Un dia a estàvem fent mates amb el Sergi al tutor de 6è, i estàvem aprenent les magnituds proporcionals, i per poder entendre-ho millor vam anar al gimnàs a fer nosaltres unes activitats per demostrar-ho.
Vam fer grups de dues o tres persones i amb la nostra parella o grup vam fer una o dues proves per la classe, com per exemple:
– La Lunna, l’Arnau i l’Adrià van fer una prova de fer un circuit de còrrer dues voltes i ho cronometraven.
– La Marina i jo vam fer una prova de fer abdominals en deu segons.
– L’Aina va fer una prova de canastar uns llapis en un got.
– La Candela va fer una prova de fer el hula hoop en un minut:
Dades de la prova del hula-hoop:
nom | temps | voltes que fa l’aro |
Lunna | 1minut | 112 |
Alba V. | 1minut | 86 |
Alba M. | 1minut | 88 |
Si fos una magnitud proporcional, la Lunna en 2 minuts faria 224, i en 3 minuts faria 336.
Exemple de magnitud no proporcional
nom | temps | abdominals |
Esther | 15” | 11 |
Marc | 15” | 12 |
Meritxell | 15” | 14 |
nom | temps | abdominals |
Esther | 30” | 20 |
Marc | 30” | 19 |
Meritxell | 30” | 22 |
Hem vist que tot i tenir el doble de segons el número d’abdominals no ha augmentat en la mateixa proporció. Els nens estaven cada cop més cansats.
Aquest cas és un exemple de magnitud no proporcional.
Clara 6è
Segueix-nos!