El passat dimarts 10 d’octubre es va celebrar a Barcelona l’acte Reptem l’educació! L’alumnat obre conversa, tret de sortida de la iniciativa de l’Aliança Catalunya 2030, el Departament d’Educació i Catesco: Diàlegs Educació 2030.
L’esdeveniment tenia l’objectiu de crear un espai de diàleg per a la transformació de l’educació, amb la veu dels infants com a protagonista; posicionar la cultura del diàleg com a clau per a la inclusió, la reflexió i l’empoderament i la transformació; i prendre consciència sobre els reptes globals, i la necessitat de transformar l’educació per a donar-hi resposta. A més de servir com a inspiració i impuls perquè a través de les delegacions dels centres participants la iniciativa es dissemini arreu del territori.
L’acte, presentat i conduït pels membres del Consell Nacional dels Infants i els Adolescents de Catalunya, va començar en plenària al voltant d’una tarima en forma de roda dels ODS. La Nadia Ghulam, escriptora i activista d’origen afganès, va compartir la seva història de vida i com d’important l’educació ha sigut per ella, posant el focus en que no tot és vàlid en educació, sinó que el propòsit i els valors són fonamentals.
Docents i alumnes es van dividir per endinsar-nos en la feina. D’una banda, els alumnes van desenvolupar diversos tallers al voltant d’alguna de les altres quatre “Ps” dels ODS: planeta, persones, pau i prosperitat. Els tallers van començar amb una activitat immersiva per activar la reflexió i el diàleg posterior al voltant de les 3 preguntes clau de l’informe mundial d’educació de la UNESCO “Reimaginem junts els nostres futurs: un nou contracte social per a l’educació”: en educació, què hem de mantenir? què hem de deixar de fer? què hem de reinventar de manera creativa? L’alumnat va respondre aquestes preguntes en relació a com l’educació ha de transformar-se per afrontar els reptes vinculats amb la “P” que estaven abordant en el seu taller.
D’altra banda, els docents vam gaudir del taller ConversArt, dinamitzat per Catesco. Igual que el de l’alumnat, el taller estava basat en el diàleg i les preguntes clau del Reimaginem, però en aquest cas, la reflexió era provocada a partir de problemàtiques representades en obres d’art contemporànies.
Seguidament, les propostes consensuades pels alumnes en els grups van ser exposades al mercat de reptes on les delegacions de centres, mitjançant esferes de colors, van poder prioritzar les propostes que els hi semblaven més interessants i importants, creant un espai de conversa per compartir les seves opinions i el que havien estat treballant en els diversos tallers.
L’acte es va tancar al voltant de la tarima ODSs amb la intervenció d’alumnes participants que van compartir espontàniament i des del públic alguna de les propostes treballades en grup. A més dels parlaments institucionals d’Eduard Vallory, president de Catesco, en representació de les entitats de l’Aliança Catalunya 2030. Arnau Queralt director del CADS en representació del Conseller d’Acció Climàtica i, per últim, Anna Simó, Consellera d’Educació que va posar de manifest que Catalunya ha rebut i ha entomat la crida de la UNESCO perquè es dialogui sobre els propòsits de l’educació i la seva necessària transformació, i que ha respost a aquesta crida posant la veu dels infants al centre.
Amb la celebració de l’acte i amb el clima d’energia i motivació que es va generar, es dóna per inaugurada la iniciativa Diàlegs Educació 2030. A partir d’aquí, d’una banda, els infants participants entomen el repte de fer extensiva la conversa als seus centres educatius amb tota la comunitat (alumnat, famílies i professorat). De l’altra, les entitats de l’Aliança Catalunya 2030, prenen el relleu de l’esdeveniment per tal de generar nous espais de diàleg als seus territoris i organitzacions, per tal d’anar construint aquesta gran conversa de país sobre com transformar l’educació perquè sigui més efectiva per a l’assoliment de l’Agenda 2030. En definitiva, una iniciativa que pretén contribuir des de Catalunya aquest nou contracte social per a l’educació que clama la UNESCO.

