Sèrie d’entrevistes treballs de recerca: Jan Guitart amb l’Estudi de l’Ebobo

Continuem amb la sèrie d’entrevistes a l’alumnat que ha obtingut una nota de 10 al seu treball de recerca de 2n de batxillerat. Avui parlem amb el Jan Guitart.

Has fet un treball molt extens que ha merescut un 10 per part del professorat del tribunal on l’has defensat. Moltes felicitats per la nota i sobre tot moltes felicitats per la feina feta. En podríem parlar hores del teu treball, però hem d’intentar sintetitzar. Per tant procuraré fer-te preguntes que intentin mostrar, no tant el contingut sinó l’esperit del teu treball.

Jan el teu treball es titula L’estudi de l’Ebobo Perquè aquest tema? Quina va ser la teva motivació principal?

Vaig escollir el tema a rel de les propostes que ens fa el centre. Vaig veure la possibilitat de realitzar un treball amb la guia del Zoo de Barcelona i vaig apuntar-me.

El dia 1 de juliol el Zoo va convocar a una reunió amb tots els estudiants que entràvem al programa. Allà vam haver d’escollir una branca d’estudi i jo vaig decantar-me pels primats.

Després d’una primera volta i explicació la meva elecció va ser fàcil: els goril·les.

Sé que és difícil sintetitzar treballs tan extensos i personals. Però et vull demanar que l’intentis resumir en una frase.

Ha estat bàsicament l’observació del goril·la Ebobo i l’anàlisi de les dades obtingudes.

Amb la nota que has aconseguit segur que el treball ha estat per a tu un orgull. Però durant el procés de ben segur que hi ha hagut estones denses de documentació;  la feina ha estat sempre gratificant? T’has trobat molts entrebancs o problemes?

El meu treball ha implicat moltes hores d’observació i moltes visites al Zoo i a més en l’època de l’estiu. Això va ser el més pesat, els trasllats i la calor.

La confecció d’un treball d’aquestes característiques segur que t’ha aportat creixement personal i també molt de coneixement científic. Quin és el coneixement, la dada o la conclusió que més t’ha impactat o que t’agradaria destacar?

A l’inici del treball semblava que el goril·la mascle, l’Ebobo, no tindria cap relació amb les seves cries i el treball amb les seves moltes hores d’observació van demostrar que realment sí que en tenia.

Al parlar-ho amb els experts del Zoo em van corroborar els resultats de l’estudi. Tot plegat em va sorprendre perquè tenia una idea preconcebuda que no es va confirmar com a bona.

T’agradaria explicar alguna anècdota o fet curiós que t’hagis trobat durant tots els mesos de feina i de documentació?

Entre el vidre de l’espai dels goril·les i els visitants hi ha una reixa que marca una distància per tal que no es molesti massa els animals. A mi, com a estudiant i observador em deixaven traspassar aquesta reixa i situar-me en una zona més propera i prohibida per a les persones visitants.

Així molts visitants es pensaven que treballava al Zoo o que era un expert i em feien preguntes referents als goril·les!

És evident que t’apassionen els goril·les. Llàstima que el teu estudi de camp s’hagi fet al zoo de Barcelona i no en goril·les en llibertat, oi? Has viatjat a Uganda, Ruanda o al Congo, o bé tens l’objectiu de poder-ho fer algun dia?

La veritat és que no hi he viatjat. De moment no m’ho plantejo tot i que realment m’agradaria molt poder-ho fer.

Creus que els resultats de les teves observacions haurien estat diferents si enlloc de fer-les a exemplars en captivitat les haguessis fet a exemplars en llibertat?

Pel que fa a l’estudi del nivell d’activitat del goril·la en diferents franges del dia, si que és evident que les dades han de ser molt diferents entre un goril·la en captivitat i un goril·la en llibertat. Els goril·les en el seu estat natural es mouen molt i en el Zoo no poden i passen força hores dormint quan en llibertat estarien actius.

A nivell de l’estudi de la relació del mascle dominant, l’Ebobo, amb les seves cries, sembla que les dades haurien de ser molt similars.

Per acabar només ens queda agrair-te la teva predisposició a fer l’entrevista i felicitar-te per la teva feina i per la teva nota. Ha estat un plaer parlar amb tu.

Finalment reconèixer la part de mèrit de la professora que t’ha tutoritzat, la Meritxell Arqués.