i de l’energia. I tot i que al principi tingués força gent en contra Churchill ha esdevingut un personatge històric i hi ha qui diu que la guerra es va guanyar gràcies a ell. Tot i l’oposició, la perspectiva històrica sembla que Churchill va ser el millor que li hagués pogut passar a Gran Bretanya.

Al llegir el teu treball m’ha agradat molt llegir que vas escriure i destacar el paper fonamental de la dona durant la guerra?

Absolutament! En aquella època la societat britànica era masclista i les dones no anaven a l’exèrcit. Però la dona va tenir un paper crucial! El meu treball es basa en la feina de la ciutadania. De fet el títol del meu treball és Lend a Hand to the Land, és a dir ajudar a la terra, a la nació. Les dones van sostenir la precària economia de guerra i gràcies a elles, que treballaven, cuidaven els fills, feien funcionar les fàbriques, les botigues, ….

Això també va demostrar el potencial de les dones, que eren capaces de fer qualsevol cosa. Va ser un impuls important en el paper de les dones ja que el país es va tirar endavant gràcies a elles.

Per acabar només ens queda agrair-te la teva predisposició a fer l’entrevista i felicitar-te per la teva feina i per la teva nota. Ha estat un plaer parlar amb tu.

Finalment, reconèixer la part de mèrit de la professora que t’ha tutoritzat, la Susanna Saiz.