Un congrés científic escolar sobre uns estranys animàlculs amb un final inesperat

El passat 14 de març els alumnes del grup Phi vam fer un congrés científic sobre els Caminalcules, uns estranys animals dels que havíem de descobrir l’història evolutiva.

En primer lloc, van haver-hi les ponències: les investigadores Irma Roig (del Centre de Regulació Agro-Genòmica, CRAG) i Mari Carmen Puertas (del centre de recerca sobre la SIDA, IRSI-Caixa) ens van presentar el seu itinerari vital fins a ser investigadores i en què consisteix la seva tasca.

En segon lloc, vam fer la sessió de pòsters: cada equip tenia un  caminàlcul diferent. A partir de diverses dades (talls estratigràfics, seqüències d’ADN, comparació morfològica) intentàvem en els pòsters explicar-ne la seva antiguitat, si eren depredadors o herbívors, aquàtics o terrestres, si vivien en una època amb molts recursos o pocs…i ubicar-los en l’arbre evolutiu dels Caminalcules que havíem construït prèviament entre tots.

En tercer lloc, cada equip va aportar els seus descobriments en un esquema conjunt i va passar una cosa inesperada. Vam descobrir que totes les nostres conclusions prèvies eren incorrectes! En posar les conclusions en comú, vèiem una cosa que no podíem veure abans. Sembla contradictori, però va ser fantàstic equivocar-nos. Si voleu saber perquè, ens ho haureu de preguntar.