Nou projecte de digitalització

L’institut Les Margues aposta fermament per l’ús de les noves tecnologies a l’aula. En aquest sentit, el projecte que us presentem neix de la necessitat d’engegar un nou procés que inclou la utilització d’ordinadors portàtils propis per part de l’alumnat. Aquesta necessitat ha esdevingut més urgent per raó de la situació generada per la pandèmia de coronavirus i la conseqüent necessitat d’establir normes de seguretat i higiene estrictes als centres educatius que impedeixen compartir espais i materials.

El projecte d’ús d’ordinadors a l’aula que posarem en marxa el curs vinent (2020/2021) té com a objectiu integrar plenament les Tecnologies de la Informació i de la Comunicació (TIC) a les aules del nostre centre educatiu. Aquest projecte implica l’ús d’un ordinador portàtil per cada alumne o alumna, transformant les aules en “aules digitals”, proporcionant accés a Internet de qualitat i als Entorns Virtuals d’Aprenentatge (EVA), és a dir, plataformes educatives amb continguts i recursos en format digital. No obstant això, la disponibilitat d’un ordinador per alumne/a a l’aula no implicarà obligatòriament l’eliminació del llibre físic en favor del llibre digital. En determinades matèries, s’ha optat per continuar utilitzant el llibre de text i fer servir l’ordinador com a una eina de suport a l’aprenentatge. A més, per facilitar aquesta digitalització, s’ha creat un correu corporatiu de centre perquè tot l’alumnat disposi d’una adreça de correu electrònic pròpia.

En circumstàncies anteriors a l’alarma sanitària viscuda els últims mesos, aquest projecte s’hauria d’haver anat implementant de forma progressiva al llarg de quatre cursos escolars, però la inesperada expansió del SARS-CoV-2 arreu del món i les enormes conseqüències que deixa al seu pas han obert un nou escenari.

No obstant aquest nou escenari, l’aprenentatge als centres educatius ha de poder continuar amb la màxima normalitat, però seguint unes  instruccions sanitàries molt estrictes de manera que l’institut ha de ser un entorn segur, amb el risc mínim assumible.

Així doncs, si volem que el nostre centre continuï sent un espai on l’activitat educativa es pugui dur a terme d’una manera segura i confortable s’han d’establir una sèrie de mesures adreçades a reduir la transmissió del virus. Entre aquestes mesures establertes al Pla d’actuació per al curs 2020-2021 per a centres educatius en el marc de la pandèmia, es recomana que cada grup tingui un únic espai de referència i s’ha d’evitar en la mesura possible que es comparteixin equips, dispositius, estris o altres instruments o accessoris, com serien les aules d’informàtica i els ordinadors (tant els de sobretaula com els portàtils).

A més, en cas de tancament total o parcial del centre, també és important disposar de més recursos informàtics per garantir una acció educativa telemàtica de qualitat.

De fet, el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya estableix que “els centres que imparteixen ensenyaments obligatoris han de disposar de l’equipament digital necessari per l’assoliment de la competència digital del professorat i de l’alumnat”. A més, també recalca que s’ha d’impulsar la cultura digital als centres: “Incorporar l’aprenentatge telemàtic i garantir la incorporació d’estratègies per a fomentar la competència digital dels docents i dels alumnes, prioritzant aquells amb una baixa capacitació digital.”

En conseqüència, i amb els acords pertinents del Claustre de Professorat i del Consell Escolar, el proper curs 2020-2021 és necessari que tots els alumnes disposin i duguin diàriament a l’institut un ordinador portàtil. Les característiques del qual haurien de ser, recomanablement, les següents:

• Mida aconsellable no superior a 14”
  • Bateria d’alta capacitat. Durada mínima aconsellable: 6 hores
  • Sistema operatiu Windows, preferiblement. És una recomanació per homogeneïtzar tots els equips
  • Disc dur SSD (128 GB mínim), preferiblement
  • Memòria RAM: 4 GB mínim
  • Un mínim de 2 ports USB (2.0 o 3.0)
  • Antivirus (n’hi ha prou amb la solució́ gratuïta Microsfot Security Essentials, del mateix fabricant)
  • Habilitació del tallafocs (la del mateix sistema operatiu és suficient)
  • Complements i perifèrics: funda de neoprè per protegir l’ordinador, un ratolí, un llapis de memòria USB ( 4 Gb mínim), i uns auriculars
  • Es recomana contractar una assegurança per trencament pels ordinadors nous

En cas que no disposeu d’ordinador portàtil per a ús personal del vostre fill o filla, ens hem posat en contacte amb l’empresa Inforvic INT S.L. – Zona Informàtica per si voleu adquirir aquest ordinador: ACER Travelmate B311, per un preu de 299€. En trobareu tota la informació a:

Degut a la demanda actual d’àmbit mundial, aquesta botiga no pot garantir la disponibilitat d’aquest model d’ordinador portàtil per tot l’alumnat del centre fins al novembre del 2020 (en cas que hi hagués una demanda massiva). L’estoc que en té actualment és limitat. En tot cas, es pot fer la comanda i assegurar-se que, quan arribin, les famílies que hagin fet la reserva els podran adquirir.

Cal destacar que no hi ha cap vinculació contractual amb aquesta empresa i, per tant, les famílies poden adquirir els ordinadors portàtils lliurement o portar al centre els que ja tinguin a casa, sense cap compromís. A més, recordem que les característiques que hem esmentat anteriorment són orientatives i recomanables, no són pas una exigència en cap cas.

Per a les famílies que no puguin assumir aquesta despesa, s’estudiarà la possibilitat de cedir un ordinador portàtil a través de Serveis Socials.

En cas que la disponibilitat d’ordinadors portàtils per part de l’alumnat no sigui suficient a principi de curs, per causa de l’elevada demanda mundial als proveïdors, l’equip docent s’adaptarà a aquesta circumstància.

Moltes gràcies per la vostra col·laboració.