Projectes d’innovació educativa

Projectes d’innovació educativa institucionals

L’Institut Escola Santa Anna forma part de diversos projectes institucionals que ens impulsen a una millora contínua de la nostra pràctica d’aula:

• Del Departament d’Educació:  el Laboratori de Transformació Educativa per a dur a terme una reflexió profunda i un canvi metodològic en les nostres pràctiques d’aula amb l’objectiu de millorar els resultats educatius per a tothom
  • Del Departament d’Educació: Projecte de transformació digital, per a facilitar l’ús de les tecnologies en l’ensenyament i l’aprenentatge tant per l’alumnat i com pel professorat
  • De la Unió Europea: els projectes Erasmus + “Key Action” 1 i Erasmus Accreditation, perquè apostem pel plurilingüisme i els intercanvis internacionals
  • De la Unió Europea: la plataforma e-Twinning permet realitzar projectes internacionals amb altres escoles per afavorir l’ús de la llengua estrangera i com a base dels posteriors intercanvis i internacionals
  • Del Consell Comarcal: A l’escola mengem fruita per afavorir els hàbits saludables en la dieta
  • De l’Ajuntament de Premià de Dalt en el marc del Pla Educatiu d’Entorn:  “Fem música” , “Taller d’estudi assistit” i “Coneix Premià de Dalt”
  • Del Ministerio de Educación y Formación Profesional: Programa para la orientación, avance y enriquecimiento educativo #PROA+

Altres projectes d’innovació educativa

• Innovamat: de 1r a 6è de primària hem adoptat noves estratègies d’aula a l’àrea de matemàtiques que afavoreixen el pensament partint de la manipulació i de l’ús d’una plataforma digital del programa.
  • Matemàtiques Manipulatives: de 1r a 6è de primària es treballa setmanalment en racons de creació pròpia.
  • GSuite for Education: de 3r de primària a 2n d’ESO l’alumnat té un correu personal en l’entorn virtual santanna.cat, des del qual té accés a totes les aplicacions digitals de GSuite: Google Classroom, Drive, Presentacions, Documents, Fulls de càlcul, Formularis…
  • Dictapp: de 5è a 2n d’ESO aquesta app educativa permet dur  a terme un treball sistemàtic de l’ortografia en català i castellà.
  • Koala Text: de 2n a 6è de primària aquesta plataforma permet la pràctica de l’anglès en línia amb lectura i comprensió lectora i treball sistemàtic de gramàtica o ortografia.
  • Moodle: des de 1r d’ESO treballem amb aquest entorn virtual d’aprenentatge en les àrees de matemàtiques i de tecnologia.
  • Robòtica educativa: de P3 a 2n d’ESO s’implementen tallers de Beebots, Lego Wedo, Scratch, i s’ha participat en esdeveniments tals com Eduhack de mSchools per a la cocreació d’activitats educatives relacionades amb les tecnologies amb altres centres educatius i a l’Scratch Challenge.
  • AICLE: de 1r de primària a 2n d’ESO s’implementen seqüències didàctiques d’àrees no lingüístiques en anglès (Aprenentatge Integrat de Continguts i Llengua Estrangera), en les àrees de matemàtiques, medi natural i social, educació física i plàstica, segons el nivell.
  • Treball per projectes: de P3 a 2n d’ESO per desenvolupar la recerca, la resolució de reptes, el mètode científic i el plantejament d’hipòtesis; cada curs es desenvolupa un projecte global interdisciplinari (exemples “Els animals” 20-21; “El cinema” 21-22).
  • Treball cooperatiu: de P3 a 2n d’ESO es duen a terme estratègies cooperatives i es treballa en grups cooperatius base en alguns dels projectes.

L’objectiu del Programa d’innovació és afavorir que els alumnes assoleixin la competència digital, incentivant-ne la motivació mitjançant l’ús de tecnologies digitals i promoure’n les vocacions cientificotecnològiques, i també donar a conèixer les diferents vies d’integració de les tecnologies digitals a tots els centres educatius.

El Programa consta de dos projectes d’innovació:

• mSchools: Es proposen diferents àmbits de treball en funció de les propostes didàctiques plantejades per la iniciativa “mSchools”, que impulsa la Fundació Mobile World Capital Barcelona. Els àmbits de participació són pensament computacional (Scratch Challenge), georeferenciació i Eduhack.
  • El centre digital: Els centres presenten la seva proposta d’aplicació de les tecnologies digitals. Amb aquest projecte el Departament d’Ensenyament vol impulsar la incorporació d’aquestes tecnologies digitals, a partir de la creació d’un Pla TAC de transformació digital del centre educatiu. En el Pla TAC de cada centre participant cal que consti la inclusió d’aquestes tecnologies en la vida del centre i el pla d’aplicació d’aquesta transformació.