FORMACIÓ PROFESSORAT

L’escola Espai-3 seguint les directrius del  Departament d’Educació, amb la finalitat d’actualitzar el model de formació del professorat, que inclou entre d’altres actuacions la incorporació de noves modalitats, i per tal de garantir la innovació, la transferència i l’impacte de la formació permanent del professorat en el conjunt dels centres estableix els següents objectius plurianuals.

1. Consolidar un model d’ensenyament i aprenentatge amb un enfocament competencial.
  2. Avaluar els aprenentatges competencials des d’una perspectiva formadora, amb la implicació i la participació dels alumnes.
  3. Millorar l’educació intercultural i la competència comunicativa i lingüística dels alumnes en el marc del desenvolupament del plurilingüisme efectiu.
  4. Universalitzar l’atenció personalitzada i el suport a les necessitats individuals d’aprenentatge de tots els alumnes en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.
  5. Fomentar l’acció tutorial i l’orientació de l’alumne per acompanyar-lo en el seu aprenentatge i ajudar-lo en la presa de decisions sobre el seu itinerari formatiu.
  6. Potenciar el lideratge pedagògic en la funció directiva per al desenvolupament de models innovadors per a la millora continua.
  7. Consolidar la qualitat en la gestió i l’organització dels centres i dels seus projectes educatius en el marc de la seva autonomia.
  8. Promoure la millora de la convivència escolar i consolidar el desenvolupament dels plans educatius d’entorn i altres projectes comunitaris.
  9. Promoure la relació dels centres amb altres centres, famílies, institucions i/o empreses per millorar l’atenció educativa i enfortir els àmbits competencials i/o professionals de l’alumnat.
  10. Desenvolupar les competències professionals dels docents per adequar-les a les necessitats del context educatiu, social, digital, tecnològic i laboral.

En aquests moments els objectius de formació s’aglutinen al voltant d’uns factors clau d’acord amb els reptes que la nostra societat planteja i encarrega al sistema educatiu. Dins aquests factors clau es troba l’assoliment d’una educació per a tothom en el marc de l’escola inclusiva. Igualment, s’escau l’actualització de les metodologies i la gestió d’aula que possibilitin la incorporació del model competencial d’ensenyament- aprenentatge arreu, amb una forta presència de les competències de l’alumnat associades a la dimensió plurilingüe i digital. Els centres docents en la seva diversitat són espais d’aprenentatge que han d’afavorir l’assoliment de les competències transversals que inclouen la convivència.

En referència a la competència digital del professorat el centre esdevé impulsor de les noves tecnologies a l’Aula, la necessitat  de fer de l’Escola Espai-3  un espai obert, connectat amb l’entorn i amb la realitat, no és nova.  L’escola participa des de de fa sis anys en diferents projectes d’innovació pedagògica, entre ells  el Competec  corresponent a la convocatòria MSchools i/o centre Digital que va concloure a l’octubre del curs 2019-20. i Mòbils.edu que va concloure el juny del curs 2021-22.

Actualment el centre ha finalitzat la FIC amb els següents objectius principals:

• Fomentar el diàleg i l’intercanvi entre els docents d’un centre amb la finalitat de construir l’Estratègia Digital de Centre (EDC).
      • Generar la transferència a l’aula dels continguts, recursos i acords amb la finalitat que l’alumnat assoleixi la competència digital.
      • Millorar la competència digital dels docents del centre.

La proposta formativa consta de quatre mòduls per als docents de totes les etapes educatives i un cinquè mòdul per als docents de les etapes d’educació bàsica i batxillerat. Els primers quatre mòduls tenen una durada de 30 hores, en les quals es tracten i se cerquen acords sobre l’ús dels Entorns Virtuals d’Aprenentatge, la seguretat i la protecció de dades, i la planificació de l’assoliment de la competència digital de l’alumnat. El mòdul 5, amb una durada de 10 hores, està enfocat al coneixement del nou marc curricular a través de les situacions d’aprenentatge amb l’ús de les tecnologies digitals.

L’objectiu de cada mòdul és el següent:

• Mòdul 1: utilitzar estratègies dels EVA per a l’aprenentatge competencial de l’alumnat.
      • Mòdul 2: conèixer i aplicar mesures de ciberseguretat i de protecció de dades.
      • Mòdul 3: planificar l’organització, implementació i avaluació de la competència digital de l’alumnat.
      • Mòdul 4: planificar la formació per a la millora de la competència digital dels docents del centre.
      • Mòdul 5: conèixer el nou marc curricular a través de les situacions d’aprenentatge amb la incorporació de tecnologia digital.

Els mòduls 1 i 3 disposen de diverses versions per adaptar-se a les característiques i nivell de maduresa dels centres. Actualment, estan en elaboració diferents versions del mòdul 5 amb la finalitat de donar resposta a les diverses tipologies d’estudis.

Igualment el centre ha participat i participa d’altres formacions relacionades amb la competencia digital del professorat que podeu consultar aquí