Resultats del segon estudi nacional sobre estils de vida Saludables. Erasmus+

Al llarg del curs 22-23 vam fer un viatge de 6 dies a Letònia amb 5 alumnes amb el projecte Erasmus + sobre una forma de vida sana i sostenible “Alimentació i esport”. A l’abril, els estudiants van venir a conèixer a Barcelona i practicar amb nosaltres esport tot gaudint d’una dieta Vegana i d’aquí a poc temps, anirem nosaltres a Groningen a viure una experiència similar.

Al llarg del curs passat vam fer unes enquestes a 540 estudiants i professors/es dels quals 218 eren de l’Escola Tècnica de Ventspils, 187 de l’institut dels Països Baixos i 135 del nostre institut.

L’objectiu principal era conèixer què sabien sobre els temes com la nutrició saludable, la salut física i mental i la sostenibilitat del planeta. L’enquesta també pretenia esbrinar si els estudiants havien fet canvis diaris en els hàbits, o almenys havien millorat el seu coneixement i comprensió dels temes tractats pel projecte.

A continuació, es mostren les principals conclusions de l’estudi:

Canvis i efectes nutricionals.

Al voltant del 29% dels enquestats van indicar que havien fet canvis a la seva dieta durant els darrers sis mesos, però la majoria (71%) no havien fet canvis. Dels que van fer canvis en la dieta, una petita proporció (10 individus) va triar una dieta vegana o vegetariana.

Els que van canviar la seva dieta van reportar diversos efectes positius tant en el benestar físic com mental, posant èmfasi en els beneficis potencials del canvi dietètic.

Coneixement i interès per una dieta sana.

Una proporció important dels enquestats va considerar que el seu coneixement sobre una dieta vegana havia augmentat (34%), mentre que d’altres no estaven d’acord amb aquesta afirmació (38%).

S’observen diferències significatives entre països com és el cas de Letònia que mostra un coneixement més elevat i una major resposta en comparació amb nosaltres i l’institut de Groningen (Països Baixos).

També hi va haver un interès diferent pels temes relacionats amb la nutrició saludable; el 40% va expressar més interès (institut de Groningen i nosaltres, IEB) i el 42% es va oposar a aquesta afirmació (Letònia).

.

Dieta i esports.

Al voltant del 65% dels enquestats, incloses les tres institucions, no segueixen cap dieta especial associada a l’esport que practiquen. La majoria dels enquestats de totes les institucions indiquen que no segueixen una dieta. Això demostra que hi ha una manca de consciència entre els enquestats sobre la importància de la nutrició, que podria tenir un efecte positiu en el seu rendiment esportiu i la seva salut.

Motivació per jugar a esports.

Els principals motius esmentats pels enquestats per a la participació en l’esport estaven relacionats amb activitats de salut, benestar i lleure. Aquestes motivacions són generalment coherents en les tres institucions, assenyalant factors comuns que contribueixen a la participació de l’esport.

Si voleu veure tots els resultats, ho podeu fer clicant aquí: FINAL-REPORT_Survey-No.2

L’estudi ha estat realitzat pel projecte Erasmus + Associació Estratègica (KA2) “Food and Sports. Es tracta d’una condició essencial per a la sostenibilitat ambiental i el benestar humà?” dins i gràcies al finançament dels fons de la Unió Europea.

Projecte núm. 2021-2-LV01-KA210-SCH-00049347