Sèrie d’entrevistes treballs de recerca: Ami Arnanz i el treball El permagel: una amenaça sota terra?

El treball de recerca és una tasca d’investigació que fa tot alumnat de batxillerat. Es treballa aproximadament des de finals de 1r de batxillerat i durant el primer trimestre de 2n de batxillerat.

Des de l’Institut Pere Ribot volem reconèixer l’excel·lència i publicar entrevistes a l’alumnat que així ho desitgi que hagi obtingut una nota de 10 i d’aquesta manera reconèixer el gran esforç realitzat.

Continuem la sèrie d’entrevistes amb l’Ami Arnanz i la primera cosa que volem fer és felicitar-te per la nota però sobretot per l’esforç i la implicació que has tingut en la seva confecció, és a dir, per la feina feta.

El teu treball es titula El permagel: una amenaça sota terra? i de ben segur que podries estar hores parlant d’ell, però hem d’intentar sintetitzar. És per això que ens deixarem coses de les quals parlar i per tant ja demanem disculpes per endavant.

Però, anem al gra!

El primer de tot és saber perquè has escollit aquest tema. Què et va portar a decidir-te, quina va ser la teva motivació?

Jo mai havia sentit parlar del permagel, però un dia en vaig sentir a parlar a les notícies. La curiositat em va portar a investigar una mica i vaig adonar-me’n que era molt important i que tenia una gran incidència en el canvi climàtic encara que se’n parlés poc. I aquesta va ser la meva motivació.

Ara et demanaré una cosa molt difícil: resumeix-nos en un parell de frases tot el teu treball.

Què és el permagel i les conseqüències que suposa el seu descongelament.

Tot i que el resultat del treball és evidentment excel·lent, de ben segur que has tingut moments de dubtes, de densa documentació, … Has trobat gaires entrebancs o dificultats per confeccionar el teu treball?

El permagel no és un tema gaire popular i per tant m’ha costat molt trobar informació. Per sort l’Imma va contactar amb una investigadora del permagel, l’Olga Margalef i ella va ser la meva referència en quant a la documentació i resolució de dubtes.

De tot el treball i del seu procés de confecció, quin és el coneixement, la dada o la conclusió que més t’ha impactat i que t’agradaria destacar?

Una de les conseqüències més impactants de la descongelació del permagel és la reaparició de virus (ja hi ha casos documentats). Una altra conseqüència és també que el permagel té una gran quantitat de carboni i a mesura que es descongela aquest s’allibera en forma de diòxid de carboni o de metà i això suposa un gran perill per a la població.

No és molt agosarat estudiar el permagel en un territori on no n’hi ha? Això segur que t’ha dificultat molt la investigació!

Bé, de fet als Pirineus n’hi ha de permagel, poc però n’hi ha. Tot i així la recerca d’informació pràcticament només es pot fer en anglès.

Quina creus que és la més gran amenaça i la més immediata de la desaparició del permagel? Creus que hi ha accions que es puguin fer que frenin aquesta desaparició?

A nivell local potser el més immediat és que les infraestructures construïdes a sobre de terreny amb permagel s’estan enfonsant. I a nivell global, l’alliberament dels gasos d’efecte hivernacle, que afecta i molt a tot el planeta.

Per acabar només ens queda agrair-te la teva predisposició a fer l’entrevista i felicitar-te per la teva feina i per la teva nota. Ha estat un plaer parlar amb tu.

Finalment reconèixer la part de mèrit de la professora que t’ha tutoritzat, l’Imma Llobet.