Avui al zoo aprenem dels tetràpodes

Avui els alumnes de Biologia i Geologia de 1r d’ESO han passat el dia al Parc Zoològic de Barcelona amb l’objectiu d’aprendre multitud d’aspectes sobre la biologia i l’ecologia dels tetràpodes: amfibis, rèptils, aus i mamífers.

Watermarked1(2017-05-15-2201)

De seguida que ha obert el parc, els alumnes s’han disposat a completar en grups de 3 – 4 companys el dossier de treball, on han hagut de determinar, dibuixar i interpretar aspectes diversos sobre la classificació, l’anatomia, l’alimentació, l’hàbitat o el comportament de nombroses espècies.

Watermarked2(2017-05-15-2201)

Els amfibis (tritons, salamandres, gripaus i granotes) són els més primitius dels animals amb 4 extremitats. Es caracteritzen pels següents aspectes:

1. Tenen esquelet ossi.

2. Tenen dos parells d’extremitats.

3. Generalment 4 dits a les potes anteriors (de vegades 5 i de vegades menys).

4. Pell llisa i humida, amb moltes glàndules (algunes poden ser verinoses), sense escates.

5. Boca gran amb petites dents i dues narines (orificis nasals).

6. Respiració pels pulmons i per la pell. En algunes espècies, els adults mantenen les brànquies externes dels estats larvals.

7. Sistema circulatori tancat (la sang sempre circula a dins dels vasos sanguinis), doble (hi ha un circuit pulmonar i un circuit sistèmic (per la resta del cos)) i incomplet (la sang oxigenada i no oxigenada es barregen al cor).

8. Ectotèrmics (la temperatura del cos varia amb la temperatura ambiental).

9. Sexes separats amb reproducció sexual interna (en salamandres) o externa (granotes i gripaus). Ovípars.

10. Larves aquàtiques amb brànquies que, per metamorfosi, perden les brànquies i desenvolupen pulmons.

11. Carnívors.

Watermarked3(2017-05-15-2201)

Els rèptils (llangardaixos, serps, tortugues i cocodrils) van evolucionar a partir dels amfibis. La diferència més important és que els rèptils van desenvolupar una pell dura i escamosa que va permetre la seva independència de l’aigua i conquerir territoris secs. Les característiques principals dels rèptils són:

1. Cos cobert d’escames còrnies.

2. Quatre extremitats, normalment amb 5 dits (falten en les serps i alguns saures).

3. Esquelet ben ossificat.

4. Respiració per pulmons.

5. Circulació sanguínia tancada, doble i incompleta (en els cocodrils és completa).

6. Ectotèrmics.

7. Reproducció sexual interna.

8. Ovípars amb ous de closca calcària. Sense estadis larvaris.

Watermarked5(2017-05-15-2201)

Les aus són vertebrats que s’han adaptat a volar. Els parents actuals més propers són els cocodrils. La principal diferència amb la resta d’animals és que la pell està recoberta de plomes. Les aus es caracteritzen pels següents aspectes:

1. Coll desproporcionadament llarg per mantenir l’equilibri i ajudar en l’alimentació.

2. Quatre extremitats, però les davanteres molt modificades per a adaptar-les al vol.

3. Pell recoberta de plomes (les potes estan recobertes d’escames).

4. Esquelet totalment ossificat. Els ossos tenen cambres pneumàtiques (amb aire) per a disminuir el pes.

5. No tenen dents (sí un bec).

6. Sistema circulatori tancat, doble i complet.

7. Endotèrmics (el seu cos manté una temperatura estable).

8. Respiració pulmonar.

9. Orina semisòlida.

10. Tenen aparell fonador que pot ser molt desenvolupat (permet el cant).

11. Reproducció sexual interna. Ovípars. Els ous tenen closca calcària dura.

Watermarked6(2017-05-15-2201)

Els mamífers es diferencien de la resta de vertebrats perquè tenen glàndules mamàries (d’aquí els ve el nom) i la pell recoberta de pèl. Les característiques dels mamífers són:

1. Endotèrmics.

2. Cos totalment o parcialment recobert de pèl.

3. Pell amb glàndules sudorípares, sebàcies i odoríferes.

4. Presenten glàndules mamàries que produeixen llet per alimentar les cries.

5. Sistema nerviós molt desenvolupat.

6. Conducta social i individual molt complexa.

7. Oïda externa carnosa (l’orella).

8. Parpelles mòbils.

9. Circulació sanguínia tancada, doble i completa.

10. Sistema respiratori pulmonar.

11. Reproducció sexual interna amb sexes separats.

12. Les cries es desenvolupen a l’interior de les femelles, unides per una placenta (no en els monotremes).

Watermarked4(2017-05-15-2201)

Els alumnes han passat tot el dia al zoo treballant, però també s’ho han passat bé!

IMB_99cueh

Finalment, hem arribat puntualment a l’institut a les cinc de la tarda.