Ens fem més sostenibles? Un nou projecte Erasmus+, amb estudiants txecs

Entre el 17 i el 23 de març quinze estudiants i dues docents de la Základní škola (Praga, Txèquia) van estar a Salt per dur a terme un projecte internacional en el marc dels programes Europeus Erasmus+. Els van acompanyar alumnes de quart d’ESO i de primer de batxillerat del nostre Institut. Àlbum de fotos

La proposta era ben encisadora: “STEM for Sustainability: Prague and Salt’s Perspectives”, la qual va permetre a la quarantena d’alumnes implicats, amb la cooperació de la Coordinació Internacional i de docents de l’Espriu, explorar diversos àmbits relacionats amb la sostenibilitat, com el del futur del consum d’electricitat (ODS 7), o els dels invents sostenibles per a ciutats i comunitats (ODS 11). Acollits per famílies de la nostra comunitat educativa, els joves centreeuropeus i els espriuencs implicats en el projecte van treballar, compartir, experimentar i elaborar tasques cooperatives amb un intens pla d’actuació. Tota la feina ha quedat recollida en una pàgina d’eTwinning, la plataforma educativa segura de la Unió Europea.

Des del dilluns 18 de març es van succeir moltes propostes, en anglès, mitjançant activitats i debats atractius per a afavorir a la vegada la comprensió intercultural i la promoció d’un futur més sostenible. Des de les activitats inicials i formals de benvinguda i coneixement del centre —i un primer “Ice breaking”— fins a classes de física o biologia, vinculades a les energies renovables. També va haver-hi debats informats sobre “Blue Float”, un projecte sobre l’energia eòlica al mar Mediterrani (Golf de Roses), i força altres temes actuals d’estudi. A més, es van fer sortides i activitats a la Costa Brava, amb el coneixement de les dunes de L’Escala, les restes grecoromanes d’Empúries o altres aspectes del Mediterrani. Tampoc va faltar una intensa visita a Barcelona (en diferents punts d’interès cultural, artístic o sociològic) on també es va fer una activitat sobre Física, promoguda per la Universitat Politècnica de Barcelona al Parc del Fòrum. El dijous també van establir vincles amb alumnes Erasmus+ de BAT1, ja que els d’ESO4 tenien una cita amb la Fira d’orientació Expojove. En aquest cas es van treballar algunes tecnologies pioneres i la seva aplicació en sostenibilitat, i es va visitar la nova exposició “Print 3D” del CaixaForum Girona, així com un recorregut guiat als llocs més significatius del Barri Vell de Girona. El darrer dia, a més de preparar el Final Meeting i les conclusions de la setmana de treball, es van lliurar les certificacions. A més a més, hi va haver també una recepció institucional a l’Ajuntament de Salt, amb diversos parlaments i informacions sobre les iniciatives que s’hi operen en l’àmbit de la sostenibilitat energètica i l’aprofitament dels recursos hídrics i naturals.

El comiat del dissabte, abans de la sortida dels col·legues txecs cap a l’aeroport de Barcelona, va ser ben emotiu.

En tota l’estada sempre van ser ben presents els objectius pedagògics: la conscienciació del medi ambient i orografia de Catalunya, l’estudi de la restauració de les dunes d’Empúries, els efectes de l’arribada de la civilització i la cultura gregues a la península Ibèrica, el sentiment de pertinença a un origen i una llengua específics, etc. Cal afegir que aquest projecte de mobilitat europea d’estudiants, implicarà també una continuació amb el viatge formatiu dels nostres alumnes a Praga, a mitjan maig. Us tindrem informats!