Macroinvertebrats del Tenes

Des de la matèria de Biologia i Geologia, els alumnes de 1r d’ESO han sortit fora de l’institut en nombroses ocasions per tal d’estudiar in situ els grups d’organismes que han treballat i estudiat a l’aula.

Watermarked21(2017-05-26-1110)

Així, van recollir a la riba del riu Tenes mostres per al cultiu d’infusoris, bacteris i protozous, que van observar, dibuixar i descriure al laboratori, i van reconèixer les característiques pròpies de les algues macroscòpiques que permeten constatar que no poden formar part del regne Planta i que, per tant, s’inclouen dins del regne dels Protoctistes (veure ressenya). També van estudiar líquens epilítics i epífits al Parc del Tenes, i van comprovar que l’estructura d’aquests organismes simbionts (estan formats per un fong i una alga) és ben particular (veure notícia).

Watermarked16(2017-05-26-1110)

Al Montseny, a l’octubre, i en el marc de les activitats del Treball de Síntesi, els alumnes van poder estudiar exemples destacats de la vegetació mediterrània pròpia del bosc mixt i de ribera. Van aprendre poc més de 15 espècies entre arbustos i arbres, però l’objectiu no era que tinguéssin un llarg llistat d’espècies, sinó que reconeguéssin els diferents estrats vegetals, les parts del corm d’una planta superior, i les característiques diferencials entre una gimnosperma i una angiosperma.

Watermarked19(2017-05-26-1110)

Aprofitant l’explosió de vida al principi de la primavera, els alumnes de 1r van tornar a sortir al camp acompanyats del professor de Biologia i Geologia per a reconèixer diferents invertebrats terrestres (veure article).

Watermarked22(2017-05-26-1110)

L’objectiu, novament, no va ser reconèixer o aprendre noms d’espècies, sinó que l’objectiu curricular va ser ensenyar a observar, promoure el respecte per la natura i, més específicament, reconèixer les característiques taxonòmiques que permeten diferenciar els grans grups d’invertebrats: anèl·lids (cucs segmentats amb quetes), mol·luscs (cos dividit en cap, peu i mantell amb la massa visceral), i dins d’aquests, els gasteròpodes (una única valva enrotllada o absent, i presència de ràdula), els artròpodes (amb exoesquelet articulat) i, dins d’aquest gran grup, els aràcnids (amb cos dividit en cefalotòrax i abdomen, 4 parells de potes i sense antenes), els miriàpodes (cos dividit en cap i tronc, amb nombrosos segments amb un o dos parells de potes cadascun, amb quelícers i un parell d’antenes), els insectes (cos dividit en cap, tòrax i abdomen, amb 3 parells de potes, genèricament 2 parells d’ales, i un parell d’antenes), i els crustacis (cos dividit en cefalotòrax i abdomen, amb un nombre variable de potes (molts subgrups amb 5 parells de potes) i amb dos parells d’antenes).

Watermarked9(2017-05-26-1110)

Posteriorment, els alumnes van gaudir de les explicacions sobre els ocells i el treball de camp de l’ornitòleg Rafael González i la seva col·laboradora, novament a les immediacions del riu Tenes (veure resum).

Watermarked5(2017-05-26-1109)

Recentment, han estudiat extensament les característiques dels tetràpodes (amfibis, rèptils, aus i mamífers) gràcies a la sortida de Biologia i Geologia al Parc Zoològic de Barcelona (veure notícia).

Watermarked11(2017-05-26-1110)

Amb aquest treball, els alumnes han pogut aproximar-se novament a la diversitat biològica mitjançant l’observació, el dibuix i la descripció dels caràcters taxonòmics que permeten classificar els principals grups d’animals. A més, s’ha incidit especialment en la distribució dels éssers vius, els seus requeriments ecològics i el seu comportament.

Watermarked8(2017-05-26-1109)

Així, no ens interessa que els alumnes sàpiguen quines són les diferències entre una tortuga de les Galàpagos i una tortuga d’Aldabra, però sí que entenguin que dues espècies separades a la natura per milers de quilòmetres tenen mida i aspecte molt similars perquè estan adaptades a característiques ambientals semblants (és el que a 4t d’ESO estudiaràn al bloc d’evolució com a morfologia funcional i convergència morfològica).

Watermarked2(2017-05-26-1109)

Aquesta setmana els alumnes de 1r d’ESO han tornat a sortir de les seves aules per a treballar els continguts de Biologia i Geologia en plena natura.

Watermarked4(2017-05-26-1109)

Dins del projecte interdisciplinar “Anem al Tenes” i en el marc del Projecte de centre “Apadrinem el riu Tenes”, els alumnes han mostrejat en diversos punts del riu amb l’objectiu de capturar, observar i reconèixer els principals grups de macroinvertebrats aquàtics.

Watermarked15(2017-05-26-1110)

En primer lloc, els alumnes han après la metodologia adequada per a recollir mostres de macroinvertebrats al riu. Sí, ha calgut posar els peus a l’aigua!

Watermarked6(2017-05-26-1109)

La majoria de macroinvertebrats aqüàtics es poden trobar adherits a la superfície de les roques, protegits per les algues, o amagats sota els blocs i els còdols. És per això que el més adequat és recollir ràpidament els blocs i posar-los en una safata de dissecció per a retenir els animals que es desprenen del substrat.

Watermarked18(2017-05-26-1110)

Com que molts invertebrats es deixen emportar immediatament pel corrent de l’aigua en el moment d’agafar la roca o, fins i tot, de fer ombra amb el cos en el moment d’apropar-nos, és convenient posar un salabre corrent avall per a capturar aquests animals.

Watermarked13(2017-05-26-1110)

També esdevé interessant recollir ràpidament part de la capa superficial del substrat sorrenc, doncs molts invertebrats viuen en els espais intersticials del sediment.

Watermarked3(2017-05-26-1109)

Després de recollir la mostra, cal separar de la roca, amb pinces i amb les agulles emmanegades, aquells éssers vius que s’aferren al substrat, intentant passar desapercebuts.

Watermarked1(2017-05-26-1109)

Una vegada aïllats els macroinvertebrats a la safata, és el moment d’observar aquelles característiques que tinguin valor taxonòmic per a poder-los classificar.

Watermarked20(2017-05-26-1110)

Tot i que els alumnes disposen d’una làmina amb els dibuixos de les principals espècies que es poden trobar al riu, el que és important i pedagògicament interessant és que els alumnes siguin capaços de reconèixer en cadascun dels exemplars capturats aquells elements morfològics que els permeten classificar l’organisme en un grup biològic o en un altre, encara que, per limitacions òbvies de tipus curricular, només puguin classificar els animals a nivell de classe o d’ordre.

Watermarked24(2017-05-26-1110)

Com que sovint la comparació dels exemplars amb els dibuixos és molt difícil o estèril des d’un punt de vista de la didàctica de les ciències, els alumnes de 4t d’ESO de la matèria de Biologia i Geologia han ajudat als alumnes de 1r en aquesta tasca de classificació mitjançant l’ús de l’aplicació gratuïta per a smartphones RIU.net, que coneixen molt bé (veure article).

Watermarked23(2017-05-26-1110)

Aquesta aplicació conté una taula dicotòmica que ajuda a observar i discriminar els caràcters taxonòmics d’altres característiques morfològiques que no són determinants en la identificació del grup.

Watermarked10(2017-05-26-1110)

En alguns casos, la reduïda mida dels exemplars afegeix dificultat en l’observació de les seves característiques mofològiques.

Watermarked14(2017-05-26-1110)

Una altra dificultat important en el reconeixement dels grups biològics estudiats és, en el cas dels artròpodes, i especialment en el dels insectes, que els estadis larvaris aquàtics presenten característiques molt diferents a les dels adults de la mateixa espècie. Així, per exemple, l’exemplar de la fotografia anterior, que és una larva de libèl·lula, no presenta la disposició i l’aspecte característics de les ales dels adults que permeten classificar l’insecte dins de l’ordre dels odonats.

Watermarked7(2017-05-26-1109)

En qualsevol cas, els alumnes han pogut gaudir una vegada més de la natura, entrar en contacte amb el riu i aplicar els coneixements adquirits a la matèria.

Watermarked17(2017-05-26-1110)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>