Polifenols: el llenguatge secret de les plantes

El passat 24 de gener el professor del Dept. de Bioquímica i Biotecnologia de la URV i investigador del Grup de recerca de Nutrigenòmica de la URV, Gerard Aragonès, va realitzar una conferència al nostre centre titulada Polifenols: el llenguatge secret de les plantes i dirigida als alumnes de biologia de 1r i 2n de batxillerat.

Els polifenols són compostos químics naturals presents a les plantes. Molts vegetals o productes derivats d’aquests són rics en polifenols (raïm, cireres, oli d’oliva). Les investigacions indiquen que tenen un paper important en els mateixos vegetals com a defensa en les plagues, en situacions d’estrès… així com molts beneficis per als mamífers en general (actuant sobre el teixit adipós, el sistema nerviós, entre d’altres funcions)

Diversos estudis han mostrat que hi ha factors agronòmics que fan augmentar el contingut d’aquests compostos: el tipus de cultiu, la seva localització, l’estació de l’any en què es desenvolupa…

En concret, s’ha pogut investigar les diferències entre els beneficis per al cos humà entre algunes fruites i verdures de temporada i els mateixos productes vegetals de fora de temporada. Els resultats mostren que són majors en les primeres, posant de manifest la importància d’adequar la dieta d’acord al que ens proporciona la natura.

Per als alumnes, conèixer l’existència d’aquestes molècules i conèixer també els conceptes de nutrigenòmica i crononutrició que hi poden estar lligats ha estat una descoberta enriquidora.