RECOMANACIONS EN TEMPS DE CONFINAMENT

En aquesta fase recomanem poder continuar mantenint:

1) Rutines: Fer horaris visibles per fer activitats de diferent tipus (depenen de l’edat, és positiu que es programin conjuntament adult-infant per fer-los més responsables i partícips):
Educatives: escriure, llegir, jocs educatius, matemàtiques,…
Manipulatives, artístiques i de construcció
Sensorials pels més petits: tocar, sentir, manipular diferents materials
De lleure (els jocs de taula són un bon recurs)
De moviment i de relax (en el cas de nens/es més moguts pot ser convenient fer aquest tipus d’activitat més d’una vegada al dia).
De música
D’avorriment: s’aprofiten per desenvolupar la imaginació i la creativitat
Socials: pels nens/es és difícil entendre què està passant fora de casa i durant tant de temps, això els pot generar angoixes i por. Parlar amb familiars i amics aprofitant els mitjans tecnològics (videoconferències, whatssaps, paddlets..), els ajudarà a mantenir un contacte diari amb les persones que els estimen i els transmetrà seguretat i tranquil·litat  a l’hora que els farà passar una bona estona.
Àpats i descans: intentar mantenir uns horaris a l’hora de llevar-se (posar-se roba còmoda, però no el pijama, per estar actius) i a l’hora d’anar a dormir per no perdre les rutines ja assolides. El cap de setmana, és positiu flexibilitzar aquest horari.
Si hi ha canvis o adaptacions en els horaris, és convenient poder comentar-los. Anar informant del dia de la setmana, els donarà estabilitat i farà que no estiguin tan perduts. Amb els més petits es pot fer mitjançant els àpats del dia.

2) Col·laborar en les tasques de la llar per afavorir, entre d’altres coses, la responsabilitat i l’autonomia. La situació actual ens pot ajudar a fer un treball més intensiu d’aquests hàbits i treballar-los més pausadament.

3) Pactar un límit de temps d’ús lliure de les pantalles (televisió, tauletes, portàtils, mòbils,..) flexibilitzant les normes segons per a què s’utilitza.
Som conscients que la situació de confinament fa que els nens, sobretot els més grans, facin servir més les noves tecnologies però serà important limitar l’ús i que puguin descansar i respectar les hores de son.

4) Compartir temps en família fent tot allò que més us agradi, gaudir del joc amb els vostres fills/es, és un moment únic… Si la situació us ho permet, serà important buscar un temps personal lliure de cada membre de la família ( per no fer res, per fer allò que ens agrada, per estar sols, per ballar , saltar, escriure, llegir…)

5) Converses amb els vostres fills/es per parlar de la situació, per veure la seva preocupació, com es senten davant la incertesa,… També és un bon moment per parar i reflexionar conjuntament com portem aquestes setmanes i valorar aquelles rutines que ens han anat bé i les que podem millorar. Plantejar-nos nous reptes ens farà estar actius i motivats.

6) Estratègies per resoldre els conflictes. Acordar les noves normes de funcionament familiar, buscar pautes consensuades i estratègies d’autoregulació en cas de conflictes: comptar fins a deu, canviar l’espai, escoltar música relaxant, deixar esperar un temps per després poder parlar-ne tranquil·lament, anar a un racó de la calma creat conjuntament, recordar o ensenyar tècniques d’autoregulació emocional com la tècnica de la tortuga o el semàfor… Si sorgeix un malestar, ajudeu a posar paraules ja que necessiten la figura de l’adult en aquests moments. En la mesura que sigui possible caldria evitar l’ús de sancions perquè ara costa més poder gestionar-les però si finalment es fan servir, haurien de ser proporcionals a la conducta disruptiva i alhora amb la possibilitat de trobar una solució.

7) Col·laborar amb iniciatives socials: cartes a malalts o ancians, dibuixos d’ànims, aplaudiments a les 20h,… és positiu que els nens i nenes desenvolupin consciència col·lectiva i sentit de pertinença.

8) Enfoc positiu de la situació: fer-los conscients que som els protagonistes d’un fet històric individual i a nivell comunitari on hem de destacar valors com la solidaritat, la generositat, la paciència, … incidir que això és tot un creixement! El confinament és una experiència de vida que ens està canviant a tots. Us adjuntem un text de la web de maresipares.cat sobre què estan aprenent els nens/es amb el COVID-19

Sabem que és un moment difícil per tothom, per això és positiu buscar i crear moments especials per tota la família. Si queden molts dies de confinament, val la pena que els puguem viure de la millor manera possible i aprendre tots d’aquesta experiència, tant els infants com els adults.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *