COMUNICAT DE CENTRE – TRASPÀS MANEL SOLÀ VILA

Amb profunda tristesa i respecte, des de l’Institut Cirviànum de Torelló volem dir adéu a un home que va dedicar la seva vida a l’educació i al servei de la comunitat. Manel Solà Vila, nascut el 1947, va faltar-nos el passat 22 de novembre de 2023 als 76 anys. La seva empremta, tant en les aules com en la vida comunitària, perdurarà en les memòries de molts.

Manel va començar la seva labor a la indústria, a la coneguda Vitri. No obstant això, la seva crida era la docència, i va dedicar gran part de la seva vida a educar i inspirar altres persones. Va jubilar-se sent professor de tecnologia i mecànica a ESO i Batxillerat a l’Institut Cirviànum de Torelló als 65 anys.

Abans d’això, va ser un dels fundadors, professor de mecànica i director de l’escola de formació professional de Torelló, ubicada en l’antic edifici de la Super T, coneguda per la seva producció de plomes estilogràfiques. La fusió d’aquest centre amb l’Institut Cirviànum l’any 2000 va ser una fita significativa. Va mantenir els cicles formatius a la vila, fins a anar al nou edifici uns anys després.

Manel va destacar com un docent excepcional, respectat pel seu alumnat. Amb només una mirada, podia imposar silenci a l’aula, una habilitat que reflectia la seva presència imponent, sempre elegant amb la seva corbata, bigoti i cartera. Més enllà de l’aparença, era una ànima afable, oberta i amb un sentit de l’humor agut, un autèntic “gentleman”.

La seva passió per la fotografia, que va arrencar des de jove, va romandre amb ell fins a la jubilació, quan va continuar viatjant per pobles de Catalunya per capturar la bellesa dels seus racons. Davant de les adversitats, sempre oferia paraules d’esperança: “tot passarà i s’arreglarà”.

Manel no només va ser un educador, sinó també un líder en la cultura popular local. Va participar de diverses agrupacions, com l’agrupació sardanista de Torelló i els Geganters, mostrant la seva passió per les tradicions locals. La seva incursió en la política com a regidor a l’Ajuntament de Torelló va demostrar el seu compromís amb la millora de la comunitat.

Els que el coneixien de prop el recorden a Can Pietx, xerrant amb amics en temps en què a la Plaça Nova hi havia animats grups de joves, amb l’acompanyament de sardanes. Manel va viure al seu estimat carrer del Pont, mantenint-se a prop del cor de la vila i dels seus veïns.

La seva devoció per la família era evident, gaudint del temps amb els seus nets i mostrant-se com un home dedicat. Tots els seus fills van passar per les aules de l’Institut Cirviànum de Torelló, i avui encara hi ha una neta que continua la tradició familiar.

El record que Manel Solà Vila deixa entre la gent que el va conèixer és d’una gran estima, recordat com un director exemplar, professor i company. La seva absència es sentirà profundament a Torelló, però el seu llegat continua viu a través dels estudiants que va inspirar i la comunitat que va ajudar a construir. Descansi en pau, Manel.