QUÈ ÉS L’STEAM? |
Parlem de STEAM per referir-nos a enfocaments globals i transversals, que aprofiten situacions contextualitzades i problematitzades per treballar les Ciències, la Tecnologia, l’Enginyeria, l’Art i les Matemàtiques, cercant solucions creatives i crítiques.
PER QUÈ FEM STEAM A L’ESTEL? |
Entenem que el sentit de la ciència i la tecnologia és contribuir a la millora en la qualitat de vida de les persones, i és per això que volem fomentar les metodologies STEAM a través d’activitats amb una perspectiva social i la realització de tallers on l’alumnat es pugui plantejar reptes que el portin a descobrir com aquestes disciplines poden ajudar a millorar i, fins i tot, canviar el món que ens envolta.
Veiem l’STEAM com una oportunitat per promoure una educació on ciència i tecnologia tinguin un paper clau en el desenvolupament dels infants i a través de la qual els oferim una forma de fer, pensar, parlar i valorar que els permeti arribar a elaborar conclusions pròpies a partir de la indagació, de l’observació, de la formulació d’hipòtesis i de l’experimentació.
A l’Estel fem STEAM perquè creiem que cal fomentar, des de ben petits, les vocacions científicotecnològiques i matemàtiques, no només per reduir l’escletxa social de la dona en aquest camp, sinó per donar a conéixer el vessant social d’aquestes disciplines i com poden ajudar a la societat.
D’aquesta manera volem preparar el nostre alumnat per accedir a les professions del futur independentment del seu sexe o condició social, vetllant, així, per garantir el principi d’equitat.
ALGUNES ACTUACIONS… |
Situacions d’aprenentatge STEAMatitzades
Una de les actuacions més rellevants del nostre projecte és aplicar la metodologia STEAM a les situacions d’aprenentatge que es presenten a l’aula.
En aquestes situacions, oferim als infants propostes científic-tecnològiques que els permet indagar, observar, fer hipòtesi, descobrir i qüestionar-se respostes.
A partir d’aquestes propostes, els infants començaran a treballar, seguint els passos que marca el mètode científic. Sense pregunta, un experiment, és una simple demostració amb un resultat bonic, però buit de la reflexió i de l’aprenentatge que es genera buscant i analitzant les respostes obtingudes.
Aprendre a qüestionar, dissenyar, construir, crear, mesurar o pensar de manera crítica prepararà els infants per l’èxit en qualsevol branca educativa que decideixi seguir.
Setmana de la Ciència
A mitjans de novembre, es celebra la Setmana de la Ciència, una iniciativa coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) que compta amb el suport del Departament d’Educació i de nombroses institucions i entitats en l’àmbit de la recerca i de la disseminació de la ciència i la tecnologia.
A l’Estel ens sumem a aquesta iniciativa i durant aquella setmana, s’organitzen diferents propostes científiques mitjançant tallers, experimentant, descobrint… tot fent servir el mètode científic.
Dia de la Dona i la Nena Científica
L’11 de febrer va ser designat com el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència per commemorar i reconèixer la trajectòria de totes aquelles dones que han contribuït a l’avenç de la ciència i la tecnologia i la història de les quals, moltes vegades, ha quedat en l’oblit.
Com a escola, volem promoure l’accés equitatiu de les nenes a l’educació en els àmbits de la ciència, la tecnologia, l’enginyeria i les matemàtiques, en definitiva, un dels objectius del programa STEAMcat.
Dins d’aquesta celebració participem al programa #100tífiques, una iniciativa de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI) i el Barcelona Institute for Science and Technology (BIST), amb la col·laboració del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya.
Projecte Nanoinventum
Nanoinventum és un projecte organitzat per els CCiTUB (Centres Científics i Tecnològics de la Universitat de Barcelona) i l’Institut de Nanociència i Nanotecnologia que apropa la nanotecnologia al nostre alumnat.
Gràcies a l’assessorament que rebem els docents i a l’acompanyament de Nanoexperts, els nostres infants desenvolupen projectes basats en la nanotecnologia que milloraran el món.
Missió ALBA (Sincrotó)
El Sincrotró ALBA és la infraestructura científica i tecnològica més gran de tot Espanya que ofereix a molt poques escoles de l’Estat la possibilitat de participar a la Missió Alba.
Aquesta missió consisteix en que l’alumnat vagi resolent diferents missions plantejades pels científics que treballen al Sincrotró, de tal manera que els infants s’apropin a la ciència mitjançant aquestes situacions i/o problemàtiques reals.
Per tot això….
A L’ESTEL APOSTEM PER L’STEAM!! |