Dinamització de patis

Les estones d’esbarjo són moments igualment educatius que hem he garantir que TOT el nostre alumnat es trobi a gust i gaudeixi del temps lliure. L’Escola Serra de l’Obac ha volgut transformar aquest espai i actualment, dóna l’opció als i les alumnes poder disfrutar de diferents jocs  i esports atractius.

El més important és crear i garantir una bona convivència entre tots i totes i reduir la conflictivitat. A l’escola trobem molts infants i cap és igual: tenen diferents habilitats, interessos, cercle d’amistats, etc. El que es pretén és la inclusió de tot l’alumnat, proposant diferents espais, a on tots i totes s’hi sentin a gust i puguin jugar de manera lliure. També s’intenta que descobreixin altres propostes i d’aquesta manera hagi un pati diversificat.

“Patis inclusius=patis per tothom”

El pati està distribuït per espais: pista, triangle, sorral, porxo, gimnàs, zona pícnic…En cadascun d’aquests espais hi ha la supervisió d’un adult i una oferta que varia segons els dia. L’alumnat actualment pot jugar a: jocs malabars i de circ,  ping-pong, badminton, tennis, escacs, jocs de taula, dianes, pintar en pissarres, jocs amb pilota, racó de lectura chill out, zona de pícnic, jocs d’exterior, etc.

Aquestes propostes han sorgit a partir de la participació de l’alumnat a les Reunions de Delegats/des, Ecodelegats/des amb l’Equip Directiu de l’escola. Aquestes reunions es fan un cop al trimestre i es parlen de temes que interessen a l’alumnat entre aquests temes, sempre sorgeix les propostes de pati.

Des de una perspectiva psicològica, sabem que el desenvolupament de les criatures és un procés socialment i culturalment mediat per la influència externa: ­ la família i l’escola són els dos contextos primaris que li permeten al nen establir interaccions i des d’aquí assumir rols, participar en patrons de conducta, posar paraules i expressar les seves vivències, en definitiva anar construint­se. ­ Els dos contextos compartim moltes funcions educatives: ­ La socialització i l’adquisició de valors, la promoció de les capacitats cognitives, motrius, d’equilibri i relació personal i interpersonal i de inserció social. També compartim la cura físic i psíquic de l’infant. L’escola i la família, per tant, tenim la responsabilitat de recolzar allò que l’infant fa en altres contextos i que afavoreix el seu desenvolupament.
El joc, la imaginació i el raonament són aspectes propis de l’àmbit educatiu i de la formació integral en l’ésser humà; el desenvolupament del pensament, la posada en escena de la creativitat, l’activació del raonament, la millora actitudinal i l’enfortiment de l’autovaloració, el autoestima i la confiança personal són possibles si es combina de manera adequada la lúdica en el procés formatiu de qualsevol índole, brindant d’aquesta manera una infinitat de variades aplicacions. Des de la perspectiva social, el context de l’educació en el lleure és un mitjà molt valuós per facilitar la integració social d’infants amb problemàtiques diverses, però també ho és per prevenir comportaments desajustats en els infants, ja que permet la flexibilitat, la promoció de valors basats en la convivència i la participació activa en un ambient lúdic.