“Hi ha més tensió del normal quan són conflictes entre adolescents”

Pedro Soto Valenzuela, primer entrevistat en aquesta nova etapa de La Benvista, és un treballador de l’institut Joan Ramon Benaprès de Sitges que ens parlarà sobre la seva feina i altres temes relacionats amb ella.

– Parla’ns sobre la teva trajectòria professional…
– Després de la universitat vaig estar dos anys preparant-me les oposicions estudiant diàriament de 6 a 8 hores. El 2016 vaig començar a treballar i fins avui. Al final, amb molt de treball i esforç, les vaig aprovar i vaig continuant treballant com a professor. Com a filosofia et podria dir que amb treball, esforç i constància pots aconseguir allò que et proposes.

La meva trajectòria professional a nivell educatiu com a docent és de sis anys. Vaig començar a treballar a l’ensenyament català i aquest curs és el meu cinquè any a l’institut Joan Ramon Benaprès. És una trajectòria curta encara que ha sigut intensa, i estic encantat amb l’institut, l’alumnat i els companys. Molt orgullós de formar part de la família del Benaprès.

– Quin és el teu treball o treballs actuals i en què consisteixen?
– Ara mateix soc secretari del centre, responsable de convivència i disciplina i professor del departament d’experimentals. Aquest any estic fent classe a alumnes de quart de l’ESO: Biologia i Geologia, i a dos cursos de primer de batxillerat: Ciències del món Contemporani.

– Amb tanta quantitat de treball, t’atabales sovint?
La tasca de convivència és un treball que s’exerceix contínuament perquè hi ha molts alumnes al centre i sempre surten qüestions, problemes i conflictes. En moltes ocasions es tracten i se solucionen ràpid, però n’hi ha d’altres que triguen més temps, però forma part de la meva feina encara que a vegades pot causar estrès i certs moments de tensió.

– Per què vas decidir convertir-te en docent?
Ho vaig decidir perquè em va marcar una experiència quan jo era alumne: quan estava a primer de batxillerat i especialment a segon, vaig tenir un professor de biologia que m’agradava molt la seva feina, la manera que tenia molt dinàmica i propera a nosaltres de fer les classes va despertar en mi curiositat en aquesta professió.

A mi sempre m’ha agradat el tema de les ciències de la biologia, per tant aquest camí ja el tenia clar, però no sabia com enfocar-lo i no va ser fins que vaig tenir aquell professor que vaig decidir que em faria docent.

– Què opines del sistema educatiu espanyol?
Com tots els sistemes té aspectes bons i dolents que s’han de continuar millorant i actualitzant. Necessitem que els grups polítics consensuïn d’una forma i no que cada cert temps estiguin canviant les lleis o la situació segons els convingui. Es necessita un procés i una reflexió important, no només a nivell polític, també s’ha d’escoltar la veu dels docents, del PAS i administratius, pares, mares i alumnes, que es troben directament relacionats amb el sistema.

És una feina que s’ha de fer en conjunt, perquè pugui tenir èxit, sobretot a llarg termini.

– Com que tens constant contacte amb alumnes, vius experiències de tot tipus. Quina ha sigut la pitjor experiència que has patit amb un alumne? I amb un pare?
Amb el càrrec de convivència i disciplina que tinc, hi ha situacions conflictives que es poden donar. Hi pot haver més tensió del normal quan es donen conflictes entre companys que a sobre són adolescents. Però són situacions del dia a dia i és part de la feina. Intentem enfocar-ho de la millor manera possible i sobretot trobar una solució per la millora de la convivència al centre. Tota aquesta feina no seria possible sense l’ajuda del professorat, tutors/es i de l’equip del servei de convivència i mediació, que fan una gran tasca amb l’alumnat.

Amb pares també es podrien donar algunes d’aquestes situacions, però en general sempre s’acaben trobant solucions i es poden resoldre de la manera més positiva per a totes les parts.

– I la millor?
Experiències bones n’hi ha moltes, per sort la majoria. De fet sempre hi ha coses positives a destacar. Quan fas classe normalment hi ha alguna anècdota o moment bo que recordes. En el meu cas és quan veig que els alumnes agraeixen la meva feina, s’ho passen bé a les classes i aprenen coses. Això com a docent i persona t’omple per la satisfacció del treball ben fet. Cada alumne et marca d’alguna manera i tots t’aporten coses a la teva trajectòria com a docent.

Gala Salazar