Can Mas Flight

L’alumnat de 4t d’ESO va llançar una sonda a l’estratosfera el passat dia 2 de juny. Els objectius eren arribar com a mínim als 33.000m d’alçada i registrar en vídeo tot el seu recorregut! A més, l’equip va recollir dades com la temperatura, humitat i pressió atmosfèrica i també va portar diferents líquids per determinar com actuen a temperatures per sota els 60º sota zero.

Quan el globus que porta la sonda a l’estratosfera esclata,  als 33.000 m aproximadament, la sonda cau novament i arribat el moment s’activarà el sistema de paracaigudes.  La sonda es va localitzar mitjançant un sistema de rastreig GPS instal·lat a la mateixa i programat per l’equip,i va anar en recerca de la mateixa per recollir el material i fer el posterior estudi de les dades registrades.

Fases del projecte

Són les fases per les quals ha passat l’equip i que són necessàries per l’èxit de la missió!

Fase de disseny

Es tenen en compte aspectes com: Limitacions d’espai i pes, temperatures extremes, durada del vol per tal de no exhaurir les bateries, pèrdua de senyal arribats a una determinada alçada, …
Amb totes les especificacions i limitacions a la taula, es proposa una sèrie de solucions i de components que poden satisfer tots els objectius plantejats!

Fase de construcció

Una vegada escollits els components, ens dividim per grups i fem funcionar l’equip per tal de realitzar les diferents tasques:
Mesura de temperatura i humitat exterior
Mesura de la pressió atmosfèrica
Temperatura interior i protecció dels components
Registre de vídeo i bateries
Sistema de localització GPS
Disseny i fabricació 3D de peces per experiment amb líquids

Fase de proves

Proves del procediment de llançament i assignació de rols
Proves dels sistemes de registre i localització
Proves dels sistemes d’assistència a l’aterratge

Dia del llançament

No hi ha lloc per l’error. Tot ha d’estar calculat i tothom ha d’assumir el seu rol i les seves funcions. Ens desplaçarem fins a l’interior per evitar que el vent es pugui endur la sonda al mar!

Col·laboracions

L’Institut Can Mas, ha signat un contracte de col·laboració amb l`Empresa amb sede a Terrassa (TELSTAR) que col·labora amb el nostre projecte, aportant l’heli necessari per portar les sondes a l’estratosfera!

Videoresum del viatge estratosfèric:

Article revista Ripollet sobre el projecte:

Entrevista Ràdio Ripollet sobre el projecte- 9/6/22:

Entrevista Ràdio Ripollet – Programa – La ciència és nostra: