Sèrie d’entrevistes treballs de recerca. Klara Villar amb el seu treball “Elaboració de sabons artesanals”

El treball de recerca és una tasca d’investigació que fa tot alumnat de batxillerat. Es treballa aproximadament des de finals de 1r de batxillerat i durant el primer trimestre de 2n de batxillerat.

Des de l’Institut Pere Ribot volem reconèixer l’excel·lència i publicar entrevistes a l’alumnat que així ho desitgi que hagi obtingut una nota de 10 i d’aquesta manera reconèixer el gran esforç realitzat.

Aquest any 2024, continuem la sèrie d’entrevistes amb la Klara Villar i la primera cosa que volem fer és felicitar-te per la nota, però sobretot per l’esforç i la implicació que has tingut en la seva confecció, és a dir, per la feina feta.

El teu treball es titula Elaboració de sabons artesans  i de ben segur que podries estar hores parlant d’ell, però hem d’intentar sintetitzar. És per això que ens deixarem coses de les quals parlar i, per tant, ja demanem disculpes per endavant.

Però, anem al gra!

El primer de tot és saber perquè has escollit aquest tema. Què et va portar a decidir-te, quina va ser la teva motivació?

Jo volia fer un tema dels que ens proposa el professorat. No tenia la seguretat que si el tema l’escollia jo tingués possibilitats de dur-se a terme.

També tenia clar que les temàtiques havien de ser o química o biologia. Així, mirant els títols proposats em va cridar l’atenció el que deia Gels i sabons.

Ara et demanaré una cosa molt difícil: resumeix-nos en un parell de frases tot el teu treball.

La part teòrica del meu treball té una explicació de la història del sabó, del seu funcionament i de la química que cal per a la seva elaboració.

Pel que fa a la part pràctica he fet sabons de diferents olors i propietats.

Tot i que el resultat del treball és evidentment excel·lent, de ben segur que has tingut moments de dubtes, de densa documentació, … Has trobat gaires entrebancs o dificultats per confeccionar el teu treball?

Mentre estava fent el treball pensava que podria haver fet més treball de química. Però tota la química entorn el sabó estava fora del meu abast. I això va ser una mica frustrant.

De tot el treball i del seu procés de confecció, quin és el coneixement, la dada o la conclusió que més t’ha impactat i que t’agradaria destacar?

M’ha cridat molt l’atenció que el fet que trobis un sabó que no faci cap olor, ni tingui cap propietat i que sigui completament blanc, això no vol dir que sigui el sabó base per fer qualsevol sabó que tu vulguis.

Cada sabó té la seva recepta. És com un pa de pessic, no pots limitar-te a fer una base i anar afegint diferents coses. I per culpa d’aquest concepte he tingut força errades en la confecció dels sabons. Ha estat un gran aprenentatge.

En el teu treball un dels objectius era comparar els teus sabons amb els comercials. M’agradaria que ens comentis els resultats de la comparativa.

Doncs mira, per estudiar-ho vaig decidir comparar algunes qualitats del sabó, com per exemple l’escuma que fa, l’olor i la sensació que deixa, entre d’altres.

Vaig comprar uns sabons comercials i ja tenia els meus. Pel que fa a la neteja tots són molt bons, tant els comercials com els artesans. Vaig fer proves amb tintes i cosmètics i tots van ser efectius.

Si que és cert que pel que fa a la comoditat els comercials són millors perquè deixen una millor sensació a la pell. És evident que els comercials estan molt estudiats.

Les persones que ho han provat prefereixen els meus sabons pel tema de l’olor però els comercials per la sensació que aconsegueixen.

He llegit fa poc una notícia que diu que les noies cap cop tenen la regla més d’hora per culpa dels disruptors endocrins. I concretament l’estudi diu que un xampú comercial en porta entre 10 i 12.

Jo no he llegit la notícia. Però, …. en la confecció del sabó sempre hi ha productes químics, tant en els naturals com en els comercials, ja que la base del sabó és sosa càustica i greix.

Sí que és cert que els productes comercials d’higiene i sobre tot en cosmètica hi ha la nomenclatura INCI per catalogar els diferents components com a prohibits, si s’han de moderar o si són completament innocus.

Entenc que hi ha productes que es posen en petites quantitats però que no es té en compte l’exposició prolongada. Si és cert que potser caldria fer estudis o catalogacions no per concentració sinó també per exposició a llarg termini.

Per acabar només ens queda agrair-te la teva predisposició a fer l’entrevista i felicitar-te per la teva feina i per la teva nota. Ha estat un plaer parlar amb tu.

Finalment, reconèixer la part de mèrit de la professora que t’ha tutoritzat, l’Eugènia Nicolàs.