Avui iniciem les sessions de teatre educatiu Per què no contestes? a càrrec d’EdPAC Educació per l’acció crítica i gràcies a l’Ajuntament de Vilassar de Mar, a les aules de 3r d’ESO de l’Institut Pere Ribot.
Què es treballa i com és treballa?
Alguns trets de les tecnologies actuals de comunicació estan facilitant les relacions abusives entre el jovent en general i en les relacions sexo-afectives en particular. La geolocalització, els xats en connexió 24 hores, el sexpreading (difusió d’imatges amb contingut sexual sense consentiment) i altres afavoreixen el control de l’altra persona vulnerant drets, coartant la llibertat i facilitant relacions abusives i problemàtiques.
Després de plantejar situacions indesitjables d’e-relacions, es fa un debat i se cerquen propostes constructives per modificar aquesta tendència proporcionant elements per a l’anàlisi amb perspectiva de gènere i per a promoure relacions lliures, respectuoses i igualitàries.
El teatre educatiu és una proposta que està a cavall entre el teatre i un taller. Dissenyada per l’entitat està formada per dues parts:
- Dues o tres escenes teatrals curtes en la que es presenten diferents situacions quotidianes.
- Treball d’aprofundiment posterior dels continguts plantejats a les escenes
L’avantatge del teatre educatiu és que permet plantejar situacions escollides per ser properes a adolescents i joves, o per permetre aprofundir en certs aspectes, de manera que la reflexió es construeix en base a aspectes vivencials enlloc de fer-ho a partir de reflexions abstractes. A més, el format dramàtic afavoreix l’atenció en la mesura en què innova en les dinàmiques didàctiques.
El fan dos professionals amb formació teatral i amb estudis o experiència educativa.
L’Associació Educació per a l’Acció Critica -EdPAC- és una entitat fundada el 2003 per un grup de persones vinculades a la intervenció i l’acció social des de diferents àmbits