Competències bàsiques

Les competències bàsiques | Escola del Parc. El Prat de Llobregat

Les competències bàsiques

Competències bàsiques

La finalitat de l’educació és aconseguir que els nois i les noies adquireixin les eines necessàries per entendre el món en què estan creixent i que els guiïn en el seu actuar; posar les bases perquè esdevinguin persones capaces d’intervenir activament i crítica en la societat plural, diversa, i en continu canvi, que els ha tocat viure.

A més de desenvolupar els coneixements, capacitats, habilitats i actituds (el saber, saber fer, saber ser i saber estar) necessaris, els nois i les noies han d’aprendre a mobilitzar tots aquests recursos personals (saber actuar) per assolir la realització personal i esdevenir així persones responsables, autònomes i integrades socialment, per exercir la ciutadania activa, incorporar-se a la vida adulta de manera satisfactòria i ser capaços d’adaptar-se a noves situacions i de desenvolupar un aprenentatge permanent al llarg de la vida.

Referents clau de les activitats competencials:

Transversalitat: continguts i opcions metodològiques que generen contextos globals d’aprenentatge des d’un enfocament interdisciplinari.

Funcionalitat i significativitat: opcions metodològiques que fomenten l’aplicació dels aprenentatges en diverses situacions i contextos reals, concrets i propers a l’alumnat adequats a les seves característiques.

Autonomia: estratègies didàctiques que fan protagonista l’alumnat, (comunicació d’objectius, la presa de decisions, la corresponsabilitat en l’avaluació en les activitats d’ensenyament-aprenentatge, la recerca d’informació…).

Complexitat: conèixer instruments conceptuals i les tècniques necessàries per intervenir en situacions complexes i aplicar-les segons les característiques de cada situació real que es presenta.

Canvis metodològics i organitzatius que suposa el treball per competències.

Pel que fa als continguts:

Anar d’un ensenyament academicista basat en continguts prioritàriament conceptuals de sabers a un ensenyament basat en el saber actuar. L’acció educativa s’ha de centrar en l’aplicació del coneixement en situacions pràctiques i en contextos concrets, de tal manera que el saber es converteixi en un veritable instrument per a l’acció, per a la vida, i no esdevingui una finalitat en si mateix.

Pel que fa al mestre

Canviar la visió del docent propietari de la seva matèria al de coeducador i gestor dels  continguts estratègics i de les metodologies més adients per desenvolupar  competències. No només s’ha d’actuar com a professor, sinó que cal reflexionar, parlar i debatre sobre tot el procés educatiu en què està implicat l’alumnat.

Pel que fa a l’alumne

Potenciar el pas de l’alumne passiu a l’alumne que construeix els seus coneixements a partir dels propis i de la seva activitat, a partir de la seva interacció amb els altres i amb el medi. Cal subratllar que l’alumnat pot no manifestar un interès especial per portar a terme aquest canvi, ja que implica un nivell d’implicació i esforç superior. Tanmateix, progressivament ha d’entendre que participar de manera activa en aquesta via farà molt més satisfactori el seu procés d’aprenentatge.

Pel que fa a l’organització

Presentar activitats que vagin més enllà del treball passiu en silenci i individual a un treball de reconstrucció compartida dels coneixements que n’impliqui un de més cooperatiu i en què els diversos ritmes de l’alumnat es facin visibles.

Pel que fa a l’escola

• Anar de l’escola separada, aïllada, a la connectada a altres xarxes (família, mitjans…) en les quals cadascú ha de jugar el seu paper. Aquestes xarxes enriqueixen i complementen un treball que l’escola no pot fer tota sola.

Pel que fa a l’aprenentatge

Anar de la perspectiva de l’aprenentatge centrada en l’individu a la que inclou interacció i context. Des d’aquest enfocament d’aprenentatge, l’aprenent s’enfronta a diversos escenaris que li permetran adoptar diversos esquemes d’actuació per assolir competències.

Pel que fa al context

Donar al context una importància destacable sense deixar de banda l’aprenent. D’aquesta manera, els alumnes sabran utilitzar i aplicar els seus sabers en altres contextos.

Pel que fa a la gestió de l’aula

Gestionar de manera flexible el temps, l’espai i els recursos que permetin el treball en diversos tipus d’agrupacions, de maneres de treballar…