L’ estimulació sensorial.

. QUÈ ÉS / EN QUÈ CONSISTEIX
L’estimulació multisensorial, com ens indica el seu nom, consisteix en estimular
els diferents sentits de la persona per mitjà d’un ventall ampli de tècniques
dirigides a proporcionar tot un conjunt de sensacions i estímuls específics.
Aquesta proposta pedagògica pot millorar les possibilitats de desenvolupament
i la qualitat de vida de l’alumnat.
L’estimulació multisensorial entén que tenim 7 sentits:
1. El sentit de la vista.
L’òrgan principal són els ulls. Té a veure amb tot allò relatiu a la visió. És
el sentit encarregat de detectar i analitzar les imatges que provenen del
món exterior. Està molt relacionat amb el sentit vestibular.
2. El sentit de l’oïda.
L’òrgan principal és l’orella (oïda externa, mitjana i interna). És el sentit
encarregat de detectar i analitzar els sons propis i els que provenen del
món que ens envolta. Està molt relacionat amb el sentit vestibular.
3. El sentit del gust.
L’òrgan principal és la llengua. Juntament amb el sentit de l’olfacte són
sentits químics i els més primitius de l’àmbit filogenètic. El gust ens
informe sobre els sabors.
4. El sentit de l’olfacte.
L’òrgan principal és el nas, concretament uns receptors que s’ubiquen a
les fosses nassals. L’olfacte ens ajuda a reconèixer les olors.
5. El sentit del tacte.
L’òrgan principal és la pell. La pell té molts tipus de receptor diferents. El
sistema tàctil és el sistema sensorial més gran i té una funció vital en el
comportament humà tant físic com mental i emocional. En la percepció
tàctil podem parlar de tacte actiu i tacte passiu. El tacte actiu es dóna
quan hi ha un control actiu del subjecte sobre la informació tàctil que rep.
El tacte passiu es dóna quan el subjecte no exerceix cap tipus de control
en la recepció d’aquest tipus d’estímuls.
6. El sentit propioceptiu.
Es refereix a la informació relativa a la posició espacial (postura) i al
moviment de les parts del cos originat per l’estimulació mecànica de les
articulacions mòbils, dels músculs i dels tendons. El sentit propioceptiu
ens informa de la posició, orientació i rotació del cos a l’espai, i de la
posició i els moviments dels diferents parts del cos. Le sensacions que
ens ajuden a poder-ho sentir són les que ens aporta el moviment.
Aquest sistema és gairebé tan gran com el tàctil, ja que de músculs i
articulacions en tenim per tot el cos. A més propiocepció, més moviment.
A menys propiocepció, els moviments són més lents i requereixen més
esforç.
7. El sentit vestibular.
Està lligat amb l’òrgan de l’oïda, concretament amb l’oïda interna, amb la
complexa estructura de l’anomenat laberint. Ens dóna informació sobre
la nostra percepció, posició i orientació del cos a l’espai (postura,
equilibri, moviment, etc.).

. LLISTAT I RECULL DE PROPOSTES I ACTIVITATS
Visual:
● Aparells fixes de l’aula d’estimulació: roda de colors i gir de la bola de
miralls, projector ambiental, columna de bombolles, fibres òptiques,
negatoscopi i llum UV.
● Materials de les caixes de fora l’aula d’estimulació: objectes d’aigua,
objectes de llum, objectes brillants, objectes fluorescents i fosforescents,
etc.
● Material de l’activitat pedagogia de la llum.
● Treballar la reacció, la fixació i el seguiment amb diferents intensitats de
llum (foscor, llum tènue i màx. llum).
Auditiva:
● Aparells fixes de l’aula d’estimulació: aparell de música, micròfon, matalàs
d’aigua amb música i vibració, etc.
● Material de les caixes de fora de l’aula d’estimulació: objectes sonors,
objectes de llum i sonors, etc.
● Treballar reacció i localització amb estímuls de diferents tipus (instruments,
objectes, veu humana, etc.) i intensitats (dèbil, intermitja, forta).
Tàctil, pell i manipulació
● Massatges o fregues amb diferents textures. A les caixes de l’aula
d’estimulació hi ha molts materials.
● Material de joc heurístic o paneres i jocs de davant de l’aula estimulació o
aparells fixes de l’aula d’estimulació. Són diferents materials amb diverses
característiques que permeten a l’alumne manipular una gran varietat de
textures o aproximar-los-hi estímuls tàctils.
● Manipulació de diferents elements que tenim a l’entorn proper, des de terra,
farina, fulles…
● Circuit de panells de diferents textures per a trepitjar o tocar amb les mans,
el material es troba al porxo.
● Treball de la temperatura. Fred, gelat, natural, tebi i calent. Es poden
utilitzar coixins de llavors, pedres, aigua amb safates d’experimentació, gel
de la farmaciola, etc.
● Treball amb les diferents qualitats dels objectes: dur-tou, líquid-sòlid, suauaspre…
Olfactiva
● Olis essencials impregnats en objectes o difosos amb un difusor d’aromes.
● També es pot treballar amb diferents materials habituals al nostre entorn
(cafè, llimona, flor, plantes aromàtiques, fruites. etc.).
● Treballar la reacció olfactiva a partir de les diferents qualitats de les olors
(florals, de fusta, de fruites, etc.).
Gustativa
● Tastar diferents tipus d’aliments: dolç, salat, amarg, àcid i umami. Pel tast
es poden fer servir utensilis de l’aula llar o utensilis adaptats d’estimulació
oral o altres, si escau.
● Treballar la reacció gustativa a partir de les diferents qualitats del gust.
Propioceptiva
● Vibració amb la veu pròpia i dels altres.
● Vibració a través de diferents instruments musicals (dijeridoo, tambors,
timbals, boles de relaxació…)
● Aparells de massatge i vibració: coixins, matalàs, vibradors de massatge,
raspalls, esponges i tot el material que hi ha a les caixes de fora de l’aula
d’estimulació.
● Pilota bobath (quan li acostem un altaveu o un aparell de vibració el so es
transmet a través de l’aire de la pilota), també podem fer pressions sobre el
cos de la persona o treballar-hi a sobre fent rebots a diferents posicions…
● Teles per embolcallar-se.
● Estructures amb matalassos i materials d’escuma. Es pot trobar el material
al gimnàs i al porxo de l’escola.
● Piscina de globus o boles.
● Matalàs d’aigua a l’aula d’estimulació.
● Treballar la resposta propioceptiva a diferents parts del cos. Tronc superior i
inferior. Cap i cara, espatlles, braços, colzes, canells, mans, dits, esquena,
pit, panxa, malucs, cames, genolls, peus…
Vestibular:
● Treballar la resposta a l’acceleració lineal, angular, vertical i a la inversió.
● Treballar des de diferents posicions assegut, estirats panxa amunt, avall o
de costat, de genolls, drets…
● Hamaques
● Teles
● Gronxadors
● Plat inestable
● Llit elàstic
● Matalàs d’aigua
● Piscina de pilotes
● Pilota bobath
● Lliscaments amb diferents materials: pilotes bobath, planxes amb rodes,
teles, matalassos, patinets…
● Diferent material tou i dur de psicomotricitat.
● Tapís d’aigua (piscina)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>