PROJECTES

 

 

MÉS PROJECTES

Jardineria i hort ecològic

Projecte de salut

Projecte de mediació

Pintura mural

Treball per projectes

Pla de lectura

Jardineria i hort ecològic

Els espais verds de l’Institut Pere Ribot, s’han incorporat de manera convençuda al currículum i a la vida del centre. Mitjançant les assignatures optatives de 2n i de 3r d’ESO hi ha grups d’alumnes que treballen d’una manera global l’hort i els jardins del centre.

Sota els pilars d’actuacions biològiques, pràctiques ecològiques i la promoció de l’equilibri de la biodiversitat, es pretén transmetre uns coneixements a l’alumnat del centre que participen en les optatives de 2n i de 3r d’ESO i millorar la vida de tot l’alumnat del centre, ja que es promociona una vista agradable i ordenada des de les aules i des dels passadissos per tal que l’estada a l’edifici sigui més estètica i natural.

A banda del projecte educatiu, les mateixes actuacions serveixen per participar en el projecte de les “Viles florides”. Tal i com esmenta el projecte “Viles Florides vol posar en valor la riquesa natural i paisatgística del país mitjançant el reconeixement públic d’aquells projectes d’enjardinament, ornamentació floral, mobiliari urbà i espais lúdics que, tant en l’àmbit públic com privat, esdevinguin un exemple a seguir.

Viles Florides és una iniciativa de la Confederació d’Horticultura Ornamental de Catalunya (CHOC) que promou la transformació de racons, pobles i ciutats de Catalunya a través de la planta verda. Pel moviment l’ornamentació va més enllà de propiciar espais agradables i treballa per millorar la qualitat de vida dels veïns, la conscienciació social envers les polítiques de sostenibilitat mediambiental i el desenvolupament de les economies locals a través de l’atractiu del jardins i parcs urbans.”

La nostra participació s’explica molt detalladament en els enllaços següents, a partir de l’intent de l’Institut de revitalitzar els espais verds que ens vàrem trobar amb l’edifici nou.

Projecte “Viles florides”

Rètol del projecte.

Web Viles florides

Finalment, també cal destacar que participem d’una manera activa en el projecte “Ocells dels jardins” de l’Institut Català d’Ornitologia (ICO), fent observació dels ocells que passen pels nostres espais verds i ajudant al seu recompte.

Ocells que hem observat en el nostre centre són, entre d’altres: merla, tudó, cotxa fumada, pit-roig, tòrtora turca, garsa, cuereta blanca, pardal, estornell, gafarró, gaig, etc.

Web Ocells dels jardins

Projecte de salut

L’Institut Pere Ribot realitza educació en salut des del departament d’educació física i d’una manera transversal a totes les matèries i en la vida de l’alumnat al centre. Actuacions destacades en aquest àmbit són:

  • Programació curricular d’educació per a la salut des del departament d’educació física
  • Participació activa en la Comissió d’Estils de Vida Saludables de Vilassar de Mar
  • Confecció d’un “espai de salut” al centre
  • Col·laboració i participació en les setmanes de la salut de Vilassar de Mar
  • Exemples d’activitats concretes que han realitzat els nostres alumnes són:
    • Bicicletada pel camps de Vilassar de Mar (4t d’ESO)
    • Excursió a peu al Castell de Burriac (1r d’ESO)
    • Sortida a la planta de revalorització de residus del Maresme (optativa de tecnologia de 4t d’ESO i de batxillerat)
    • Taller de cuina senzilla (3r d’ESO)
    • Taller de RCP (ressuscitació cardiopulmonar) (4t d’ESO)
    • Xerrades de conscienciació de donació de sang per part del Banc de Sang de Catalunya (2n de batxillerat)
    • Visita al Banc de Sang i Teixits de Catalunya (optativa de biologia de 2n de batxillerat)
    • Continguts de primers auxilis (incorporats curricularment)
    • Etc.

Projecte de mediació

La mediació escolar fomenta la bona convivència, ajuda a desenvolupar actituds i relacions positives entre els alumnes. S’intervé constructivament en els conflictes, propiciant la reparació responsable i la reconciliació. D’aquest manera millora el clima del centre la qual cosa incideix positivament en la resta d’activitats educatives.

Fa aproximadament quinze anys que el nostre centre va implantar aquest projecte de convivència que es basa en el diàleg, la cooperació i la responsabilitat de cada persona en el manteniment d’un clima pacífic. Estem convençuts que la mediació contribueix a la formació integral dels alumnes, ajuda a crear grup en el context de l’aula i afavoreix la construcció d’actituds, valors i normes. 

La implementació de la mediació escolar s’articula de la següent manera:

  • Des de tutoria: s’informa als alumnes de la possibilitat de resoldre els conflictes que sorgeixin a través del servei de mediació, s’explica quins són els passos del procés i quin és el paper del mediador. Quan el conflicte és exclusivament entre alumnes, els mediadors sempre són alumnes que han fet l’optativa de 3r d’ESO “Resolució de conflictes” i que per tant, s’han preparat en la dinàmica del procés de mediació a partir de casos simulats. És el que es coneix com la mediació entre iguals.
  • Servei de mediació: És una instància de regulació de conflictes que no substitueix les normes de convivència de l’institut, actua preventivament, es fonamenta en la responsabilització i la reparació, i no en la sanció. El servei de mediació pot oferir-se a tots el membres de la comunitat o tan sols a l’alumnat. Està format per la figura del coordinador/a, el professor/a d’orientació i els mediadors. 
    • Hi ha una bústia del Servei de Mediació penjada al vestíbul de l’institut, en la que els alumnes que optin per demanar una mediació poden dipositar un paper que trobaran a consergeria, en el qual exposaran els motius de la sol·licitud.  Els alumnes emplenen aquesta sol·licitud a casa, amb el vist-i-plau dels pares. 
    • El coordinador, un cop vista la sol·licitud, reuneix els mediadors, normalment dos alumnes, i els exposa el cas. 
    • A partir d’aquest moment, comença la mediació entre iguals, sempre però, amb el suport i la intervenció del coordinador si és necessari. Els mediadors reuneixen les persones en conflicte i els expliquen que treballaran per canviar la situació. La participació sempre és voluntària i allò que es diuen és confidencial. El mediador no jutja, ni dóna consells, ni pren decisions, no té poder. 
    • Els protagonistes del conflicte decideixen per ells mateixos allò que més els satisfà, arriben a uns acords per a resoldre el conflicte.
    • Al finalitzar la mediació es fa una trucada als pares informant del resultat. Si fos convenient es continua fent un seguiment del cas. 
  • Optativa a 3r d’ESO “Resolució de conflictes”: És una optativa de dues hores setmanals en la qual es fa la presentació de la mediació escolar a nivell teòric i pràctic. A partir del concepte de conflicte vist com un fet natural de la vida, es fa anàlisi de les causes i els tipus. Simulació de situacions conflictives, derivades del rebuig, discriminació, sexisme, xenofòbia, etc., per  posar en pràctica la mediació, acabant amb una reflexió sobre la situació.

Pintura mural

L’optativa el color en la pintura la cursen els alumnes de 3r d’ESO, des del departament de dibuix l’oferim com una optativa creativa i amb l’oportunitat de perfeccionar la tècnica del pinzell i el dibuix.

A partir del grup reduït ens permet utilitzar pintures, temperes, aquarel·les… i no deixar el pinzell en tot el trimestre. A cada grup introduïm un artista que ens serveix de fil conductor per l’optativa. Descobrim l’obra, la reinterpretem, copiem la tècnica i dediquem hores de dibuix i pintura.

Finalment fem un pas més i realitzem una pintura mural. Un gran repte.

De l’artista treballat seleccionem una obra i la reproduïm a gran format a una de les parets del centre.

L’institut cada cop té més color amb obres realitzades pels alumnes.
.
.
.
.
.
.
.
.

 

 

Treball per projectes

l’INS Pere Ribot forma part de la Xarxa de Competències Bàsiques del Departament d’Educació. És per això que des de fa quatre cursos vàrem reconvetir les hores d’optatives a 1r d’ESO per tal de poder iniciar el treball per projectes, la qual cosa va suposar un avenç significatiu en la manera de treballar a l’aula, tant per al professorat com per a l’alumnat.

El treball per projectes al nostre centre implica que un grup de professors treballin de manera coordinada per tal de dissenyar, primer, quin repte o reptes, es plantejaran als alumnes, i després generar les diverses activitats que s’hauran de dur a terme.

L’alumnat treballa en grup i és d’aquesta manera que es fomenten valors com ara la col·laboració, la responsabilitat, la solidaritat, l’autonomia, la inclusió, el respecte, la tolerància o la reflexió, entre d’altres.

El paper del professorat en el treball per projectes és el de fer de guia dels alumnes, estimular-los, motivar-los, afavorir el diàleg i proporcionar-los els recursos necessaris per tal que s’aconsegueixi l’objectiu i, més important, que l’aprenentatge sigui significatiu.

El treball per projectes també suposa altres  canvis com poden ser, per exemple, l’espai on es treballa i les eines amb què es treballa. Sortim de l’espai de l’aula amb la intenció de facilitar el treball en grup i la mobilitat de l’alumnat. Pel que fa a les eines, l’alumnat disposa d’un kromewock per parella, ja que un dels objectius importants és que l’alumnat es familiaritzi amb els documents de drive, els fulls de càlcul o l’edició d’imatges, entre d’altres. En definitiva, facilitar-los l’accés a les noves tecnologies i iniciar-los en el seu bon ús.

Durant el curs es duen a terme dos projectes que tenen una durada d’un quadrimestre cada un, tot i que segons la motivació de l’alumnat pot ser que algun dels projectes (el primer, per raons òbvies) s’allargui i tingui una durada de dos trimestres, com va succeir el curs passat.

El segon projecte que es va dur a terme el curs 18-19 l’alumnat va generar un seguit de propostes amb la finalitat d’acollir de manera diferent els alumnes que enguany han començat 1r d’ESO al nostre centre, acollida que s’ha valorat molt positivament per part de tots els sectors de la comunitat educativa. Aquest, doncs, seria  un bon exemple de la utilitat i l’èxit del treball per projectes.

Projecte 2n ESO. Innovacions Tecnològiques

Enguany a 2n d’ESO treballem en dos projectes en una franja de dues hores setmanals. El projecte Innovacions Tecnològiques n’és el primer i es duu a terme durant el primer quadrimestre.

Proposem als alumnes dissenyar  i construir un joc de taula sobre l’evolució de la tecnologia al llarg de la història. Per fer-ho, els alumnes hauran d’aprofundir en diferents aspectes de la tecnologia: evolució històrica, context social, funcionament, inventors…

Els objectius del projecte són variats: 

  • Desenvolupar habilitats i actituds que permetin afrontar els reptes de l’aprenentatge al llarg de la vida.
  • Utilitzar les aplicacions d’edició de textos, presentacions multimèdia i tractament de dades per a la producció de documents digitals.
  • Cercar, contrastar i seleccionar informació digital adequada al treball a realitzar tot considerant diverses fonts.
  • Realitzar activitats en grup tot utilitzant eines i entorns virtuals de treball col·laboratiu.

Els alumnes treballen en grups de 4 i disposen de 2 chromebooks per grup. A partir de la informació de 20 fites històriques relacionades amb l’evolució d’un invent han de crear proves de diferents tipus, dissenyar el joc i escriure’n les instruccions, tot utilitzant les diferents llengües curriculars: català, castellà i anglès.

S’incideix força en millorar l’organització del treball en grup. En aquest sentit, es demana als alumnes l’elaboració d’un diari del projecte on organitzen les tasques de cada sessió i  n’autoavaluen l’ acompliment.

Un cop acabat el projecte  els mateixos alumnes juguen amb els jocs dels seus companys i participen en la seva avaluació.

Pla de lectura: hàbit lector

A l’Institut Pere Ribot fomentem l’hàbit lector des de dues vessants. D’una banda, tot l’alumnat llegeix un mínim de 9 llibres per curs, atenent les programacions dels departaments de llengües, que busquen millorar la seva oferta curs rere curs tenint en compte les opinions i el feedback que reben de l’alumnat. Nogensmenys, d’altres departaments també inclouen en les seves programacions referències específiques a textos que il·lustren, amplien i aprofundeixen aspectes que es tracten a l’aula.

D’altra banda, des de fa uns quants cursos, l’Ajuntament de Vilassar de Mar a través de la Biblioteca Ernest”Pla de lectura”. Cada trimestre els alumnes de 1r i 2n d’ESO reben la visita d’un dinamitzador/a que els presenta de manera amena un paquet de llibres, en diferents llengües,

 formats i gèneres: còmic, relat breu, novel·la, àlbum il·lustrat… La finalitat és animar l’alumnat per tal que durant el trimestre llegeixin el major nombre possible de títols amb la dinàmica de l’intercanvi i el préstec. Al final de cada trimestre el lot de llibres es recull i es presenta a un altre grup d’alumnes del mateix nivell, i així al llarg del curs. A final de curs es realitza una sessió de tancament en la qual dinamitzadors/es i alumnat fan una valoració de les lectures.

Esperem que entre tots aconseguim generar l’hàbit lector en les generacions futures.