Fira de la ciència

Durant la setmana de la ciència, l’institut va organitzar un concurs per fomentar l’esperit científic entre l’alumnat. S’hi van presentar nou projectes en total, alguns de molta qualitat, que heu pogut veure al vestíbul del centre durant les últimes tres setmanes.

El concurs estava dividit en dues categories: la categoria A, a la qual hi podien accedir els alumnes de 1r, 2n i 3r ESO, i s’hi van presentar quatre projectes; i la categoria B, a la qual hi podien accedir els alumnes de 4t ESO i 1r de Batxillerat, i s’hi van presentar cinc projectes.

A continuació us presentem els projectes presentats, amb una breu explicació de cadascun:

1. Habitatge unifamiliar. Categoria A. Es tracta de la maqueta d’una casa, amb tres plantes, amb golfes, les habitacions, els plànols, i fins i tot un ascensor que funciona.​

2. Teoria de súper cordes. Categoria A. Pòster amb una breu explicació de la teoria física de les súper cordes.

3. Triangles a la construcció. Categoria A. El projecte explica com es fan servir els triangles a la construcció per fer que siguin més sòlides, i relata les propeitats dels triangles. S’hi adjunta una maqueta de paper que pot suportar uns quants quilos.

4. Com veure la nostra veu. Categoria A. Prototipus d’aparell que permet transformar les ones sonores i visualitzar si s’estan produint a partir de la vibració d’una llum làser.

5. Vaixell pirata. Categoria B. Es tracta de la maqueta de l’atracció del Tibidabo del mateix nom, amb un interruptor que la fa funcionar. S’hi expliquen els principis físics que l’activen, i funciona de la mateixa manera que el model original del parc d’atraccions.

6. Volcà en erupció. Categoria B. Maqueta de volcà feta de fang, en la qual hi ha un recipient per fer una reacció química que simula una erupció. La reacció es fa barrejant vinagre i bicarbonat sòdic.

7. Model d’òrgans interns. Categoria B. Safata amb una maqueta en què hi ha els diferents òrgans interns humans: pulmons, cor, budells, fetge, etc. Els materials utilitzats són teixits, plastilina, i altres.

8. Brossa espacial. Categoria B. El projecte fa una explicació del problema que suposa la brossa espacial per a la Terra, presenta una maqueta on es visualitza el problema, i proposa una solució a partir d’una xarxa gegant.

9. L’aigua com a combustible. Categoria B. Aquest projecte recrea un coet espacial, i utiliza l’aigua i la pressió de l’aire com a combustible. S’hi fa una explicació dels principis físics que mouen el coet, i s’ha provat davant del jurat (va arribar a pujar uns 15 m).