Resum de normes de convivència

A l’institut hem de conviure molta gent i això fa que siguin necessàries unes normes d’actuació per tal que tot funcioni adequadament. El document on es troben totes aquestes normes s’anomena Normes Organització i Funcionament Centre (NOFC) i l’ha aprovat el Consell Escolar.

L’objectiu d’aquestes normes és:

  •         Facilitar que a l’institut hi hagi un ambient favorable a l’estudi i a l’aprenentatge (ordre, formalitat, harmonia), que eviti distraccions.
  •         Aconseguir que totes les persones que convivim al centre (professors, alumnes, conserges, administratives) siguin respectades, com a persones i com a professionals, de manera que ningú s’hi senti incòmode, no hi hagi conflictes i si n’hi ha es resolguin de forma ràpida i pacífica.
  •         Aconseguir que el centre, que és de tots, es mantingui tan bé com sigui possible, de manera que les aules, els patis i tot el material que hi ha sigui respectat i ben tractat per tothom.

Aquestes tres coses formen part dels objectius generals del nostre institut que pretén, no només que sapigueu moltes coses, sinó que també sigueu bones persones, ben educades i respectuoses amb les persones i les coses.

Malauradament, com que això de vegades no passa, s’han hagut d’establir sancions per tal de corregir les conductes inadequades o irrespectuoses.

Assistència i puntualitat

Les classes comencen a les 8:00 del matí i a les 15:00 les tardes en què s’imparteix docència. La porta del Centre s’obre cinc minuts abans. L’alumnat puja a l’aula i hi espera el professorat. Els alumnes de 1r i 3r d’ESO i 1r de Batxillerat accediran per la porta 1 (costat de la sala de professorat). Els alumnes de 2n i 4t d’ESO i 2n de Batxillerat accediran per la porta 2 (costat dels laboratoris).

Els alumnes que arribin amb més de cinc minuts de retard podran accedir a l’aula i el professorat ho enregistrarà com un retard a iEduca.. Aquesta hora comptarà com un retard injustificat. Si, en canvi, el seu retard és justificat, tal i com es veurà reflectit en la nota firmada pels pares i/o tutors legals, el retard quedarà justificat.

Cada dia, via correu electrònic, es comunicaran a les famílies les faltes d’assistència i puntualitat de primeres hores del matí i de la tarda.

En els intervals entre matèria i matèria, l’alumnat roman dins l’aula, llevat del cas que hagi de canviar d’aula. En tot cas, cada equip docent es fa responsable de mantenir l’odre als passadissos entre el canvi de matèries. Per tant el professorat ha de ser puntual tant a l’entrada com a la sortida de les classes.

Un cop començada la classe, i quan passin 5 minuts de l’hora, l’alumnat no pot entrar a l’aula i s’ha de presentar al professorat de guàrdia.

En cas d’absència d’un professor o d’una professora, l’alumnat espera a dins de l’aula el professorat de guàrdia. Si passats 5 minuts no en ve cap, el delegat/da del curs va a la sala de professorat i avisa d’aquest fet, per tal que se’n faci l’actuació corresponent.

En cas que l’absència del professor o professora coincideixi amb l’última hora de classe del matí o la tarda d’un grup, aquest alumnat podrà marxar a casa, un cop el professorat de guàrdia hagi validat la seva autorització, i s’enviarà un mail a les famílies informant d’aquest fet. En cas que l’absència coincideixi amb primera hora del matí i el centre en sigui coneixedor amb antelació, s’enviarà un mail a les famílies per avisar que poden entrar a 2a hora. Aquests dos casos només apliquen en alumnat de 3r d’ESO o cursos superiors. En aquests casos, el professorat deixarà feina que hauran de fer tant l’alumnat que quedi al centre com el que marxi a casa.

Les absències han de justificar-se mitjançant un correu electrònic adreçat al tutor/a orientador/a i a Consergeria (consergeria@goya.cat) indicant el nom complet de l’alumne, el curs, la data i hores d’absència i el motiu.

A partir de les 20 faltes, la tutora o el tutor farà una comunicació escrita a la família. A partir del segon avís (40 faltes injustificades) el tutor/a orientador/a convocarà la persona responsable per tal que doni raó de les faltes reiterades del seu fill o filla i comunicar-li la sanció.

Si continua faltant injustificadament (60 faltes injustificades), es farà un nou comunicat en què s’informi de la decisió d’iniciar un expedient.

En els casos que l’absentisme superi el  50%  de l’horari lectiu es posarà en funcionament el protocol d’absentisme, amb comunicació a l’EAP, Assistència social i Serveis educatius del districte.

Ordre i comportament al centre

Cal mantenir sempre la correcció necessària, la formalitat en el tracte quotidià i també el respecte mutu. Així:

  • Per tal que l’alumnat aprengui a distingir l’adequació a diferents espais, li està prohibit venir a l’institut amb vestit de bany, o similar, i fer ús de gorres o similars dins de l’edifici.
  • No es permet menjar ni mastegar xiclets a les classes, biblioteca, passadissos, etc.
  • L’ús del mòbil està totalment prohibit dins del recinte del centre, tal com s’especifica en l’apartat 2.4.6.6 d’aquestes normes.
  • L’ús de l’ordinador està regulat en les diferents zones del centre, tal com s’especifica en l’apartat 2.4.6.7 d’aquestes normes.
  • Són imprescindibles l’ordre a l’interior de l’edifici i el silenci per a l’estudi; per tant no es pot jugar dins de l’edifici ni es poden dur patins ni monopatins a l’institut.
  • No es pot fumar en tot el recinte escolar.
  • No es pot consumir cap substància addictiva, incloses les begudes alcohòliques; per tant, no es pot entrar cap d’aquestes substàncies a l’institut.
  • Cap alumne/a pot sortir del centre en l’horari establert si no disposa de l’autorització del pare o de la mare. A l’hora del pati només l’alumnat de batxillerat pot sortir.

Organització dels patis

L’espai del pati està organitzat en dues zones denominades pati gran i pati petit. Al pati gran li corresponen els lavabos situats en la rampa d’accés al gimnàs. Un conserge regularà el seu ús. Al pati petit li corresponen els lavabos de la planta baixa. L’accés estarà regulat per un conserge.

En la mitja hora d’esbarjo els alumnes es distribuiran en les dues zones del pati, l’alumnat de 1r i 2n d’ESO compartiran un espai i l’alumnat de 3r i 4t compartirà l’altre espai. Cada mes intercanviaran la zona de pati assignada.

Cura del material i desperfectes

Cal tenir en compte que el material de l’institut és de tothom i que cal respectar-lo. Cada grup classe té cura de la seva aula. En especial, cadascú ha de mantenir la seva taula i cadira netes, no fer-hi guixades ni embrutar-les. En aquest sentit, no s’admet el corrector líquid.

No es començaran ni s’acabaran les classes si l’aula no està endreçada i neta. En acabar cada classe no s’ha de deixar material sobre les taules.

Al final de cada jornada es deixaran les cadires sobre les taules.

Els desperfectes fets a l’aula han de ser reparats o abonats. Si se’n coneix la o el responsable, haurà de reparar els danys. Si no es coneix, tot el grup en serà responsable i pagarà els danys de manera solidària.

 Faltes i sancions

Si falteu al respecte a qualsevol persona de l’institut o  no compliu alguna d’aquestes normes, el professorat us posarà una falta (sanció) lleu o greu i enviarà una nota a la família, nota que s’haurà de retornar signada pels pares a la classe següent.

L’acumulació de 3 faltes lleus es comptarà com una falta greu.

En cas que acumuleu 3 faltes greus, i sempre d’acord amb la normativa vigent, l’Equip docent proposarà a la Direcció del centre les sancions que consideri convenients i el tutor convocarà els vostres pares a una reunió extraordinària.

En qualsevol cas, l’Equip docent podrà valorar l’acumulació de conductes contràries a les normes de convivència del Centre i recomanar a la Direcció una sanció. Algunes de les sancions (càstigs) que us podem posar són: haver d’estar-vos al centre més enllà de l’horari habitual, perdre el dret d’assistir a les classes del centre durant alguns dies, perdre el dret d’assistir a les activitats escolars que es facin fora del Centre (sortides, esquiada, viatge de quart…). Estudiarem cada cas de forma individual.

En casos de faltes molt greus, la Direcció de l’institut podrà imposar-vos sancions de forma directa, encara que no s’hagi arribat a tres faltes greus.

Activitats i sortides

Les activitats i sortides programades per l’institut amb caràcter general o d’àrea són obligatòries. Per poder-les realitzar cal portar signada l’autorització familiar que us donem al principi de curs; si no la porteu, no podreu sortir i us haureu de quedar a l’institut.

Ús dels mòbils

La normativa que ho regula la trobaràs aquí.

Ús dels ordinadors

La normativa que ho regula la trobaràs aquí.

Protocol i documents en cas de ‘vaga’

Els trobaràs aquí.