Setmana Europea de la Prevenció de Residus 21-22

CADA ACCIÓ COMPTA! REDUÏM ELS RESIDUS!

DESEMBRE 2021

Com cada any, a finals de novembre es celebra, a nivell europeu, la Setmana Europea de la Prevenció de Residus (EWWR). Aquesta edició hem volgut treballar diferents accions adreçades als diferents nivells del centre. Tot i que hi ha hagut accions que no hem pogut realitzar com haguéssim volgut, en aquest article en volem destacar dues que les hem anomenades «Prou residus al pati! Cuidem-lo, és de tots!» amb l’alumnat de 2n d’ESO i «I tu, menges residus?» amb l’alumnat de 3r i 4t d’ESO.

«Prou residus al pati! Cuidem-lo, és de tots!»

L’alumnat de 2n d’ESO ha estat fent una recollida de la brossa del pati del centre. De cada residu recollit, han fet una foto i l’han etiquetada per després pujar la foto de cada residu a l’aplicació “Litterati”. Amb aquesta aplicació hem pogut comptabilitzar cada peça recollida, l’hem geolocalitzada amb la seva informació per fer així, posteriorment, un estudi més acurat sobre els tipus de residus que genera l’alumnat a l’hora del pati, quines són les zones més brutes i l’horari en què es produeix. També hem estat fent xerrades i estem valorant l’experiència i parlant de possibles alternatives que podem aplicar al nostre dia a dia per reduir aquesta quantitat de brossa que generem.

La valoració és molt positiva i l’alumnat hi està posant moltes ganes! De moment ja hem recollit unes 5.000 peces de brossa del pati.

Al llarg d’aquesta setmana plena d’accions per a la prevenció de residus a l’institut, els alumnes del SIEI també han participat fent papereres per a llençar els envasos a les aules, tot reaprofitant capses de cartró. Una molt bona iniciativa, sense dubte.

«I tu, menges residus?»

Durant una setmana, l’alumnat de 3r i 4t ha recollit i classificat les fraccions d’envasos, rebuig i orgànica generats a l’hora d’esmorzar al centre (pati). En finalitzar la setmana, s’ha pesat cada fracció recollida. Amb aquestes dades, han analitzat els seus hàbits en matèria de generació de residus i han proposat alternatives viables per reduir-los. Durant la següent setmana, s’ha tornat a recollir i classificar els residus generats a l’hora d’esmorzar tenint en compte i, alguns, aplicant mesures d’estalvi d’embolcalls d’un sol ús. Finalment, s’han comparat els resultats de les dues setmanes i hem pogut concloure que l’alumnat, tot i que no ha tingut sempre en compte la prevenció dels residus, ha pogut evitar 163 grams de residus a l’hora d’esmorzar a l’institut (si comparem la quantitat generada la segona setmana respecte la primera).

A més, l’alumnat de 4t D, a la matèria de biologia i geologia, han realitzat un treball individual on han analitzat els residus que han generat a casa seva durant una setmana. Les conclusions extretes han estat molt interessants i han realitzat uns treballs fantàstics. Ens agradaria compartir amb tots vosaltres el treball de l’alumna Laia Roca.