Viatgem a Portugal, país veí amb oportunitats d’aprenentatge professionals

La visita al centre Agrupamento de Escolas Sá da Bandeira de la ciutat de Santarém (Portugal) va tenir lloc la darrera setmana lectiva de març emmarcada en dos programes Erasmus+ de mobilitat del professorat. Tan el professorat del CFGS d’Ensenyament i animació socioesportiva (la Noemí i la Dolors) com del CFGM Sistemes Microinformàtics i Xarxes (l’Amanda) i el Coordinador de Mobilitat (l’Òscar) de l’INS Milà i Fontanals vam realitzar un període d’aprenentatge per observació durant 5 dies.

Aquesta estada ens ha permès conèixer un centre amb 175 anys de recorregut, on han sabut integrar la tradició i la modernitat a parts iguals.
Aglutina prop de 1700 alumnes i lidera la formació secundària i professional del districte de Santarém. Durant els 3 darrers anys d’escolarització obligatòria – dels 16 als 18 anys- ofereixen diversos itineraris professionals com són el d’Esports i el de Gestió d’Equipaments Informàtics, entre d’altres. Tots ells incorporen tres àmbits formatius: sociocultural (comú amb matèries com portuguès, llengua estrangera, TIC, educació física i àrea d’integració), científic (adaptat a l’itinerari amb matèries com matemàtiques, física o psicologia, segons el cas) i tècnic (propi de cada estudi professional).

De la participació a la 1a Fira d’Educació i Emprenedoria de la ciutat de Santarém en destaquem la presència de diverses empreses i entitats educatives així com el rol dels ensenyaments professionals que integren pràctiques en centres de treball apropant el mercat de treball als estudiants.

L’intercanvi de metodologies, classes pràctiques, projectes i oferta educativa ens ha permès valorar oportunitats de col·laboració ja sigui en forma d’intercanvi, projecte compartit o estada professional en empresa en un futur proper. Només podem dir “Muito obrigado a todos e até breve!”