L’institut

PER A UN ENSENYAMENT PÚBLIC DE QUALITAT

L’Institut Pere Ribot és un institut públic, català, arrelat al territori, democràtic, integral, innovador, integrador, promocionador i que educa en valors com la pau, la convivència, el diàleg, el respecte, l’empatia, la solidaritat, la comprensió, la inclusió, l’esforç, l’autoexigència, el treball, el coneixement, l’autoestima, l’esperit crític, l’excel·lència, etc.

Som conscients que una educació que garanteixi a l’alumnat les competències adients per desenvolupar-se autònomament i activament per inserir-se amb el màxim de possibilitats vers les demandes i exigències de la societat passa per l’ensenyament i l’aprenentatge de determinats coneixements, habilitats i valors, que conformin perfils formatius en les tres dimensions que demanda i necessita una societat que vol millorar: saber, saber fer i saber estar.

El professorat creu que la fita crucial que hem de superar amb més determinació és aconseguir que l’alumnat interioritzi i faci seva la necessitat de valorar l’esforç, la planificació i les ganes d’aprendre, més enllà de mesures coercitives. La nostra tasca docent es caracteritza per l’acció didàctica transversal d’aquest valor.

Sabem que per ensenyar necessitem alumnes amb voluntat manifesta d’aprendre. Volem que els nostres alumnes facin avenços clars en el procés de socialització que ens permeti ensenyar i, a ells, aprendre, optimitzant l’espai de trobada lectiu i no lectiu.

Els principis pedagògics, que podem anomenar pedagogia de les condicions, que ens permeten avançar en aquests objectius educatius integrals, han d’afavorir la instauració de dinàmiques de classe i de centre el màxim de funcionals, procurant que cadascun dels nostres alumnes pugui madurar, evolucionar i integrar-se socialment d’acord amb les seves capacitats i potencialitats. Saber conduir les dinàmiques socials de les classes i despertar en els alumnes les diverses capacitats i habilitats és el nostre repte pedagògic i educatiu. Les competències de caire acadèmic, matemàtiques i lingüístiques, que assoleixen amb èxit un determinat nombre d’alumnes no són suficients si no van acompanyades d’altres competències com les culturals, artístiques, interpersonals i d’interacció amb l’entorn físic i social. És en alguna d’aquestes competències que l’alumnat pot veure’s competent i reconegut, de manera que li serveixin de punt de partida per habilitar-se en aquelles en que li cal millorar.

Els principis pedagògics, per tant, guien la pràctica educativa específica de cada àrea de coneixement, alhora que generen la dinàmica docent del centre.