REFLEXIONEM SOBRE LA VIOLÈNCIA

De què estem parlant quan parlem de violència o de pau? Quins tipus de violència observem en el nostre entorn? Quin missatge enviaríem als companys i companyes?

L’alumnat de 4t d’ESO, de l’optativa d’EVIP, ha estat treballant sobre aquesta qüestió. Després d’una pluja d’idees a partir d’experiències pròpies o de persones properes, van plantejar missatges per transmetre a la resta de l’institut, amb un to més global i sense detallar un fet en concret.

El resultat? Un treball en gran format que s’ha dibuixat als vidres de l’institut. Aquest fet no és casual, ja que el vidre deixa entreveure què passa dins i fora de les parets del centre, una manera simbòlica de dibuixar-nos, de veure que tothom és part de la reflexió entorn de la violència.

A continuació, una mostra dels resultats amb les reflexions de cada alumne i/o grup de treball.

Clàudia
Títol: Pau

“El meu treball simbolitza un rellotge de sorra en el qual, lentament, les boletes de la pau van guanyant a la violència, que ha estat vencent tot aquest temps.”

A manera de joc d’equilibri, podem observar unes mans que poden controlar si la pau supera el que és obscur (violent, agressiu) o no. En nosaltres està el poder de la balança.

Carlota i Ariadna
Títol: Ajuda’ns

“Nosaltres creem la violència i només nosaltres podem aturar-la. Si tothom col•laborem, podem acabar amb ella”. Fer d’aquest món un lloc millor, depèn de la nostra voluntat per canviar les coses. Ara bé, per fer un canvi significatiu, cal treballar en comunitat. Totes juntes som més fortes. T’hi sumes?

Ángela
Títol: Actua

Per descomptat, tothom som responsables del que fem, però també ho som d’actuar en cas de veure un acte ofensiu, violent… No fer-ho, ens fa còmplices d’una injustícia que no podem tolerar.

“Representa una persona que està veient violència i plora de tristesa, perquè encara passin coses així. El missatge que volia transmetre és que no has de quedar-te ni callat ni callada davant una violència. Has d’actuar.”

Araceli i Paula
Títol: STOP bullying

“En el primer vidre hi ha persones insultant un “emoji” trist i a sota, la frase incompleta ‘Si no t’agrada aquesta situació…’, fent referència al fet que a cap persona ens agrada el que veiem. El segon vidre representa que si tothom col•labora, és possible parar el bullying, d’ací que la frase acabi en ‘ACTUA’.” Fer desaparèixer l’assetjament escolar, suposa assumir la nostra part com a membres d’un col•lectiu i combatre juntes les injustícies.

Pol i Adrián
Títol: Igualtat

La igualtat no es pot aconseguir sense un treball conjunt, entre homes i dones.

Arantxa i Judith R.
Títol: Cosa de tothom

“Aquest dibuix envia un missatge clar sobre què opinem de la igualtat, ja que encara hi ha gent que no sap que tothom som iguals i que tenim el mateix dret de fer el que vulguem.”
Aconseguir un equilibri on no patir cap desigualtat per la nostra condició de dona o home, per la nostra orientació sexual, etc., depèn solament de la nostra implicació en defensar els drets de totes.

Judith G.
Títol: No violència

El símbol de prohibició marca de manera rotunda la necessitat d’aturar qualsevol forma de violència.