III Fòrum de la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya.

Aquest divendres 4 de març, s’ha celebrat a la Biblioteca Ramon Fernández Jurado de Castelldefels el III Fòrum de la Xarxa d’Escoles per a la Sostenibilitat de Catalunya del Baix Llobregat.

La benvinguda ha estat a càrrec de l’alcaldessa de Castelldefels, Sra. Candela López; el director del Servei Territorial del Departament d’Ensenyament al Baix Llobregat, Sr Josep Ma. Pérez Rodríguez i el director general de Polítiques Ambientals de la Generalitat de Catalunya, Sr Ferran Miralles.

El tema central d’aquest III Fòrum ha estat la participació: més de 100 inscrits en aquesta jornada de treball han intercanviat experiències i reflexionat al voltant del tema de la participació en els Centres de Secundària.

Durant la jornada, el professorat i l’alumnat han treballat de manera conjunta i també per separat. A la primera part, anomenada “ Tast d’experiències”, s’han presentat tres ponències:

1/ El col·legi Sant Ramon Nonat de Barcelona ha parlat sobre “L’ Eskamot Verd, un exemple del Comitè ambiental a Secundària”.

L’Eskamot verd és una iniciativa molt engrescadora que duen a terme professors i alumnes del Col·legi Sant Ramon Nonat. En clau de joc, els delegats verds (Capità Mongeta) de cada classe, liderats per l’Eskamot Verd, fomenten  la motivació i participació de tota la comunitat educativa .

2/ L’Institut Giola de Llinars del Vallès ha presentat “Sociocràcia, model d’organització i participació interna”

L’institut Giola ens ha presentat la seva interessant Metodologia participativa amb la qual treballen professors i alumnes del CFGM d’Agropecuària.

3/ Núria Fusté, professora i formadora de formadors, ha presentat “Com motivar?”

Després d’un saludable esmorzar professors i alumnes, per separat, hem realitzat un intercanvi d’experiències on presentàvem als companys activitats de participació al centre.

Cada institut assistent ha presentat algunes de les seves actuacions i activitats mediambientals. L’aportació de l’Institut Gabriela Mistral ha estat les accions realitzades per celebrar el COP 21 i el Projecte Aules Netes.

Finalment s’han treballat, en grups, les dificultats amb les quals ens trobem per tal de motivar la comunitat educativa i de dur a terme els nostres projectes i accions i s’han fet propostes i suggeriments de millora.

Com a cloenda d’aquest Fòrum ha tingut lloc la construcció d’unes torres fetes amb canyes a l’exterior de la Biblioteca RFJ per escenificar el treball participatiu i col·laboratiu en equip a les escoles de Secundària del Baix Llobregat.

I per acabar…un pensament:

“L’home Intel·ligent és un home ambiental”