Resultats extrets de les enquestes realitzades al professorat estant aquest format per la totalitat de dones en una franja d’edat de menys de 25 anys en un 3,8%, entre els 25 i els 29 anys en un 11,5 %, entre 30 i 39 anys en un 34,6%, en un 30,8% entre 40 i 49 anys i un 15,4% entre 50 i 59 anys.
L’experiència professional docent de les participants és d’un 7,7 % d’entre 1 i 2 anys, un 26,9 % d’entre 3 i 5 anys, un 15,4 % d’entre 6 i 10 anys, un 7,7 % d’entre 11 i 15 anys, un 15,4 % d’entre 16 anys i 20 anys i un 23,1 %, més de 20 anys.
ÀREA A : LIDERATGE
Aquesta àrea es centra en el paper que exerceix el lideratge en la integració de les tecnologies digitals a nivell de centre educatiu i en el seu us efectiu per a les principals tasques del centre, és a dir, l’ensenyament i l’aprenentatge.
Estratègia digital
El professorat enquestat està molt d’acord en un 34,6 % i d’acord en un 46,2 % amb que al centre es compta amb una estratègia digital mentre que el 15,4 % està parcialment d’acord i un 3,8 % està en desacord.
Desenvolupament de l’estratègia amb el professorat i noves modalitats d’ensenyament:
El professorat enquestat està molt d’acord en un 30,8 % i en un 50% d’acord en que l’equip directiu involucra el professorat en el desenvolupament de l’estratègia digital del centre i li ofereix suport a l’hora de provar noves formes d’ensenyament amb tecnologies digitals mentre que un 15,4 % està parcialment d’acord i un 3,8 % està en desacord.
ÀREA B : COL·LABORACIÓ I XARXES
Aquesta àrea es centra en les mesures que els centre educatius apliquen per donar suport a una cultura de col·laboració i comunicació per compartir experiències i aprendre de manera efectiva dins i fora dels límits de l’organització.
Avaluació del progrés i debat sobre l’ús de la tecnologia:
El professorat enquestat es mostra d’acord o molt d’acord en un 61,5 % quant a que al nostre centre avaluem els nostres progressos en matèria d’ensenyament i aprenentatge amb tecnologies mentre que un 34,6 % es mostra parcialment d’acord.
Col·laboracions:
A la qüestió sobre si al nostre centre utilitzem tecnologies digitals en col·laborar amb altres organitzacions el 57,7 % dels participants es mostren d’acord o molt d’acord, mentre el 26,9 % es mostra parcialment d’acord i el 11,5 % en desacord amb aquesta qüestió.
ÀREA C : INFRAESTRUCTURA I EQUIPS
Aquea àrea es centra en l’existència d’una infraestructura adequada, fiable i segura.
A l’afirmació de que al nostre centre recolza l’ensenyament i l’aprenentatge amb tecnologies digitals i posa aquesta a l’abast del professorat i de l’alumnat un 73,1 % es mostra d’acord o totalment d’acord amb aquesta afirmació mentre el 26,9 % considera estar d’acord parcialment.
Accés a internet i assistència tècnica:
El 73,1 % de l’equip docent es mostra totalment d’acord o molt d’acord en que al nostre centre es facilita accés a internet per a l’ensenyament i l’aprenentatge i es rep la suficient assistència tècnica quan sorgeixen problemes amb les tecnologies digitals i un 23,1 % es mostra parcialment d’acord.
El nostre centre amplia les preguntes del Selfie i afegeix una que considera de vital importància comés la pregunta referent a la protecció de dades digitals relacionades amb el centre educatiu.
Protecció de dades:
El 96,2 % dels enquestats estan d’acord i coneixen els sistemes de protecció de dades del centre mentre que un 3,8 % estan parcialment d’acord.
ÀREA D : DESENVOLUPAMENT CONTINU
Aquesta àrea se centra en estudiar si el centre facilita o no el desenvolupament professional continu del seu personal a tots els nivells i si inverteix o no en aquest procés.
Necessitats i participació de formacions permanents presencial, en línia o en col·laboració:
Referent a que l’equip directiu del centre reflexiona amb l’equip docent sobre les necessitats de formació permanent i facilita l’accés i participació pel que fa a l’ensenyament amb tecnologies digitals: el 65,4 % es mostra d’acord o totalment d’acord mentre que 30,8 % està parcialment d’acord i el 3,8 % està en desacord.
Intercanvi d’experiències presencial, en línia o en col·laboració:
El 61,5 % de les mestres està totalment d’acord o molt d’acord en que el nostre equip directiu els ajuda a intercanviar experiències dins del centre sobre l’ensenyament amb tecnologies digitals mentre que el 30,8 % es mostra parcialment d’acord i el 3,8 % totalment en desacord.
Exemples d’activitats de formació permanent eficaces presencial, en línia o en col·laboració:
A la pregunta faciliti un exemple d’activitat de formació permanent sobre l’ús pedagògic de les tecnologies digitals que consideri especialment eficaç les respostes més repetides i per tant significatives han estat les següents:
-
Utilització d’aplicacions digitals per la inclusió de l’alumnat
-
En aquells cursos on ensenyen vivencialment, algunes aplicacions que podem usar i perquè dins l’aula.
-
Murs digitals
-
El curs de formació interna de centre “Educació inclusiva amb dispositius mòbils a l’aula”.
-
CURSOS FIC
-
Activitats sobre la internet segura
A l’apartat de formació queden reflectides les activitats realitzades i el grau d’utilitat que els enquestats consideren:
Formació permanent presencial: cursos, seminaris o conferències presencials fora del centre
Un 61,5 % reconeix que la formació permanent presencial és útil, un 19,2 % que té certa utilitat mentre que hi ha un 19,2 % que s’estima més no contestar.
Formació permanent en línia: Cursos en línia, seminaris web o conferències en línia.
Un 42,3 % del professorat ha considerat que la formación permanent en línia és útil, mentre que un 30,8 % considera que té certa utilitat. Un 26,9 % s’estima més no contestar.
Formació permanent a través de la col·laboració: Aprendre d’altres professors/es del centre a través d’activitats de col·laboració en línia o en persona
A la pregunta sobre la formació permanent a través de la col·laboració respecte l’últim any, un 31,3% li ha semblat útil, a un 12,5% li ha semblat que té certa utilitat i un 56,3% no ha participat en la resposta.
Àrea E: pedagogia: Suports i recursos.
Aquesta àrea es relaciona amb la preparació per a l’ús de tecnologies digitals per a l’aprentatge mitjançant l’actualització i la innovació de les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge.
Recursos educatius en línia: recerca i elaboració:
El 100% de les respostes indiquen estar totalment d’acord o molt d’acord en que com a docents busquen i creen recursos educatius digitals a internet per reforçar el seu mètode d’ensenyament.
Comunicació amb la comunitat educativa:
El 88,5% de les mestres es mostren d’acord o totalment d’acord en que fan servir les tecnologies digitals per a la comunicació relacionada amb el centre educatiu mentre que el 11,5 % està parcialment d’acord.
Protecció de la seguretat de les dades:
El 96,1 % de les mestres estan d’acord o totalment d’acord en que protegeixen la seguretat de les dades digitals relacionades amb el centre educatiu mentre que un 3,8 % està parcialment d’acord.
.
Àrea F: Pedagogia: Implementació a l’aula.
Aquesta àrea es relaciona amb la implementació a l’aula de tecnologies digitals per a l’aprenentatge mitjançant l’actualització i la innovació de les pràctiques d’ensenyament i aprenentatge.
Adaptació a les necessitats de l’alumnat:
El 80,1 % de les mestres es mostra d’acord o molt d’acord en què utilitza les tecnologies digitals per adaptar el seu mètode d’ensenyament a les necessitats individuals de l’alumnat mentre que un 11,5 % es mostra parcialment d’acord i un 7,7 % està en desacord.
Foment de la creativitat i motivació:
El 65,4 % de l’equip docent enquestat es mostra d’acord o totalment d’acord en que utilitza tecnologies digitals per fomentar la creativitat de l’alumnat i els motiva mitjançant aquesta. El 26,9 % es mostra parcialment d’acord mentre que un 3,8 % es mostra totalment en desacord.
Projectes interdisciplinaris i Col·laboració de l’alumnat:
El 53,9 % de l’equip docent es mostra d’acord o totalment d’acord en que utilitza tecnologies digitals per facilitar la col·laboració entre l’alumnat i en projectes interdisciplinaris. El 34,6 % es mostra parcialment d’acord mentre que el 7,7 % està en desacord.
Tecnologia útil per a l’ensenyament:
Referent a la qüestió : Faciliti un exemple d’una tecnologia digital que consideri especialment útil per a l’ensenyament (dispositiu, programari, plataforma, recurs, etc.) les respostes més repetides i significatives han estat:
-
Ipads/ netbooks/ Tauletes lenovo/ Chromebooks
-
Utilització del Google Classroom
-
Disposar de tauletes per l’alumnat, cercadors a internet, la pantalla digital a l’aula.
-
La página web british council for kids
-
La possibilitat de fer presentacions interactives.
-
Ús de netbook o ipad per accedir a la plataforma Classroom , e-Twinning i col·laborar en un Quizziz o Padlet.
-
Padlet
-
Metrials de robòtica diversos: Lego/ blueboots/Micro:bit/Makey,Makey
Àrea G: Pràctiques d’avaluació.
Aquesta àrea fa referència a les mesures que els centres podrien prendre en consideració per substituir gradualment l’avaluació tradicional per un conjunt de practiques més ampli.
Avaluació digital:
El 61,5 % de l’equip docent es mostra d’acord o molt d’acord amb l’afirmació: El nostre equip directiu m’ajuda a utilitzar tecnologies digitals per a finalitats d’avaluació mentre que el 34,6 % està parcialment d’acord i un 3,8% en desacord.
Avaluació de les destreses:
El 34,6 % del professorat considera estar d’acord o totalment d’acord quant a que utilitza les tecnologies digitals per a avaluar les destreses de l’alumnat mentre que un 46,2 % està parcialment d’acord i un 15,4 % està en desacord.
Retroalimentació adequada:
Un 26,9 % del claustre esta d’acord o totalment d’acord en que utilitza les tecnologies digitals per a facilitar retroalimentació adequada (feedback) a l’alumnat. Un 46,2 % està parcialment d’acord i un 15,4 % es mostra en desacord.
Autoreflexió sobre l’aprenentatge:
Els resultats de l’enquesta reflecteixen que un 23,1 % del claustre està d’acord o totalment d’acord en que utilitza les tecnologies digitals perquè l’alumnat reflexioni sobre el seu aprenentatge, mentre que un 50 % es mostra parcialment d’acord, un 19,2 % en desacord i un 7,7 % prefereix no respondre.
Àrea H: Competència digital de l’alumnat:
Aquesta àrea està relacionada amb el conjunt de destreses, coneixements i actituds que permeten a l’alumnat emprar les tecnologies digitals de forma segura, creativa i crítica.
El 65,4 % del claustre es mostra d’acord o totalment d’acord quant a que l’equip directiu s’assegura que l’alumnat desenvolupi les seves competències digitals mitjançant les diferents matèries, mentre que el 30,8 % afirma estar parcialment d’acord.
Comportament segur i responsable:
El 84,6 % del claustre es mostra d’acord o totalment d’acord en que al nostre centre l’alumnat aprèn a actuar i a comportar-se de manera segura a internet. Un 11,5 % està parcialment d’acord i un altre 3,8 % prefereix no respondre.
Verificar la qualitat de la informació:
El 65,4 % del professorat es mostra d’acord o totalment d’acord referent a que al nostre centre l’alumnat aprèn a comprovar si la informació que troba a internet és fiable i precisa. Un 26,9 % afirma estar parcialment d’acord i un 7,7 % prefereix no respondre.
Atorgar reconeixement al treball dels altres:
El 65,4 % dels enquestats es mostra d’acord o totalment d’acord quan a que al nostre centre l’alumnat aprèn a donar crèdit al treball d’altres persones que ha trobat a internet. Un 19,2 % es mostra parcialment d’acord. El 7,7 % en desacord i un 7,7% s’estima més no respondre.
Creació de continguts digitals i aprendre a comunicar:
El 80,7 % del claustre es mostra d’acord o totalment d’acord amb que al nostre centre l’alumnat aprèn a crear continguts digitals i també a comunicar-se utilitzant tecnologies digitals. El 11,5 % es mostra parcialment d’acord i el 3,8% en desacord.
Adopció de la tecnologia:
Referent a descriure la seva relació amb l’ús de les tecnologies digitals en l’ensenyament i l’aprenentatge a nivell professional en l’àmbit educatiu el percentatge resultant és el següent:
Un 69,2 % Normalment comença a utilitzar les tecnologies digitals al mateix temps que la majoria dels meus companys
Un 26,9 % Normalment comença a utilitzar les tecnologies digitals abans que els meus companys si considero que te avantatges
Un 3,8 % Normalment és un dels innovadors que exploren noves tecnologies.
Factors que limiten l’ús de la tecnologia:
El claustre ha configurat com creu que, es veuen afectats negativament l’ensenyament i l’aprenentatge amb tecnologies digitals amb els següents factors:
-
El claustre ha configurat com creu que, es veuen afectats negativament l’ensenyament i l’aprenentatge amb tecnologies digitals amb els següents factors:
- Un 8% creu que un factor negatiu és la falta de pressupost.
- Un 24% creu que un factor negatiu és l’equip digital insuficient.
- Un 72% creu que un factor negatiu és la connexió a internet és poc fiable o lenta i que els equipaments d’aula son molt antics i poc o gens funcionals.
- Un 20% creu que un factor negatiu és la limitació de l’espai escolar.
- Un 32% creu que un factor negatiu és el suport tècnic limitat o inexistent.
- Un 80% creu que un factor negatiu és la falta de temps per als professors.
- Un 32% creu que un factor negatiu són els professors amb competències digitals insuficients.
- Un 12% creu que un factor negatiu són els alumnes amb competències digitals insuficients
Seguretat en utilitzar la tecnologia:
Creació de continguts:
Un 69,3 % afirma sentir-se segur o molt segur en utilitzar tecnologies digitals als àmbits d’editar o crear recursos digitals per preparar les classes (per exemple, presentacions, imatges, àudios o vídeos) mentre que un 30,8 % es mostra parcialment segur.
Impartició de classes:
Un 61,5 % afirma sentir-se segur o molt segur en utilitzar tecnologies digitals als àmbits següents d’impartir les classes utilitzant diferents dispositius (com ara pissarres interactives o projectors de vídeo) i recursos (per exemple, qüestionaris, mapes conceptuals o simulacions en línia). Un 38,5 % es mostra parcialment segur.
Retroalimentació i suport:
Un 53,8 % es mostra molt segur o segur avaluant o facilitant retroalimentació personalitzada (feedback) i suport a l’alumnat mitjançant les tecnologies digitals. Un 23,1 % se sent una mica segur i un 19,2 % no es sent gens segur.
Comunicació:
El 92,3 % del claustre es mostra molt segur en utilitzar tecnologies digitals als àmbits de comunicació amb l’alumnat i les seves famílies mentre que un 7,7 % es mostra parcialment segur.
Formació Permanent
Desenvolupament professional a través de xarxes professionals:Aprendre d’altres professors/es a través de xarxes de professors o comunitats de pràctiques en línia (com eTwinning)
A la pregunta sobre el desenvolupament professional a través de les xarxes professionals, un 46,2 % li ha semblat útil i a un 15,4 % li ha semblat que tingui certa utilitat. A un 38,5 % no li ha semblat gens útil.
Orientació/assessorament interns: Serveis d’orientació o assessorament interns, facilitats com a part d’un acord educatiu oficial
Un 57,7 % del professorat considera que és útil l’orientació i assessorament intern, mentre que un 19,2 % creu que té certa utilitat i un 23, 1% prefereix no respondre.
Una altra formació interna: D’altres activitats formatives internes organitzades pel centre (per exemple, tallers impartits pel coordinador TAC o observar com treballen els/les companys/es)
Sobre la pregunta sobre altres formacions internes, un 65,4% creu que és útil, un 19,2 % que té certa utilitat i un 15,4 % no ha participat.
Visites d’estudi: Visites d’estudi (per exemple, a d’altres centres, empreses o organitzacions)
Respecte a la pregunta sobre si ha participat en alguna activitat en l’últim any sobre DPC, un 19,2 % li ha semblat útil, a un 23,1 % li ha semblat que té certa utilitat i un 57,7 % no ha participat.
Programes acreditats: Programes acreditats (per exemple, cursos breus acreditats o programes de grau)
Un 19,2 % del professorat creu que ha estat útil ser partícip d’un programa acreditat, un 26,9 % que ha tingut certa utilitat i un 53,8 % s’estima més no respondre.
Segueix-nos!