Excursió a Bàrcino amb l’alumnat de llatí de 4t d’ESO

Els alumnes de 4t que cursen l’optativa de llatí van fer una sortida al Museu d’Història de Barcelona per conèixer la Barcelona romana (Bàrcino).

Després d’una breu introducció sobre la conquesta de la península ibèrica pels romans i com es va fundar Bàrcino a l’any 15 a.C., vam agafar un ascensor que ens va portar en pocs segons al passat. Vam veure les restes arqueològiques del que va ser un barri de tallers i factories de Bàrcino. Vam poder veure una bugaderia (fullonica), el guia en va explicar que rentaven la roba amb aigua, cendres i orina. Sí, sí, heu llegit bé, orina, ja que aquesta portava amoníac que servia per blanquejar la roba. Després, un cop assecada, hi posaven diferents flors aromatitzants, com la lavanda, perquè fes bona olor.  Al costat de la bugaderia hi havia la tintoreria (tinctoria) on tenyien de diferents colors els teixits. Portar un color o un altre marcava l’estatus social ja que hi havia uns colors més cars, com per exemple, el vermell, i d’altres menys cars, com ara, el color verd. A continuació, vam trobar una factoria de salaó i gàrum (ceteria). El gàrum era la salsa preferida pels romans, i es feia amb les vísceres de diferents peixos, sal i oli, i es deixava fermentar durant mesos. Era una salsa que solament la gent adinerada podia consumir ja que tenia un preu elevat. Finalment vam veure les restes d’una instal·lació vinícola. El vi de Bàrcino no tenia gaire bona fama i es considerava de poca qualitat.

Després vam sortir al carrer i vam anar a la plaça de Sant Jaume on el guia ens va explicar que més o menys coincideix on estava situat l’antic fòrum, punt neuràlgic del poder i del comerç. També vam veure les impressionants restes del temple d’August, al carrer de Paradís. Abans de tornar cap a casa, vam fer una petita parada a la plaça de la Vila de Madrid on vam admirar les restes d’una necròpolis.

Va ser una visita molt interesant, i els alumnes van quedar sorpresos de veure les restes romanes i de conèixer algunes dades de com vivien els romans.