EINES PER FLEXIBILITZAR, PERSONALITZAR I OPTIMITZAR ELS APRENENTATGES: INICIACIÓ A LA LECTURA FONOLÒGICA

Nivell educatiu: primària

Objectius:

• Adquirir la correspondència fonema-grafema.
    • Desenvolupar una adequada consciència fonètica i fonològica.
    • Assentar les bases fonològiques necessàries per a la competència lectora.
    • Adquirir progressivament una lectura fonològica precisa que vagi desembocant en una lectura lèxica funcional.
    • Gaudir de l’aprenentatge de la lectura: entrar en el món de les lletres de forma motivadora i engrescadora.

Descripció del material: consisteix en un conjunt de contes cadascun dels quals té un protagonista amb una història concreta vinculada a un so i a la/es seva/es corresponent/s grafia/es de la llengua catalana. Totes les històries estan ambientades en un castell on els successos estan vinculats narrativament.

El material consta de 20 personatges i per tant de 20 narratives. A través d’ells i les seves històries, el nen/a anirà descobrint els diferents sons de la fonètica catalana i la seva corresponent representació gràfica. Descobrirà alhora que un mateix so pot ser representat per més d’una grafia. Al mateix temps el nen/a, anirà descobrint les diferents possibilitats de combinació per formar síl·labes i paraules de significats diferents. Així, de forma totalment lúdica, el nen/a anirà adquirint una bona consciència fonètica i fonològica, aspectes imprescindibles per poder realitzar un adequat aprenentatge lector i també escriptor. (Material basat en el llibre: Tardiu Cortada, R; el castell de Lletralàndia; Ed. Pedra de Toc; Girona, 2016 ISBN:84-95739-25-9 http://www.pauta-girona.com/lletralandia/)

És un eina molt adequada per tots aquells alumnes que presenten dificultats en l’aspecte fonològic (dificultats de base lingüística) i en aquells on l’aprenentatge del procés lector no ha assolit unes bones bases per desenvolupar una lectura competent; és a dir, precisa, comprensiva i funcional.

Juntament amb aquest material s’utilitza un llibre de lectura de paraules creat d’acord amb la temàtica de l’interès de l’alumne. Es tracta d’un llibre d’imatges on el nen/a hi haurà d’associar la paraula global corresponent (funciona bé amb el sistema de velcro tal i com es pot veure a la imatge). Una vegada assolida la fase de lectura logogràfica (imatge-paraula global), s’inicia el treball pel coneixement de les unitats més petites que configuren aquesta paraula; primer la síl·laba (cop de veu) i després la grafia (fonema). Aquest treball es realitzarà amb el suport del material del castell.

Material del Castell

Material llibre de lectura d’imatge-paraula

Material Castell de Lletralàndia per imprimir

Exemple material llibre d’imatge-paraula per imprimir