Campanya “Si no és inclusiva, no és educació!”

Benvolguts i benvolgudes,

Des de l’Institut Escola Santa Anna us volem fer extensiva la campanya a la que ja ens vam adherir a principi de curs i que promou l’affac.cat/jo-tambe, per fer ressò de la manca de recursos per atendre la diversitat, sobretot per a aquells/es alumnes que requereixen suports addicionals. El dia 20 d’octubre es va llegir un manifest conjunt per reivindicar els drets de tots els infants a gaudir d’una educació sense discriminacions i amb els suports necessaris, que ara són ben escassos.

Aquesta manca de recursos impossibilita la inclusió i els centres fem equilibris amb el que tenim. Sabem que és una demanda de tots i totes i que per aconseguir millores necessitem treballar i lluitar plegades.

Aquests dies, aprofitant la diada de Sant Jordi, penjarem una pancarta a l’entrada del centre i regalarem punts de llibre a la pardeta de llibres d’intercanvi i a la parada de llibres i roses de Secundària. Podeu consultar la campanya al web: https://affac.cat/affac/jo-tambe/

Us adjuntem el manifest que es va llegir a l’octubre conjuntament escola i famílies:

Estimades famílies,

Ens dirigim amb un lema clar i contundent ja que volem transmetre un missatge inequívoc: “Si no és inclusiva, no és educació!”

En la nostra societat, en què es promou la igualtat d’oportunitats i el respecte a la diversitat, és imperatiu que l’educació reflecteixi aquests valors fonamentals. No obstant això, lamentablement, més de 200.000 infants i joves amb Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE) a Catalunya continuen sent marginats i exclòsos del sistema educatiu.

Aquests infants i joves es troben impedits de gaudir plenament del dret a l’educació com la resta dels seus companys. Són apartats de l’aula ordinària, no poden romandre al menjador escolar ni participar en activitats extraescolars o sortides, simplement perquè no se’ls garanteix el suport que necessiten.

El Decret d’Educació Inclusiva, aprovat l’octubre de 2017, assenyala clarament que tots els infants i joves han de tenir accés a un sistema educatiu inclusiu. No obstant això, aquest Decret no té cap efectivitat si no es desplega, és a dir, si no s’acompanya de la normativa específica necessària per a la seva implementació.

La manca de desplegament d’aquest Decret deixa en una situació d’absoluta indefensió tant als estudiants i les seves famílies com al professorat, els equips directius i la resta de professionals que treballen als centres educatius.

Segons el mateix Decret, el Departament d’Educació tenia 4 anys des de la seva aprovació per desplegar totalment la normativa i els recursos necessaris per a la seva aplicació. No obstant això, han passat 6 anys i gran part de l’alumnat amb NESE segueix sent exclòs de les activitats educatives fonamentals.

Cal recordar que l’educació inclusiva no només beneficia als estudiants amb NESE, sinó a tot l’alumnat del centre educatiu. Un sistema educatiu inclusiu permet dissenyar les activitats i els serveis complementaris a partir de les necessitats de tots els infants i joves, tenint en compte els seus ritmes, interessos, necessitats i característiques individuals.

Per tant, cridem a l’acció. Despleguem les pancartes fins que es desplegui el Decret! Exigim que es faci efectiva l’educació inclusiva ara mateix, per garantir un futur just i equitatiu per a tots els nostres infants i joves.

Junts podem aconseguir-ho. La inclusió és el camí cap a una educació veritablement enriquidora i igualitària per a tots.

Podeu seguir les diferents accions a les xarxes socials amb el #JoTambéHiVullAnar