Víctor Lamote: “Ensenyament ha après dels errors que hi va haver durant el confinament”

El marc de Pla d’educació de Catalunya, ha iniciat un projecte per a la transformació dels centres educatius catalans en aquest curs 2020-21, de tal manera que ha lliurat ordinadors als alumnes de 3r, 4t, 1r i 2n de batxillerat i CFGS. El lliurament en el nostre centre es va realitzar el passat mes d’abril. Parlem amb Víctor Lamote, coordinador informàtic de l’Institut Joan Ramon Benaprès.

Amb quina finalitat s’han entregat els ordinadors?
El departament d’Ensenyament va aprendre dels errors que va haver-hi al confinament, quan es van intentar classes online i es van adonar que no tothom tenia ordinadors ni connexions. Ara han fet una inversió per assegurar-se que tothom en tingués.

Creus que de cara al curs que ve la forma d’aprenentatge canviarà pel fet que tots els alumnes tenen ordinadors?
Sí, clar. Haurà de canviar sí o sí perquè és molt diferent que els alumnes estiguin mirant a la pissarra, escoltant al professor, o que també puguin interactuar digitalment amb ell a través dels ordinadors.

Creus que amb aquest nou pla d’educació ja no s’utilitzaran llibres de cara al curs que ve?
Encara no se sap, sí que algun professor preferirà utilitzar llibres, però diferent serà que s’obligui a tenir llibres.

Els professors canviareu la forma d’ensenyament sabent que tots els alumnes tenen ordinadors?
Això encara no ho sé. Però com que jo personalment ja fa molts anys que treballo amb ells ja ho tinc contemplat. Però no sé el que els altres professors faran; imagino que sí, que s’hauran d’adaptar i segurament canviar la forma de l’ensenyament.

Quins avantatges i desavantatges veus en aquest projecte?
Els avantatges són que, per començar, això que s’havia de fer abans d’anar a buscar els ordinadors comuns a una aula perquè els alumnes tinguessin accés a internet i on es perdia bastant de temps, ja no passarà. Si l’alumne no té ordinador serà per què ell no l’ha portat i la responsabilitat és seva. Els desavantatges són que s’ha de controlar o garantir que els alumnes facin un bon ús dels ordinadors, de manera que facin servir els ordinadors pel que toca i tant sols quan toca.

Creus que és una clara evolució de l’educació?
És clar, pel fet que l’educació i l’ensenyament han d’anar al ritme de la societat. I la societat està clar que cada cop és més digital, per bé i per mal.

D’aquesta manera s’espera que l’alumnat tingui un millor rendiment acadèmic?
Sí, és el que s’espera, però no està del tot clar que els alumnes treguin millors notes pel fet que tinguin ordinadors.

Uma Cabrera, Monica Carrasco, Pol Saltó i Ceci Vicente