COM CREAR UN HORARI D’ACTIVITATS PER FER AMB ELS INFANTS I ADOLESCENTS

 

La previsió de clausura per la pandèmia de Coronavirus és com a mínim de quinze dies. Seran dies difícils i intensos per petits i grans.

És important però que seguim les instruccions de les autoritats sanitàries per ajudar a contenir l’expansió del virus i poder recuperar la normalitat com més aviat millor.

La convivència en els nuclis familiars serà intensa i hi haurà moments de tots colors. Tots hem canviat les nostres rutines i això ens fa sentir incòmodes i fora de lloc. Les rutines del dia a dia ens ajuden a estructurar la nostra jornada i ens donen estabilitat.

Els petits de la casa són actius i incansables, a ells els costa entendre la situació actual que vivim i segurament no ens ho posaran fàcil.

Cal tenir en compte que els infants i adolescents tenen un imant cap a les pantalles i les noves tecnologies, si no vigilem estaran tot el dia connectats.

En aquest article us proposo crear un horari amb els infants i adolescents per sobreviure als dies de confinament a casa. Espero que us sigui útil ?

 

Què podem fer per gaudir d’una bona convivència a casa?

Cal tenir en compte que en el nostre dia a dia tant els petits com els grans estem acostumats a tenir unes agendes molt plenes i viure el nostre dia a dia amb molt de ritme. En aquesta situació que ens trobem actualment s’ha trencat totalment el nostre ritme diari i les nostres rutines. Això fa que tots ens sentim fora de lloc i una mica incòmodes.

Per poder adaptar-nos a aquesta situació cal tornar a crear una nova rutina, encara que sigui temporal, que ens permeti estructurar-nos i donar estabilitat per poder superar, de la millor manera possible, aquests dies de confinament.

És recomanable que adults i infants/adolescents programem conjuntament què voldrem fer al llarg de la jornada. D’aquesta manera els nostres fills poden preveure les activitats que es duran a terme durant el dia i això els donarà més estabilitat.

 

Creem un horari d’activitats per fer amb els infants/adolescents

Els passos que podem seguir per elaborar el nostre horari són els següents:

 

  1. Pensem en les estones de menjar/descans que cal tenir en compte en l’horari

A l’hora de crear l’horari cal tenir en compte que els infants es cansen amb facilitat de les activitats i que la seva atenció no és massa llarga. De manera que caldrà preveure fer canvis d’activitats per tal que estiguin motivats i no es cansin. Ens pot ser molt útil fer petites aturades en les estones de menjar. Per exemple:

  • Fer un primer esmorzar al matí per iniciar la jornada.
  • Fer un segon esmorzar a quarts d’onze o les onze per trencar el matí (Així mantenim la rutina que es fa a l’escola)
  • Fer una parada a l’hora de dinar.
  • Fer un berenar a mitja tarda, cap a quarts de cinc les cinc (Així mantenim la rutina que es fa a l’escola)
  • Acabem el dia amb el sopar.

Cal preveure l’estona de la migdiada que és una estona molt necessària per poder desconnectar tots plegats, reposar i carregar piles per aguantar la tarda. En aquesta franja cal que els infants tinguin clar que és una estona per anar a dormir o mirar una pel·lícula. Parar una estona al migdia ens permetrà entomar amb més energia la tarda i també farà que el dia no es faci tan llarg.

 

2. Pensem quines diferents tipologies d’activitats podem fer

Per tal que els infants estiguin motivats i es mantinguin actius cal pensar diferents tipologies d’activitats que podem fer durant la jornada. Per exemple:

  • Activitats educatives com pot ser escriure, llegir, fer jocs educatius, matemàtiques, mirar vídeos educatius …
  • Activitats artístiques com treballs manuals, dibuix, fer plastilina, pintar mandales, crear una maqueta …
  • Activitats lúdiques com un joc de taula, jugar amb els playmobils, fer un puzle, jugar a la play …
  • Activitats esportives com jugar amb una pilota, ballar, córrer, fer un circuit esportiu, fer ioga … (Cal pensar en les possibilitats d’espai que es disposa a casa)
  • Tasques domèstiques com escombrar, treure la pols, ordenar l’habitació, parar la taula, desparar el rentaplats …

 

3. Creem el nostre horari

Elaborem un horari conjuntament amb els infants en què distribuïm les diferents tipologies d’activitats que volem fer  al llarg del dia. Cal vetllar perquè durant la jornada puguin tenir una estona per fer una activitat més acadèmica, una estona per fer una activitat artística, una estona per gaudir i jugar, una estona per fer una activitat esportiva i una estona per fer algunes tasques domèstiques.

Cal tenir en compte que a les primeres hores del dia els infants a nivell mental estan més “frescos”  i cal aprofitar aquesta serenor per fer activitats més acadèmiques.

En el cas d’infants que siguin més moguts pot ser convenient fer activitat esportiva a mig matí i a mitja tarda. D’aquesta manera podran calmar el neguit i gestionaran més bé el dia.

 

4. Pengem el nostre horari

Un cop l’horari estigui fet cal que el pengem en un lloc visible de casa perquè el puguem anar a consultar cada vegada que toqui fer canvi d’activitat. Un possible lloc per penjar-lo pot ser la nevera.

És un horari orientatiu que permet omplir la jornada als infants i ajudar-los a estructurar el dia. En cas de voler fer modificacions, canviar temporalitzacions, fer adaptacions no hi ha cap problema. Simplement cal parlar-ne i valorar els canvis/adaptacions/modificacions que es volen fer.

 

Aspectes que cal tenir en compte

  • L’organització temporal

Sovint els infants es desorienten i no saben quin dia de la setmana és ni en quina franja horària del dia es troben. Això els desconcerta i els fa posar de mal humor. En aquests moments, sense anar a escola, encara els costarà més. Cal que ajudem als infants a situar-se temporalment, ja que això els donarà tranqui·litat i els permetrà viure amb més estabilitat.

Una bona manera d’assegurar que els infants reconeguin en quin dia de la setmana ens trobem és recordar al matí quin dia de la setmana era ahir per descobrir quin dia de la setmana és avui.

Per ajudar als infants a situar-se en quina franja horaria del dia es troben, és important aprofitar les estones dels àpats per assegurar que els infants són conscients que estem esmorzant (matí), dinant (migdia), berenant (tarda) o sopant (vespre).

 

  • Mantenim els hàbits i rutines bàsiques

Tot i que els nostres fills/es no poden anar a l’escola ni a l’institut és important que mantinguin els hàbits bàsics per intentar normalitzar al màxim possible la situació que estan vivint. Cal que entre setmana mantinguin uns horaris a l’hora de llevar-se i a l’hora d’anar a dormir per no perdre les rutines que teníem assolides.

Als matins, tot i que no podem sortir de casa, és important que es vesteixin i es treguin el pijama per mantenir unes rutines bàsiques. Es poden posar roba còmoda per estar per casa però anar amb el pijama tot el dia farà que els infants estiguin molt desorientats i els farà sentir-se més cansats de tot plegat.

Tot i que és una situació excepcional que ens ha destarotat a tots els nostres ritmes de vida, cal que mantinguem les hores de son i els hàbits mínims que ens permetran orientar-nos i sentir-nos més equilibrats.

 

  • Canvis entre les activitats

Els infants necessiten canviar sovint d’activitats, ja que la seva atenció és limitada i es cansen amb facilitat. Cal tenir en compte però que a vegades entre una activitat i una altra hi ha uns minuts en els quals sovint es creen conflictes.

Quan hi ha més d’un fill a la casa, les baralles entre germans sovint succeeixen en aquests moments de transició entre una activitat i una altra. Són instants curts però que generen neguit, malestar i disputes. Si ens anticipem a aquestes situacions, podrem educar els infants perquè en siguin conscients i es puguin reduir aquests conflicts.

 

 

Conclusió

Cal tenir en compte que en el nostre dia a dia no estem acostumats a tenir gaire temps lliure. De sobte ens hem trobat amb la situació excepcional que ens hem de quedar, com a mínim quinze dies, tancats a casa. En aquests dies els infants/adolescents no podran anar a l’escola i molts pares/mares no podran anar a treballar o ho hauran de fer des de casa.

És normal que no ens sentim còmodes, que fins i tot això ens provoqui una mica d’angoixa. Però la necessitat és important i cal que prenguem mesures per poder sobreviure a aquests dies de confinament el millor possible.

Tenir tota la jornada per endavant sense saber què fer ens suposa un problema en molts casos per petits i grans. Elaborar un horari amb les propostes d’activitats que volem fer ens permetrà a tots organitzar-nos el dia i crear una rutina que ens facilitarà viure de manera més còmoda la jornada.

Cal pensar que els infants, en molts casos, no saben distreure’s sols i necessitaran contínuament el suport de l’adult. Seran dies esgotadors però si els podem atendre, si estem per ells, si els acompanyem, si els ajudem … ells ens ho agrairan i el seu comportament serà molt més correcte. Si pretenem que ells s’espavilin sols, que siguin totalment autònoms i que es gestionin totalment sols, ens trobarem que contínuament tindrem conflictes, seran desafiants, estaran malhumorats perquè no sabran què fer i com gestionar aquesta situació.

Els infants i adolescents necessiten la figura de l’adult per poder gestionar aquests dies de tancament a casa. El comportament que tinguem tots plegats, adults i infants, possibilitarà que hi hagi un bon clima de convivència a casa o per contra que siguin moments plens de neguit, nerviosisme, tensió i crits.

En cas de poder ser dos adults a casa hi ha la possibilitat de fer relleus entre els adults, de manera que un adult atén a la canalla i l’altre s’allibera per fer tasques de la llar o per descansar. Després s’intercanvien els papers.

Cal pensar en positiu i veure que en aquesta situació que ens trobem podrem gaudir de passar moltes estones junts en família que normalment el ritme estressant del dia a dia no ens ho permet fer gaire. Així que aprofitem aquestes circumstàncies per gaudir d’estones enriquidores en família que ens permetin crear bons vincles de relació entre els diferents membres de la família i gaudir d’un bon clima de convivència a casa.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>