Tot l’institut sortim d’excursió abans de les vacances de Setmana Santa

L’últim dia abans de les vacances de Setmana Santa, tot l’alumnat i professorat de l’institut vam fer una sortida per fomentar hàbits saludables i amb l’objectiu de descobrir l’entorn de Sant Vicenç dels Horts. Concretament, cada curs va marxar a un lloc diferent.

A 1r de l’ESO vam fer una marxa tècnica de 9,75km des de l’institut fins al cim del Montpedrós, on s’hi troba també l’ermita de Sant Antoni, amb vistes a tota la vall del Llobregat i el mar Mediterrani. La ruta va ser en petits grups de cinc alumnes, a cada un dels quals vam facilitar un mapa de la ruta, un dossier amb diferents activitats i una brúixola. Així, l’alumnat va haver de descobrir com orientar-se amb els elements que tenia per tal de seguir la ruta exacta que els havíem preparat. Durant el recorregut van haver de resoldre diferents proves i reptes de tota mena:

• REPTE INICIAL: Interpretar el mapa i un gràfic de desnivell per saber el recorregut total de la ruta, el desnivell acumulat i la direcció respecte el nord.
  • TRAM 2: EL MAPA TOPOGRÀFIC I LA VIA URBANA: A partir de diferents explicacions, l’alumnat havia de saber interpretar què volien dir les corbes de nivell primes i gruixudes dels mapes topogràfics.
  • TRAM 3: QUÈ ÉS UN GR? En incorporar-nos a la ruta del GR-92 (Sender de la Mediterrània), que passa pel nostre poble, calia interpretar els diferents senyals i codis de color dels grans recorreguts, així com detectar-ne algun durant el tram.
  • TRAM 4: EL PENDENT D’UN RECORREGUT: A partir de la vivència, notant el cansament en els trams amb més pujada, vam aprendre a calcular la pendent d’un tram concret del recorregut. Tot comparant-lo amb la pendent màxima d’elements urbans com la carretera o els aparcaments, vam descobrir si la ruta tenia molta o poca pendent.
  • TRAM 5: L’ORIENTACIÓ: Tot aturant-nos en els diferents miradors de la ruta, vam fer servir la brúixola per trobar alguns elements urbans i paisatgístics del nostre entorn, com la desembocadura del riu Llobregat, la muntanya de Montserrat o la de Montjuïc, entre d’altres.
  • TRAM 6: LA LLEGENDA DEL PLA DE LES BRUIXES: Un dels punts per on passava la ruta dona nom a la llegenda del Pla de les Bruixes. Amb una senzilla explicació, la vam conèixer.
  • TRAM FINAL: ARRIBADA AL CIM DEL MONTPEDRÓS: Ja a dalt del cim, ens esperaven dues sorpreses més; per una banda, una ermita al bell mig de la muntanya, la de Sant Antoni; per altra banda, un secret conegut per ben pocs… La presència d’una pedra mil·lenària, tallada amb gravats rupestres. Gràcies a les explicacions del Carles, professor de Socials, vam entendre per què és aquí i vam prendre consciència sobre la importància de preservar el nostre patrimoni.

A 2n de l’ESO vam agafar el tren per aturar-nos a Pallejà, des d’on vam fer una ruta preciosa que passava per espais naturals molt bonics ben a prop de casa nostra: la Cascada de La Mola i la Font de la Rovira, situades entre Pallejà i Sant Andreu de la Barca. Al final de la ruta, vam fer algunes activitats i dinàmiques de cohesió grupal.

Pel que fa a 3r d’ESO vam fer una excursió caminant fins a la Colònia Güell. Un cop allà, l’alumnat va poder visitar els llocs més emblemàtics de la Colònia i vam fer algunes activitats de cohesió grupal. En acabar, vam tornar amb tren fins a Sant Vicenç. Una excursió molt bonica que de ben segur repetirem!

A 4t d’ESO, 1r i 2n de Batxillerat vam anar a la Platja de Castelldefels amb tren. Allà, vam poder gaudir d’una jornada relaxada, lúdica i esportiva, amb partits de voleibol platja.