Activitat de psicologia amb alumnat de preescolar

El dia 5 de febrer, els alumnes de primer de batxillerat que fan l’assignatura de Psicologia han anat a les aules de preescolar del Col·legi Sant Llàtzer per observar els pàrvuls en les seves activitats.

Gràcies a l’amabilitat de les mestres de l’escola hem pogut comprovar les teories del desenvolupament cognitiu del psicòleg Jean Piaget i com les podiem aplicar mentre interactuavem amb els xiquets.

Hem jugat amb ells, hem fet seriacions i ens hem endut més d’una sorpresa.

Un exemple

Des del nostre punt de vista, ens hem trobat una classe que estava molt posada amb els seus objectius de construir, cuinar o fer unes sèries i també jugar amb “neu”.

Per començar hem observat una nena i hem vist que estava ordenant uns quadradets de color taronja: tenia fetes dues files i estava finalitzant la tercera.

Després les nenes que estaven cuinant una truita, a la qual han anat ficant ingredients per tal de fer-la més bona; mentrestant, l’altra estava alimentant un bebè, amb unes fruites, mentre ella prenia un te.

Seguidament hem observat uns nens que estaven jugant amb uns Playmobil i amb unes foques, imaginant que estaven a la neu. Han agarrat un pingüí i deien que havia d’entrar dins a casa seva, una casa de neu, és a dir, un iglú. Un dels nens comparava les foques i l’altre ens ha dit: “La neu no és neu, és sal”.

Per finalitzar les observacions, hem vist com un grup de quatre o cinc nens estaven fortificant un castell: agarraven cada peça i les comparaven perquè així poguessin acabar la construcció.

Després de l’observació, hem començat la part pràctica, posant en pràctica els experiments de Piaget.

Primer amb un nen hem fet una sèrie amb quadrats taronja i hexàgons grocs i el nen havia de buscar la peça que tocava. Per últim hem fet una fila amb peces rodones i el mateix nombre, però les dues tenien una longitud diferent i el nen amb el que ho ha fet, per molt que contés i vegés que el nombre fos el mateix, deia que la fila més llarga era la que més en tenia. Quan hem afegit una peça a la fila més curta el nen ens ha dit que la que més en tenia era la curta.

Hem arribat a la conclusió que els experiments de Piaget amb nens tan menuts entre 2 i 6 anys funcionen.

Marc Martí i Paula Callarisa