Exposició: Com era el dia a dia a la postguerra?

Agafant aquesta pregunta com a punt de partida, els i les alumnes del S-4 de la matèria d’Història que imparteix en Daniel Pina vam començar un projecte sobre la vida quotidiana a la postguerra. Aquest treball s’ha fet conjuntament amb la matèria de Cultura Audiovisual que imparteix la Pilar Domènech. La finalitat d’aquest treball és, a més de conèixer alguns aspectes de la vida en els anys posteriors a la fi de la Guerra Civil Espanyola, treballar les diverses fonts històriques de primera mà. La finalitat del treball no ha estat tant el producte final sinó el fet de poder treball amb fonts històriques i apropar als i les alumnes a espais de recerca que la majoria no sabien que existien, És per aquest motiu que els i les alumnes es van dividir en grups per tal de visitar i realitzar unes tasques específiques. Els diversos grups van visitar: el CRAI, l’Arxiu Històric de Bcn, la Filmoteca de Catalunya, l’Arxiu Fotogràfic de BCN, el Museu d’Història de Catalunya i l’arxiu i biblioteca del nostre institut.

Per a completar aquesta recerca vam realitzar tres activitats: xerrada del director Manel Borràs que ens va parlar sobre el rodatge de Tinta, els bombardejos de la por; vam veure l’obra de teatre Los bancos regalan sandwicheras y chorizos que tractava sobre la memòria històrica; vam rebre la visita de dues dones del Consell dels Savis : Roser Rosés (1926) i Elena Egea (1942) que ens van explicar la seva apassionant vida i la seva visió sobre la vida quotidiana a la postguerra. El grup del documental va enregistrar aquesta jornada amb aquestes dues sàvies. També van enregistrar a Montserrat Mestre (1926) mare de la Montse Fando i a Josep Orts, oncle d’en Daniel Pina  als seus domicilis particulars.

Aquesta exposició s’inagura la setmana que justament es commemora els 80 anys de la fi de la guerra civil, agafant aquesta efemèride com a punt de partida . La podeu visitar en dos espais: el de l’Espai zero i a la primera planta en una vitrina al costat de la sala de professors i professores.

A la planta zero trobareu: portades de diaris, fotografies de l’època, fotografies originals de la família d’en Daniel Pina, mapa de cinemes desapareguts, visionat de fragments de pel·lícules espanyoles i del NO-DO, el tractament de la dona al franquisme, la publicitat i el disseny…

A la primera planta trobareu dins la vitrina: exemplars de llibres de propaganda del règim franquista trobats a la biblioteca de l’insitut, documents extrets de l’arxiu sobre alguns professors i professores de l’època, actes i notes, revistes de còmics, diversos documents originals de la família del professor d’història del grup.

L’exposició estarà disponible fins a mitjans del mes de maig.