EINES PER AFAVORIR LA PARTICIPACIÓ, LA COMPRENSIÓ I EXPRESSIÓ LINGÜÍSTICA: SUPORT LINGÜÍSTIC AL JOC SIMBÒLIC

Nivell educatiu: Educació Infantil i primer cicle de Primària

Objectius:

    • Promoure l’autogestió del joc: iniciativa i autonomia.
    • Oferir opcions de pensament.
    • Crear una estructura de joc.
    • Ampliar el contingut lingüístic o bagatge lèxic propi i específic de cada joc.
    • Fomentar la comprensió i expressió en el desenvolupament del joc
    • Afavorir la participació en el joc compartit.

Descripció del material: es tracta d’uns plafons amb símbols pictogràfics que actuen com a suport al desenvolupament de l’activitat de joc simbòlic. Concretament, en aquest article s’ofereix el material de suport al joc de les nines, dels cotxes, de les botigues i dels metges.

El suport gràfic a més a més d’oferir el vocabulari específic de cada joc permetent-ne la seva comprensió i actuant com a  eina d’expressió, també actua com a element per estructurar aquest joc. Les diferents opcions d’acció representadas en les plafons, actuen com a opcions de pensament que permeten seqüenciar-les en un ordre temporal i espacial, afavorint al matéis temps, una estructura de joc i de pensament.

L’objectiu últim és aconseguir que el nen/a acabi interioritzant el contingut lingüístic i el procediment del joc amb les possibles opcions d’acció. En el moment en que això es comença a produir,  es podrà retirar el suport gràfic i amo conseqüència, el nen/a podrà actuar amb iniciativa i gestionar el joc de forma més autònoma; arribant d’aquesta manera a l’autogestió del seu joc.

Cal destacar que aquest suport lingüístic, també aporta al nen/a l’oportunitat de participar de forma activa al joc col·lectiu. Permet comprendre el comportament dels diferents rols implicats al joc,  assumint-ne un de determinat (diferenciant-lo dels altres) i havent d’interactuar entre ells. Per exemple, en el joc dels metges i botigues, cada rol està representat per una medalla i alhora, té el seu propi plafó d’accions. D’aquesta manera el nen/a s’identifica amb un rol concret i interactua amb l’altre de forma conseqüent.

És recomenable que a l’espai físic on s’ha de dur a terme el joc, estigui ben delimitat i sobretot retolat on no s’especifiqui únicament el tipus de joc sinó que també l’accio o accions que s’hi desenvoluparan (tal i com es pot veure en l’exemple de l’espai del joc dels metges).

Com a últim apunt, destacar que els plafons gràfics es poden imprimir i plastificar tal qual, de manera que el nen/a assenyala l’acció que vol realizar o l’element que vol utilizar. Ara bé, també es poden retallar i plastificar individualment els pictogrames i enganxar-los amb velcro en una superfície llisa, preferiblement negra. Apuesta segona opció té la ventatja que els pictogrames son manipulables, fet que facilita l’estructura del joc  ja que permet seqüenciar de forma anticipada les diferents accions implicades de manera visual.

Daus gràfics com a suport al joc dels cotxes

Plafó gràfic de suport al joc de les nines

 

Model de retolació de l’espai físic del joc de Metges

 

Suport Joc Nines per imprimir

Suport Joc Cotxes per imprimir

Suport Joc Metges per imprimir

Suport Joc Botigues per imprimir

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>