Història

L’edifici actual es va construir entre el 1920 i el 1930 gràcies al llegat de la família Ribas per albergar-hi un orfenat, en els terrenys de l’antiga finca de Can Besora. Es va encarregar el projecte a l’arquitecte Enric Sagnier i Villavecchia el qual va construir l’edifici d’acord amb els cànons modernistes de l’època.

L’Orfenat Ribas, també conegut com a Patronat Ribas, es va inaugurar l’abril de 1930, amb capacitat per a cinc-cents llits i vuit-cents escolars, que aprenien amb el mètode Montessori. Va funcionar fins al curs 1970-1971, quan el Patronat decidí tancar-lo per problemes econòmics.

L’Ajuntament de Barcelona va comprar l’edifici el maig de 1975 per fer-hi un complex escolar. Després de considerar diferents possibilitats, es va decidir crear dos instituts de secundària. La creació d’aquests instituts es va materialitzar el setembre de 1976 i es va viure com un èxit veïnal, ja que es recuperava com a equipament pel barri el recinte que havia ocupat fins feia pocs anys el Patronat Ribas.

L’ala esquerra de l’edifici es va convertir en l’Institut de Formació Professional Patronat Ribas i l’ala dreta en l’Institut d’Ensenyament Secundari Vall d’Hebron, que el 1985 va passar-se a anomenar Carles Riba.

portes2014

A inicis del curs 2001-2002, coincidint amb la celebració del 25è aniversari, es va iniciar un procés de fusió que va culminar l’estiu de 2012, completant la unificació dels dos instituts. Es va decidir recuperar el nom d’Institut Vall d’Hebron. Actualment, l’Institut compta amb una variada oferta educativa, recollint el testimoni dels dos centres fusionats.

L’edifici actual reflecteix part d’aquesta història. L’estructura i molts dels espais són els originaris que va dissenyar Enric Sagnier, tot i que s’han rehabilitat i condicionat pel seu nou ús. El recinte actual és més petit del que disposava l’antic orfenat, de tota manera, la grandària del projecte original ha permès disposar en l’actualitat d’un institut dotat d’instal·lacions diverses i modernes: una gran biblioteca (que ocupa l’espai de l’antiga capella), dos gimnasos i una sala de fitnes, quatre laboratoris de ciències, quatre tallers de plàstica, una aula de música, un teatre, dos tallers de tecnologia, una dotzena d’aules d’informàtica, cinc salons de perruqueria i quatre d’estètica, tallers d’electricitat i electrònica, un taller per a bicicletes, un hort ecològic, un viver i diverses zones enjardinades, pistes poliesportives per a diferents usos.