EINES PER AFAVORIR LA PARTICIPACIÓ, LA COMPRENSIÓ I L’EXPRESSIÓ LINGÜÍSTICA: ADAPTACIÓ DE POEMES, DITES I CANÇONS

Nivell educatiu: qualsevol

Objectius:

• Afavorir la comprensió del vocabulari i del contingut d’un poema o cançó.
    • Potenciar l’expressió oral.
    • Facilitar la participació col·lectiva.
    • Superar les barreres lingüístiques que poden suposar els textos literaris per alumnes amb necessitats diverses a l’àmbit lingüístic.

Descripció del material: conjunt de dispositius lingüístics basats en símbols gràfics (dibuix, pictograma i/o fotografia) que actuen com a suport del vocabulari implícit en qualsevol text literari; en aquest cas d’un poema, d’una dita o d’una cançó.

Es tracta de signar les paraules clau o de contingut (noms, verbs, adjectius i adverbis) a través de símbols gràfics. El suport de la imatge aporta un canal d’accés directe al significat de la paraula i/o concepte. D’aquesta manera afavorim la seva comprensió, facilitem la seva integració i per tant el seu posterior ús.

És una eina molt indicada quan hi ha dificultats de processament lingüístic (de comprensió, de memòria, d’evocació…) i de coneixement de la llengua.

El suport visual, es pot complementar amb un suport material a través de l’objecte real, per tal de garantir millor els objectius plantejats.

Suport gràfic al Poema del Pessebre

Suport gràfic a la dita del mes de Febrer

Suport gràfic i material a la Poesia de la Tardor

Suport gràfic del poema de Nadal ‘M’agrada’ en format llibret