L’INS EHTB amb el Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència envers les Dones.

Enguany, fa 60 anys que varen ser assassinades les germanes Mirabal, tres activistes polítiques i membres actives de la resistència. En honor a elles es va establir aquesta data com a Dia internacional per a l’eliminació de la violència envers les dones. Des de llavors, no han cessat els esforços de moviments socials, feministes i de tots els àmbits per a erradicar les violències masclistes. També és cert que ja fa uns anys que diverses iniciatives populars anuncien que el temps s’ha esgotat per als agressors masclistes, el #NoEstàsSola, el #Metoo, el #Jotambé i el #YoSiTeCreo. El repte és enorme: es tracta de canviar la societat i destruir el poder patriarcal.

Aquest inici de curs hem sentit les veus de les noies d’alguns instituts que s’aixecaven, valentes, decidides, clares, agermanades, posant nom a violències que patien des de fa temps. Exemples en són @atuquethafet @no_ho_tolerem @per_aqui_no_passem. Són veus que diuen prou a la violència masclista i fan un pas decidit per plantar cara a actituds masclistes i abusos de poder, als centres educatius i a la societat.

És evident que, encara ara, els temps segueixen canviant i que el rebuig social contra les violències masclistes és cada cop més fort. No hi ha dubte que la defensa dels drets humans més fonamentals està guanyant, a poc a poc, aquesta partida. Per això, ens cal no perdre l’horitzó que encara està per arribar mentre tenim en compte el camí que ja hem caminat. Cal enfortir l’estratègia i el compromís comú per erradicar totes les formes de violència masclista.

L’àmbit educatiu no n’està exempt. Malauradament, sabem que als centres educatius es donen situacions de violències masclistes, situacions abusives envers les nenes, les noies, les dones i també envers persones del col·lectiu LGBTI i, sovint, aquestes violències queden amagades perquè la persona que rep aquest maltractament, per por, culpa, vergonya o perquè pensa que no la creuran no denuncia la situació i la pateix en silenci.

Per a l’abordatge de la violència masclista des de la comunitat educativa, ens cal educar en relacions afectivosexuals sanes, ens cal visibilitzar una violència que fa molt mal però no sempre estem preparats ni preparades per reconèixer, ens cal posar-hi nom i afrontar-la.

Quan parlem de violències masclistes aquestes poden ser molt visibles i alarmants com assassinats, agressions físiques, mutilació genital femenina, violacions, matrimonis forçats, amenaces, crits, empentes, bufetades… I altres més invisibles i implícites com negar la paraula, aïllar de les amistats, controlar el mòbil i les xarxes socials, manipulació emocional, gelosia, controlar i valorar com vesteixes o fer comentaris sexistes. Necessitem aprendre a identificar les violències, per part de l’alumnat i la comunitat educativa, totes les persones en formem part.

Cal que des dels centres educatius es treballi per una sexualitat plena i saludable perquè l’alumnat prengui consciència que les relacions afectives han de ser respectuoses, lliures i aprenguin a dir no a tot allò que no desitgin.

Des del Departament d’Educació, i per donar resposta a la diversitat i pluralitat del nostre alumnat, hem de seguir sumant esforços i sinergies en pro de la prevenció de la violència des d’un enfocament que tingui en compte els eixos de desigualtat que travessen la persona (l’ètnia, l’edat, la classe social, el gènere, la discapacitat).

Els centres educatius són un espai privilegiat de formació en valors i de socialització en relacions lliures de violència masclista. A més, des del centre educatiu estem treballant per detectar, reconèixer, donar suport i acompanyar les nenes i els nens que estiguin patint una situació de violència masclista a l’àmbit familiar, en la colla d’amistats, en les extraescolars, en la comunitat…

Les violències masclistes només es poden eliminar des de l’arrel, sigues tu també partícip en la construcció d’aquest món millor. Volem les escoles lliures de violències!

Què puc fer jo per canviar tot allò que no m’agrada? Afortunadament tothom qui es fa aquesta pregunta ja ha començat a treballar per erradicar les violències masclistes.

#25n #lesescoleslliuresdeviolències #programacoeducat #desemmascarem

Cartell de la campanya institucional de sensibilització per a l’eradicació de la violència envers les dones, corresponent a l’any 2018 endegada per l’Institut Català de les Dones. El cartell mostra la imatge d’una pissarra on s’ha escrit el títol de la campanya ‘Les dones tenim dret a viure lliures de violències sexuals’, es veu com un braç de dona passa l’esborrador sobre les paraules ‘de violències sexuals’ eliminant-les de la pissarra.