DIAGNOSI ENQUESTES PROFESSORAT

Resultats extrets de les enquestes realitzades al professorat estant aquest format per la totalitat de dones en una franja d’edat de menys de 25 anys en un 3,8%, entre els 25 i els 29 anys en un 11,5 %, entre 30 i 39 anys en un 34,6%, en un 30,8% entre 40 i 49 anys i un 15,4% entre 50 i 59 anys.

L’experiència professional docent de les participants és d’un 7,7 % d’entre 1 i 2 anys, un 26,9 % d’entre 3 i 5 anys, un 15,4 % d’entre 6 i 10 anys, un  7,7 % d’entre 11 i 15 anys, un 15,4 % d’entre 16 anys i 20 anys i un 23,1 %, més de 20 anys.

 

ÀREA A : LIDERATGE

Aquesta àrea es centra en el paper que exerceix el lideratge en la integració de les tecnologies digitals a nivell de centre educatiu i en el seu us efectiu per a les principals tasques del centre, és a dir, l’ensenyament i l’aprenentatge.

Estratègia digital

El professorat enquestat està molt d’acord en un 34,6 % i d’acord en un 46,2 % amb que al centre es compta  amb una estratègia digital mentre que el 15,4 % està parcialment d’acord i un 3,8 % està en desacord.

 

Desenvolupament de l’estratègia amb el professorat i noves modalitats d’ensenyament:

 

El professorat enquestat està molt d’acord en un 30,8 % i en un 50% d’acord en que l’equip directiu involucra el professorat en el desenvolupament de l’estratègia digital del centre i li ofereix suport a l’hora de provar noves formes d’ensenyament amb tecnologies digitals  mentre que un 15,4 % està parcialment d’acord i un 3,8 % està en desacord.

 

 

ÀREA B : COL·LABORACIÓ I XARXES

Aquesta àrea es centra en  les mesures que els centre educatius apliquen per donar suport a una cultura de col·laboració i comunicació per compartir experiències i aprendre de manera efectiva dins i fora dels límits de l’organització.

Avaluació del progrés i debat sobre l’ús de la tecnologia:

El professorat enquestat  es mostra d’acord o molt d’acord en un 61,5 % quant a que al nostre centre avaluem els nostres progressos en matèria d’ensenyament i aprenentatge amb tecnologies  mentre que un 34,6 % es mostra parcialment d’acord.

 Col·laboracions:

A la qüestió sobre si  al nostre centre utilitzem tecnologies digitals en col·laborar amb altres organitzacions el  57,7 %  dels participants es mostren d’acord o molt d’acord, mentre el 26,9 % es mostra parcialment d’acord i el 11,5 % en desacord amb aquesta qüestió.

ÀREA C : INFRAESTRUCTURA I EQUIPS

Aquea àrea es centra en l’existència d’una infraestructura adequada, fiable i segura.

 

A l’afirmació de que al nostre  centre recolza l’ensenyament i l’aprenentatge amb tecnologies digitals i  posa aquesta  a l’abast del professorat  i de l’alumnat  un 73,1 % es mostra d’acord o totalment d’acord amb aquesta afirmació mentre el 26,9 % considera estar d’acord parcialment.

 

Accés a internet i assistència tècnica:

El 73,1 % de l’equip docent es mostra  totalment d’acord o molt d’acord en que al  nostre centre es facilita accés a internet per a l’ensenyament i l’aprenentatge i es rep la suficient assistència tècnica quan sorgeixen problemes amb les tecnologies digitals i un 23,1 % es mostra parcialment d’acord.

 

El nostre centre amplia les preguntes del Selfie i afegeix una que considera de vital importància comés  la pregunta referent a la protecció de dades digitals relacionades amb el centre educatiu.

Protecció de dades:

El 96,2 % dels enquestats estan  d’acord i coneixen els sistemes de protecció de dades del centre mentre que un 3,8 % estan parcialment d’acord.

 

 

ÀREA D : DESENVOLUPAMENT CONTINU

Aquesta àrea se centra en estudiar si el centre facilita o no el desenvolupament professional continu del seu personal a tots els nivells i si inverteix o no en aquest procés.

 Necessitats  i participació de formacions permanents  presencial, en línia o en col·laboració:

Referent a que l’equip directiu  del centre reflexiona amb l’equip docent sobre  les necessitats de formació permanent  i facilita  l’accés i participació pel que fa a l’ensenyament amb tecnologies digitals: el  65,4 % es mostra d’acord o totalment d’acord mentre que 30,8 % està parcialment d’acord i el 3,8 % està en desacord.

Intercanvi d’experiències presencial, en línia o en col·laboració:

El 61,5 % de les mestres està totalment d’acord o molt d’acord en que el nostre equip directiu els ajuda a intercanviar experiències dins del centre sobre l’ensenyament amb tecnologies digitals mentre que el 30,8 % es mostra parcialment d’acord i el 3,8 % totalment en desacord.

Exemples d’activitats de formació permanent eficaces presencial, en línia o en col·laboració:

A la pregunta faciliti un exemple d’activitat de formació permanent sobre l’ús pedagògic de les tecnologies digitals que consideri especialment eficaç les respostes més repetides i per tant significatives han estat les següents:

  • Utilització d’aplicacions digitals per la inclusió de l’alumnat

  • En aquells cursos on ensenyen vivencialment, algunes aplicacions que podem usar i perquè dins l’aula.

  • Murs digitals 

  • El curs de formació interna de centre “Educació inclusiva amb dispositius mòbils a l’aula”.

  • CURSOS FIC

  • Activitats sobre la internet segura

    A l’apartat de formació queden reflectides les activitats realitzades i el grau d’utilitat que els enquestats consideren:

    Formació permanent presencial: cursos, seminaris o conferències presencials fora del centre

    Un 61,5 % reconeix que la formació permanent presencial és útil, un 19,2 % que té certa utilitat mentre que hi ha un 19,2 % que s’estima més no contestar.

     

    Formació permanent en línia: Cursos en línia, seminaris web o conferències en línia.

    Un 42,3 % del professorat ha considerat que la formación permanent en línia és útil, mentre que un 30,8 % considera que té certa utilitat. Un 26,9 % s’estima més no contestar.

     

     Formació permanent a través de la col·laboració: Aprendre d’altres professors/es del centre a través d’activitats de col·laboració en línia o en persona

    A la pregunta sobre la formació permanent a través de la col·laboració respecte l’últim any, un 31,3% li ha semblat útil, a un 12,5%  li ha semblat que té certa utilitat i un 56,3% no ha participat en la resposta.

     

 

 Àrea E: pedagogia: Suports i recursos.

Aquesta àrea es relaciona amb la preparació per a l’ús de tecnologies digitals per a l’aprentatge mitjançant l’actualització i la innovació de les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge.

Recursos educatius en línia: recerca i elaboració:

El 100% de les respostes indiquen estar totalment d’acord o molt d’acord en que com a docents busquen i creen  recursos educatius digitals a internet per reforçar el seu mètode d’ensenyament. 

Comunicació amb la comunitat educativa:

El 88,5% de les mestres es mostren d’acord o totalment d’acord en que fan servir les tecnologies digitals per a la comunicació relacionada amb el centre educatiu mentre que el 11,5 % està parcialment d’acord.

 

Protecció de la seguretat de les dades:

 

El 96,1 % de les mestres estan d’acord o totalment d’acord en que protegeixen la seguretat de les dades digitals relacionades amb el centre educatiu mentre que un 3,8 % està parcialment d’acord.

.

 

 

Àrea F: Pedagogia: Implementació a l’aula.

Aquesta àrea es relaciona amb la implementació a l’aula de tecnologies digitals per a l’aprenentatge mitjançant l’actualització i la innovació de les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge.

Adaptació a les necessitats de l’alumnat:

El 80,1 % de les mestres es mostra d’acord o molt d’acord en què utilitza les  tecnologies digitals per adaptar el seu mètode d’ensenyament a les necessitats individuals de l’alumnat mentre que un 11,5 % es mostra parcialment d’acord i un 7,7 % està en desacord.

Foment de la creativitat i motivació:

El 65,4 % de l’equip docent enquestat es mostra d’acord o totalment d’acord en que utilitza tecnologies digitals per fomentar la creativitat de l’alumnat i els motiva mitjançant aquesta. El 26,9 % es mostra parcialment d’acord mentre que un 3,8 % es mostra totalment en desacord.

Projectes interdisciplinaris i  Col·laboració de l’alumnat:

El 53,9 % de l’equip docent es mostra d’acord o totalment d’acord en que utilitza tecnologies digitals per facilitar la col·laboració entre l’alumnat i  en projectes interdisciplinaris. El 34,6 % es mostra parcialment d’acord mentre que el 7,7 % està en desacord.

Tecnologia útil per a l’ensenyament:
Referent a la qüestió :  Faciliti un exemple d’una tecnologia digital que consideri especialment útil per a l’ensenyament (dispositiu, programari, plataforma, recurs, etc.) les respostes més repetides i significatives han estat:
  • Ipads/ netbooks/ Tauletes lenovo/ Chromebooks

  • Utilització del Google Classroom

  • Disposar de tauletes per l’alumnat, cercadors a internet, la pantalla digital a l’aula.

  • La página web british council for kids

  • La possibilitat de fer presentacions interactives.

  • Ús de netbook o ipad per accedir a la plataforma Classroom , e-Twinning i col·laborar en un Quizziz o Padlet.

  • Padlet

  • Metrials de robòtica diversos: Lego/ blueboots/Micro:bit/Makey,Makey

 

Àrea G: Pràctiques d’avaluació.

Aquesta àrea fa referència a les mesures que els centres podrien prendre en consideració per substituir gradualment l’avaluació tradicional per un conjunt de practiques més ampli.

Avaluació digital:

El  61,5 % de l’equip docent es mostra d’acord o molt d’acord amb l’afirmació: El nostre equip directiu m’ajuda a utilitzar tecnologies digitals per a finalitats d’avaluació mentre que el 34,6 % està parcialment d’acord i un 3,8% en desacord.

Avaluació de les destreses:

El 34,6 % del professorat considera estar d’acord o totalment d’acord quant a que utilitza les tecnologies digitals per a avaluar les destreses de l’alumnat mentre que un 46,2 % està parcialment d’acord i un 15,4 % està en desacord.

Retroalimentació adequada:

Un 26,9 % del claustre esta d’acord o totalment d’acord en que utilitza les  tecnologies digitals per a facilitar retroalimentació adequada (feedback) a l’alumnat. Un 46,2 % està parcialment d’acord i un 15,4 % es mostra en desacord.

Autoreflexió sobre l’aprenentatge:

Els resultats de l’enquesta reflecteixen que un 23,1 % del claustre està d’acord o totalment d’acord en que utilitza les tecnologies digitals perquè l’alumnat reflexioni sobre el seu aprenentatge, mentre que un 50 % es mostra parcialment d’acord, un 19,2 % en desacord i un 7,7 % prefereix no respondre.

 

Àrea H: Competència digital de l’alumnat:

Aquesta àrea està relacionada amb el conjunt de destreses, coneixements i actituds que permeten a l’alumnat emprar les tecnologies digitals de forma segura, creativa i crítica.

 El 65,4 % del claustre es mostra d’acord o totalment d’acord  quant a que l’equip directiu s’assegura que l’alumnat desenvolupi les seves competències digitals mitjançant les diferents matèries, mentre que el 30,8 % afirma estar parcialment d’acord. 

Comportament segur i responsable:

El 84,6 % del claustre es mostra d’acord o totalment d’acord en que al nostre centre l’alumnat aprèn a actuar i a comportar-se  de manera segura a internet. Un 11,5 % està parcialment d’acord i un altre 3,8 % prefereix no respondre.

Verificar la qualitat de la informació:

El 65,4 % del professorat es mostra d’acord o totalment d’acord referent a que al nostre centre l’alumnat aprèn a comprovar si la informació que troba a internet és fiable i precisa. Un 26,9 % afirma estar parcialment d’acord i un 7,7 % prefereix no respondre.

Atorgar reconeixement al treball dels altres:

El 65,4 % dels enquestats es mostra d’acord o totalment d’acord quan a que al nostre centre l’alumnat aprèn a donar crèdit al treball d’altres persones que ha trobat a internet. Un 19,2 % es mostra parcialment d’acord. El 7,7 % en desacord i un 7,7% s’estima més no respondre.

 

Creació de continguts digitals i aprendre a comunicar:

El 80,7 % del claustre es mostra d’acord o totalment d’acord amb que al nostre centre l’alumnat aprèn a crear continguts digitals i també a comunicar-se utilitzant tecnologies digitals. El 11,5 % es mostra parcialment d’acord i el 3,8% en desacord.

 

 

 

 Adopció de la tecnologia:

Referent a descriure la seva relació amb l’ús de les tecnologies digitals en l’ensenyament i l’aprenentatge a nivell professional en l’àmbit educatiu el percentatge resultant és el següent:

Un 69,2 % Normalment comença a utilitzar les tecnologies digitals al mateix temps que la majoria dels meus companys

Un 26,9 % Normalment comença a utilitzar les tecnologies digitals abans que els meus companys si considero que te avantatges

Un 3,8 % Normalment és un dels innovadors que exploren noves tecnologies.

 

Factors que limiten l’ús de la tecnologia:

El claustre ha configurat com creu que, es veuen afectats negativament l’ensenyament i l’aprenentatge amb tecnologies digitals  amb els  següents factors:

  • El claustre ha configurat com creu que, es veuen afectats negativament l’ensenyament i l’aprenentatge amb tecnologies digitals  amb els  següents factors:

    • Un 8% creu que un factor negatiu és la falta de pressupost.
    • Un 24% creu que un factor negatiu és l’equip digital insuficient.
    • Un 72% creu que un factor negatiu és la connexió a internet és poc fiable o lenta i que els equipaments d’aula son molt antics i poc o gens funcionals.
    • Un 20% creu que un factor negatiu és la limitació de l’espai escolar.
    • Un 32% creu que un factor negatiu és el suport tècnic limitat o inexistent.
    • Un 80% creu que un factor negatiu és la falta de temps per als professors.
    • Un 32% creu que un factor negatiu són els professors amb competències digitals insuficients.
    • Un 12% creu que un factor negatiu són els alumnes amb competències digitals insuficients

     

 Seguretat en utilitzar la tecnologia:

 Creació de continguts: 

Un 69,3 % afirma sentir-se segur o molt segur en utilitzar tecnologies digitals als àmbits d’editar o crear recursos digitals per preparar les classes (per exemple, presentacions, imatges, àudios o vídeos) mentre que un 30,8 % es mostra parcialment segur.

Impartició de classes:

Un 61,5 % afirma sentir-se segur o molt segur en utilitzar tecnologies digitals als àmbits següents d’impartir les classes utilitzant diferents dispositius (com ara pissarres interactives o projectors de vídeo) i recursos (per exemple, qüestionaris, mapes conceptuals o simulacions en línia). Un 38,5 % es mostra parcialment segur.

 Retroalimentació i suport:

Un 53,8 % es mostra molt segur o segur avaluant o facilitant retroalimentació personalitzada (feedback) i suport a l’alumnat mitjançant les tecnologies digitals. Un 23,1 % se sent una mica segur i un 19,2 % no es sent gens segur.

 

Comunicació:

El 92,3 % del claustre es mostra molt segur en utilitzar tecnologies digitals als àmbits de comunicació amb l’alumnat i les seves famílies mentre que un 7,7 % es mostra parcialment segur.

Formació Permanent

 

Desenvolupament professional a través de xarxes professionals:Aprendre d’altres professors/es a través de xarxes de professors o comunitats de pràctiques en línia (com eTwinning)

A la pregunta sobre el desenvolupament professional a través de les xarxes professionals, un 46,2 % li ha semblat útil i a un 15,4 % li ha semblat que tingui certa utilitat. A un 38,5 % no li ha semblat gens útil.

 

 

 Orientació/assessorament interns: Serveis d’orientació o assessorament interns, facilitats com a part d’un acord educatiu oficial

Un 57,7 % del professorat considera que és útil l’orientació i assessorament intern, mentre que un 19,2 % creu que té certa utilitat i un 23, 1% prefereix no respondre.

Una altra formació interna: D’altres activitats formatives internes organitzades pel centre (per exemple, tallers impartits pel coordinador TAC o observar com treballen els/les companys/es)

Sobre la pregunta sobre altres formacions internes, un 65,4% creu que és útil, un 19,2 % que té certa utilitat i un 15,4 % no ha participat.

 

Visites d’estudi: Visites d’estudi (per exemple, a d’altres centres, empreses o organitzacions)

Respecte a la pregunta sobre si ha participat en alguna activitat en l’últim any sobre DPC, un 19,2 % li ha semblat útil, a un 23,1 % li ha semblat que té certa utilitat i un 57,7 % no ha participat.

Programes acreditats: Programes acreditats (per exemple, cursos breus acreditats o programes de grau)

Un 19,2 % del professorat creu que ha estat útil ser partícip d’un programa acreditat, un 26,9 % que ha tingut certa utilitat i un 53,8 % s’estima més no respondre.