Treballs de síntesi

Durant els tres primers cursos de l’ESO els alumnes dediquen una setmana per curs a fer un [treball de síntesi]. Al llarg de la setmana els alumnes treballen en petits grups al voltant d’un tema central. Per dur a terme el treball han de resoldre activitats de totes les àrees del currículum. Al final de la setmana cada grup presenta un informe del treball i fa una petita exposició oral.

Els treballs que es realitzen al llarg de l’etapa són:

• A 1r curs el treball es titula La ciutat.
    • Es comença amb una activitat que es fa a l’Institut sobre Les ciutats al llarg del temps.
    • El segon dia es fa una activitat pràctica Orienta’t per la teva ciutat. Es fa un recorregut urbà a partir del Parc de la Ciutadella.
    • Un altre dia es dedica a l’activitat De Barcino a Barchinova al Museu d’Història de la Ciutat.
    • Un dia els alumnes es queden a l’Institut per realitzar l’activitat Romanorum Vita.
    • Finalment el darrer dia és el que dediquen a completar l’informe escrit i a realitzar l’exposició oral que clou el treball.
  • A 2n curs el treball es titula La serra de Collserola.
    • El primer dia es fa una presentació del treball, amb diversos videos, i es prepara una enquesta que els alumnes passen a la tarda pel barri.
    • Els altres dies es fan diferents activitats. Una és una visita al Monestir de Sant Cugat.
    • Es fa una caminada per la serra de Collserola, de l’Institut fins l’Observatori Fabra. Allí es fa el taller Descobrim l’espai.
    • També es fa una descoberta de vegetació al Centre d’Educació Ambiental de Can Coll.
    • El darrer dia es dedica, com és habitual, a completar l’informe escrit i fer l’exposició oral.
  • A 3r curs el treball es titula El mar. S’analitza la relació de la nostra ciutat amb el mar mitjançant diferents sortides i tallers:
    • En el Museu Marítim de Barcelona es fan els tallers Els corsaris i El mar, camí dels descobridors. Des d’allí es fa una visita guiada per la façana marítima, Els gremis del mar. I es fa una visita autoguiada al vaixell Santa Eulàlia.
    • Al Centre dels treballs del mar El Far es fan els tallers El cicle de la vida i paisatges al mar i el de Navegació tradicional.
    • El darrer dia es dedica, com sempre, a completar l’informe escrit, i a fer l’exposició oral.
  • A 4t curs no hi ha un treball de síntesi, però els alumnes fan un projecte de recerca que desenvolupen amb l’ajuda dels seus tutors com a part del procés d’orientació acadèmica i professional. En el projecte s’informen de professions que els agradaria desenvolupar i dels estudis necessaris per aconseguir-ho.

El treball de síntesi és una bona oportunitat per posar en pràctica aprenentatges adquirits en diferents àrees. Objectius semblants tenen moltes de les activitats complementàries que organitzem.