Què ens diuen els llibres del que ens explica el profe?

En el marc del projecte de centre d’innovació docent “Impuls a la lectura”, els alumnes de 4t d’ESO han dut a terme una activitat de lectura compartida entre iguals en l’àmbit de Biologia i Geologia i dins l’eix competencial lector del gust per llegir. Hem anomenat aquesta activitat “Què ens diuen els llibres del que ens explica el profe?”.

Els objectius generals de l’activitat han estat:

1. Facilitar el desenvolupament de la competència comunicativa i lingüística fomentant l’hàbit lector i el gust per llegir, i incentivar l’avaluació des de la perspectiva de l’alumnat.
  2. Millorar la comprensió lectora.
  3. Conèixer el grau d’afectivitat i d’efectivitat de l’aplicació d’aquesta activitat mitjançant els instruments d’avaluació del professorat i de l’alumnat.

A l’àrea de Biologia i Geologia no utilitzem llibre de text. Els alumnes disposen, en canvi, de tots els continguts curriculars de la matèria desenvolupats i editats pel professor en forma de presentacions digitals compartides al moodle.

Això vol dir, però, que s’ha de prescindir dels llibres que tenim a l’abast a les biblioteques? És cert que el professor ha inclòs a les seves presentacions tot allò que poden necessitar els alumnes per assolir els objectius de la matèria. Però és cert, també, que el procés de recerca d’informació, el fet de contrastar la informació que apareix en diversos llocs, o senzillament observar fotografies i esquemes diversos, ens enriqueix molt més que si no ho féssim. És per això que hem volgut realitzar un petit experiment i preguntar-nos: què ens diuen els llibres del que ens explica el profe?

Per dur a terme l’activitat vàrem escollir les primeres quatre unitats didàctiques de geologia:

1. Tectònica
  2. Deformació estructural
  3. Processos metamòrfics
  4. Processos ignis

Els 12 alumnes de la matèria optativa de Biologia i Geologia de 4t d’ESO es van distribuir en 4 grups de 3 alumnes cadascun, els quals van escollir un dels quatre temes.

Cada grup va anar de forma autònoma a la Biblioteca de Ca l’Oliveres a consultar els llibres de text sobre la matèria, tècnics o divulgatius, per comparar la informació continguda a les publicacions amb la de les presentacions del moodle.

Es va demanar que els alumnes es gravessin en vídeo durant la consulta de llibres, la lectura dels textos i tot comparant les dues fonts d’informació. Aquest ha estat el resultat:

Dins i fora de la biblioteca, de dia i de nit, a la cadira, al terra, a la butaca, sols i en companyia, lectura silenciosa i en veu alta. Tot un ventall de possibilitats que ens han volgut mostrar! I una vegada finalitzada l’experiència, què els ha semblat l’activitat? Aquí teniu els comentaris dels protagonistes:

En la nostra tasca docent, els professors acostumem a proporcionar tot allò que puguin necessitar els alumnes amb l’objectiu de facilitar-los l’aprenentatge. És important, però, dotar-los també de les eines, i sobretot encoratjar-los, per que desenvolupin l’esperit crític, i promoure així la recerca activa de respostes per part de l’alumnat. És en aquest sentit que s’ha dut a terme aquesta activitat combinant la recerca bibliogràfica amb la lectura i la creació audiovisual.