Orientació educativa

I DESPRÉS DE L’ESO, QUÈ?

Una vegada heu acabat l’ESO heu de decidir què fareu.

Els pares poden ajudar informant-se de totes les opcions que tenim, escoltant el fill-filla en les seves preferències i il·lusions,  donant suport i intentant ser realistes entre les expectatives i la realitat de cada alumne/a.

Els millors estudis són els que ens capaciten per allò que volem i podem fer, tenint en compte que les persones tenim temps i moments diferents i que el procés maduratiu no és igual per a tots.

Si contrastant amb la gent que ens coneix bé, dubtem entre diversos estudis, hauríem de triar els que ens obrin més possibilitats futures.

Opcions a l’acabar l’ESO

• Batxillerat El batxillerat dura dos cursos. Actualment n’hi ha tres: arts (via d’arts plàstiques, imatge i disseny i via d’arts escèniques, música i dansa), humanitats i ciències socials, i ciències i tecnologia. MODALITATS:
    • Arts: s’adreça a persones interessades en els fenòmens artístics, caracteritzats per la sensibilitat, l’expressió i la creativitat; relacionats amb l’entorn del món audiovisual, les arts gràfiques, el disseny, el patronatge, els mitjans de comunicació, la publicitat, les arts escèniques, la producció i gestió d’empreses del sector cultural o l’animació cultural i social.
    • Ciències i tecnologia: s’adreça a alumnes interessats per les ciències experimentals, les matemàtiques, els estudis relacionats amb continguts cientificosanitaris i el món dels processos tecnològics i dels materials, instruments, aparells i màquines que s’utilitzen en la producció de béns i serveis.
    • Humanitats i ciències socials: s’adreça a alumnes amb inquietuds relacionades amb els estudis lingüístics i literaris, la filosofia, les manifestacions culturals, les ciències socials, jurídiques, polítiques i econòmiques, la gestió i administració pública, la comunicació, les relacions públiques, la publicitat, el turisme i altres serveis d’oci.
  • Ensenyaments artístics Art dramàtic, arts plàstiques, disseny, dansa o música.
  • Ensenyaments d’esports Tècnic o tècnic superior especialitzat en atletisme, busseig esportiu, esports de combat, esports d’hivern, futbol i futbol sala, esports de muntanya i escalada, basquetbol, espeleologia, esports eqüestres, esports de vela, handbol i salvament i socorrisme.
  • Formar-te per treballar Els cicles formatius inclouen formació teòrica i pràctica. Si vols fer un cicle formatiu hi ha la possibilitat de cercar informació a moltes pàgines web.

Aquí trobareu un full de càlcul amb tots els cicles, ensenyaments artístics, d’esports i graus universitaris.

La formació professional capacita per a l’exercici qualificat de diverses professions i proporciona la formació necessària per adquirir la competència professional i el coneixement propis de cada sector.

S’organitza en cicles formatius de grau mitjà i de grau superior.

Aquí trobareu en pdf tots els cicles de grau mitjà i superior de les diferents famílies formatives que es poden fer a Barcelona ciutat, amb la duració, matèries que s’estudien i les sortides professionals a les que dona accés:

Pàgina de la Generalitat que dona informació als joves sobre totes les sortides una vegada acabin l’ESO

Què pots fer si no has aprovat l’ESO?

Pensar que qui no aprova l’ESO té poques sortides professionals és una equivocació. Si tens més de 16 anys i no has aprovat l’ESO però tens ganes de continuar aprenent coses, pots preparar-te per a superar unes proves que et permetran accedir als cicles formatius o als ensenyaments artístics i d’esports. També pots acollir-te a un programa de formació i inserció (PFI), entrar en una casa o taller d’oficis o fer un curs de formació ocupacional.

Si et sents perdut i no saps què fer…

Si vols saber quin ventall de possibilitats tens a l’abast per a orientar el teu futur professional després de l’ESO, et convé investigar, contrastar opinions, informacions, opcions… T’oferim uns quants recursos per a orientar-te a l’hora de triar un camí.

Altres enllaços interessants:

• Pàgina d’educaweb Aquí es poden trobar molts recursos i informacions sobre tot tipus de cursos
  • Punt 7 és un servei gratuït creat per oferir informació i recursos.
Informen sobre:

–       Treball

–       Formació acadèmica

–       Associacionisme i participació

–       Habitatge

–       Salut

–       Mobilitat europea

–       Oci i cultura

–       Cursos i tallers

–       Turisme

–       Interseccionalitat

–       Nouvingudes