Sèrie d’entrevistes treballs de recerca: Júlia Amorós i el treball Ser un marginat en la terra que t’ha vist néixer. Història de l’Apartheid de Sud-àfrica

El treball de recerca és una tasca d’investigació que fa tot alumnat de batxillerat. Es treballa aproximadament des de finals de 1r de batxillerat i durant el primer trimestre de 2n de batxillerat.

Des de l’Institut Pere Ribot volem reconèixer l’excel·lència i publicar entrevistes a l’alumnat que així ho desitgi que hagi obtingut una nota de 10 i d’aquesta manera reconèixer el gran esforç realitzat.

Aquest any 2022, continuem la sèrie d’entrevistes amb la Júlia Amorós i la primera cosa que volem fer és felicitar-te per la nota però sobretot per l’esforç i la implicació que has tingut en la seva confecció, és a dir, per la feina feta.

El teu treball es titula Ser un marginat en la terra que t’ha vist néixer. Història de l’Apartheid de Sud-àfrica i de ben segur que podries estar hores parlant d’ell, però hem d’intentar sintetitzar. És per això que ens deixarem coses de les quals parlar i per tant ja demanem disculpes per endavant.

Però, anem al gra!

El primer de tot és saber perquè has escollit aquest tema. Què et va portar a decidir-te, quina va ser la teva motivació?

Jo sóc una persona molt impulsiva i de vegades faig les coses sense pensar-les molt. Un bon dia estava llegint un llibre sobre un senyor que viatjava per tot el món i que en un passatge del llibre va a Sud-àfrica a treballar de professor justament a l’època de l’Apartheid. En el llibre explica només un parell de coses de l’Apartheid i sobre les protestes dels seus alumnes contra aquest sistema, però em va despertar la curiositat, i després vaig tenir una conversa amb la meva mare sobre aquest fet històric. Tot plegat va coincidir en el temps quan havíem de decidir el tema del nostre treball de recerca i em vaig llençar a escollir aquest tema tot i no saber-ne pràcticament res.

Ara et demanaré una cosa molt difícil: resumeix-nos en un parell de frases tot el teu treball.

La història d’un sistema de segregació racial.

Tot i que el resultat del treball és evidentment excel·lent, de ben segur que has tingut moments de dubtes, de densa documentació, … Has trobat gaires entrebancs o dificultats per confeccionar el teu treball?

Sí! Jo sóc bastant desorganitzada i molt autoexigent i això fa que vagi lenta confeccionant treballs. Sobretot al principi em costava trobar la informació que volia, però un bon dia el treball va fer un tomb i vaig començar a trobar moltíssima informació. Llavors el meu problema va ser fer la tria ja què per a mi el treball hagués tingut més de 200 pàgines! Ha estat molt difícil per mi resumir en un treball la història d’un país durant gairebé 50 anys.

De tot el treball i del seu procés de confecció, quin és el coneixement, la dada o la conclusió que més t’ha impactat i que t’agradaria destacar?

De fet no hi ha un fet concret. A mi m’ha impactat l’Apartheid en la seva totalitat, com a concepte. El fet que algú creés una estructura política com la de Sud-àfrica per tal d’excloure la gent negra del sistema i la creació de les lleis que se’n van derivar i que  impedia els negres, per exemple, accedir a les platges, o que existissin àrees reservades per a blancs, … tot això és el que m’ha impactat, aquesta separació tan radical.

Ens agradaria saber si tens alguna anècdota o fet curiós o divertit en el t’hagis trobat durant les llargues hores de feina, de documentació i d’investigació.

La veritat és que sí. Jo vaig aconseguir fer una entrevista a una parella blanca sud- africana d’aproximadament 50 anys. Una entrevista en anglès, amb nervis, d’una hora i mitja de durada i tota enregistrada en el meu mòbil. I…. abans que la pogués transcriure em roben el mòbil!

Així doncs vaig poder fer servir ben poca cosa de l’entrevista, només el record de la conversa i algunes notes que havia pres. Tot plegat em va frustrar molt.

D’altra banda vaig aconseguir contactar, mitjançant un amic, amb dues persones negres sud-africanes però em van dir que no volien parlar del tema i no es van deixar entrevistar.

Què opines que un tema tan transcendental per a la història de la humanitat com és l’apartheid no s’expliqui durant el temari ni de l’ESO ni del batxillerat?

A mi personalment m’agradaria que s’expliqués perquè va ser un fet molt important i que va durar molt de temps. La gent gran coneix l’Apartheid però la gent jove no sap què és. Jo he preguntat a un munt de companys i ningú ho coneix.

També és cert que a la història han passat tantes coses i tan importants que és difícil decidir què s’explica i què no. Potser el temari, sobretot a batxillerat, es centra més en les coses que ens toquen de més a prop. Tot i així a mi m’agradaria que s’expliqués perquè coneixent la història de l’Apartheid s’entenen moltes coses i s’aprenen molts valors. I també és una manera de donar veu a la història dels països africans de la qual pràcticament no es parla.

Quin punt de coincidència i d’influència trobes entre els fets ocorreguts a Sud-àfrica en l’apartheid i els conflictes racials cada cop més freqüents que succeeixen als Estats Units?

No ho tinc clar. Però potser penso que no. L’Apartheid va ser un sistema condemnat per l’ONU i contra el qual es van posicionar moltíssims països del món. Per tant penso que els conflictes racials no s’inspiren en l’Apartheid sinó que són conseqüència de les actituds humanes i de l’educació o de la manca d’educació i de valors de les persones.

Per acabar només ens queda agrair-te la teva predisposició a fer l’entrevista i felicitar-te per la teva feina i per la teva nota. Ha estat un plaer parlar amb tu.

Finalment reconèixer la part de mèrit de la professora que t’ha tutoritzat, l’Anna Jordà.