PROJECTE PASSAREL·LES

 

Finalitats

L’institut Lluís Domènech i Montaner és un centre integrador i obert a la diversitat i procura anar construint un context escolar capaç d’acollir tot l’alumnat. L’Aula de Diversificació curricular forma part de les mesures extraordinàries que s’apliquen a un cert perfil d’alumnes de  3r i 4t d’ESO per atendre dificultats d’aprenentatge originades per diferents situacions.

El nostre projecte, té com a finalitat afavorir que els alumnes que ho requereixin puguin assolir els objectius i les competències bàsiques de l’etapa i obtenir el títol de graduat en educació secundària obligatòria mitjançant una organització de continguts i matèries del currículum diferent a l’establerta amb caràcter general i una metodologia específica i personalitzada.

L’organització, permet proporcionar als alumnes una atenció acadèmica i personal individualitzada i a la vegada compaginar-ho amb unes experiències reals dins el món laboral.

 

Alumnes

Hi poden participar els alumnes que, pel fet de presentar dificultats generalitzades d’aprenentatge i un baix nivell de competències en la majoria de matèries, tenen compromès l’assoliment dels objectius de l’etapa i que compleixen, a més, un dels requisits següents:

  • Alumnes que en acabar de cursar quart curs de l’ESO no compleixen els requisits de titulació.
  • Alumnes a partir del tercer curs d’educació secundària obligatòria, que només es poden incorporar als programes de diversificació després de l’oportuna avaluació i a proposta de l’equip docent.
  • Alumnes que, havent cursat el segon d’ESO, no estan en condicions de passar a tercer i ja han repetit un curs a l’etapa. Com els del punt anterior, aquests alumnes només es poden incorporar als programes de diversificació prèvia avaluació i a proposta de l’equip docent.

La participació en les activitats previstes en aquests programes s’ha de presentar als alumnes com una oportunitat per millorar els seus aprenentatges i assolir les competències bàsiques i, per tant, s’ha de requerir el compromís d’aprofitar l’oportunitat que se’ls ofereix.

 

Agents implicats

Al nostre projecte compta amb la col·laboració i implicació de l’Ajuntament de Canet que queda palès amb el conveni signat amb el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.

Aquest programa ofereix la possibilitat a un grup de joves que cursen segon cicle d’ ESO realitzar unes estades formatives amb els equips col·laboradors del municipi. Aquestes estades representaran 8 hores lectives setmanals i seran un “tastet d’empreses”, en les quals, els nois i noies de l’ Institut, coneixeran de ben a prop la realitat del món del treball.

Els nostres alumnes fan pràctiques a:

  • Llar d’infants.
  • Residència gent gran.
  • Taller mecànic de cotxes.
  • Taller mecànic de motos.
  • Comerç.
  • Administració.
  • Perruqueria.
  • Manteniment.

 

Durada

Els programes de diversificació curricular tenen una durada d’un o dos cursos escolars en funció de les circumstàncies dels alumnes que hi participen.

  • Per als alumnes que s’hi incorporen en acabar el segon curs de l’ESO i per als alumnes que s’hi incorporen durant el tercer curs de l’ESO tindran una durada de dos cursos.
  • Per als alumnes de quart d’ESO que han cursat tercer i ja han repetit una vegada a l’etapa, el programa serà d’un curs, o bé s’incorporaran directament al segon curs del programa en cas que aquest tingui efectivament una durada de dos cursos.
  • Per als alumnes que s’hi incorporen en acabar de cursar quart d’ESO, la durada del programa serà d’un any.

 

Disseny

El nostre projecte té com a finalitat facilitar l’assoliment dels objectius i les competències bàsiques de l’etapa i l’obtenció del graduat en educació secundària obligatòria. 

El grup està format per un nombre de 12-15 alumnes que reben una atenció més personal i individualitzada i un seguiment que permet proporcionar recursos més adaptats a les seves necessitats educatives.

Els programes han d’abastar dos cursos, sens perjudici de la menor durada que tenen per als alumnes que s’hi incorporen un cop han cursat quart d’ESO. Per a cada curs cal especificar la relació dels continguts que es desenvoluparan en cadascun dels àmbits amb l’especificació de l’assignació horària i el lloc de realització de les activitats, la metodologia i materials utilitzats per impartir-los i els criteris d’avaluació que s’aplicaran, amb indicació del nivell d’assoliment necessari per a l’obtenció del títol de graduat en educació secundària obligatòria.

L’ àmbit pràctic consisteix en activitats estructurades de caràcter pràctic i funcional que promouen l’adquisició de les habilitats personals necessàries per a la vida adulta i professional. Al mateix temps, l’estada a les empreses contribueix a l’orientació professional dels alumnes.

 

Tutoria

Una de les principals funcions que es treballa a tutoria és de l’orientació post obligatòria. A  les sessions de tutoria se’ls explicat tot el circuit d’ estudis post obligatoris i mirem de manera individual els diferents cicles que li interessen a l’alumne, en què consisteixen, les matèries impartides, on es cursa i les sortides professionals. A la tutoria fem la inscripció en el període corresponent.

 

Avaluació

L’avaluació dels alumnes que cursin un programa de diversificació curricular té com a referent les competències bàsiques i els objectius de l’educació secundària obligatòria, així com els criteris d’avaluació específics del programa.

L’avaluació ha de ser, com la de la resta d’alumnes del centre, contínua i, alhora, global i diferenciada segons els diferents àmbits, projectes interdisciplinaris i matèries del programa. Quan el progrés de l’alumne no respongui als objectius previstos en el programa de diversificació curricular corresponent, es prendran les mesures educatives pertinents.

En qualsevol dels dos cursos del programa de diversificació curricular els alumnes poden fer activitats extraordinàries, destinades a possibilitar la recuperació dels àmbits, projectes interdisciplinaris o matèries amb qualificació negativa, i ho faran en els mateixos termes plantejats amb caràcter general.

Caldrà incidir especialment en hàbits i valors com l’assistència regular a classe, la puntualitat, la correcció en el tracte amb els altres, la responsabilitat, l’ordre, la constància i la iniciativa.

 

Titulació

L’alumne/a dels programes de diversificació curricular obté el títol de graduat en educació secundària obligatòria si supera tots els àmbits i matèries que integren el programa.